mitä mieltä tästä, kummilapsen vanhemmat pyytävät

Vierailija

minua kummitätinä ostamaan lapselleen lahjan joka on suhteellisen arvokas keräilyesine. Eli rivien välistä luettuna, he toivovat että alkaisin keräämään heidän lapselleen arvokasta esinekokonaisuutta. 40€ kpl maksaa nää osat.

Minusta tuo on turhan kallis lahja, kun en omaa ylimääräisiä rahoja. Lisäksi tuntuu että kummeus on nyt siis vain lahja-automaatti, olisivat suoraan pyytäneet minut lapsensa lahja-automaatiksi, olisin kieltäytynyt. Minulle kummeus on muutakin.

Onko teistä oikein tai hyvä tapaista pyytää lahjaksi jotain? Oikein kysyä että mitä olit ajatellut ostaa, me ajateltiin että sinä voisin ostaa tälläisen jne..

Mä olin tosi pöyristynyt ja menin hiljaiseksi, en siinä tilanteessa osannut sanoa muuta kun että katsotaan.. en silloin vielä ees tiennyt mitä nuo osat maksaa.

Minulla on ollut tapana aina kysyä, että onko jollekin tarve tai jotain toiveita. Ennemmin rahoittaisin vaikka osan lapsen tarvitsemista kengistä tai haalarista...

Mitä ajatuksia herättää..?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Joten vaikka kummius ei olekkaan lahjakone, mutta eipä tuota aikaakaan jää näille kummilapsille, varsinkin kun suurinosa asuu jossain kaukana, niin ei mielestäni syntymäpäivä lahja 40€/vuodessa ole paljoa, joululahjaksi voisi ostaa vaikka sitten halvempaa. Helposti kun ostaa jonkun asun ja jotain, hinnaksi tulee kuitenkin yli 30€. Joten voithan tosiaan antaa rahana 30€ ja sanoa että tässä on rahaa siihen tavaraan tai sitten ostat jotain muuta, mutta ehkä vanhemmat ei halua mitään krääsää lapsille ja ehkä ovat huomanneet että on helpompi pyytää tuota sarjaa.

Vierailija

Hei!

Minusta ehdottaa voi ja neuvoja saa pyytää/antaa ihan joka suuntaan, mutta liian suorasukainen ehdottaminen vanhemmilta on minusta tökeröä. Eikä lapsen vanhemmilla ole oikeutta määrätä annettavan lahjan hintaa, vaikka sinällään 40 euroa ei minusta mahdoton kummilapsen lahjaksi olekaan.

Minä olen esim. itse omien lasten kohdalla tyrkyttänyt kummeille toistensa puhelinnumeroita, jotta ei käy esim. niin että molemmilta kummeilta (tai kummipariskunnilta) tulee samat lahjat ja kaikkia harmittaisi. Olen myös kysynyt omien kummilapsieni vanhemmilta ja omien lasteni kummeilta että mitä mieltä he olisivat jonkun sarjan keräämisestä lapselle. Tämän johdosta olen kerännyt kummipojilleni puolitusinaa hopealusikoita (juu, hemmetin jännä lahja 3-vuotiaan mielestä, mutta lisukkeena on aina myös jotain hilpeänpää ja uskon, että aikuisena kummilapseni arvostaa lusikoitaan ja toivottavasti muistaa vanhaa kummitätiään juhlakahveeta sekoitellessaan) ja myöhemmin saavat sitten esim. kakkulapion tms. Samoin on osa omien lasteni kummeista on kerännyt hopealusikoita tms. lapsillemme.

Mistä keräilysarjasta oli kyse? Jos tosiaan tarkoituskena on kerätä jotain porsliinitötteröitä kaapin päälle, niin silloin kieltäytyisin ehdottomasti. Moinen krääsänkeräys olisi niin totaalisesti luonteeni vastaista, etten kokisi lahjaa mitenkään "omakseni". Keräillä kyllä voi, mutta kerättävän kohteen täytyy olla myös sellainen että sen kokee myös lahjan antaja hyväksi ei ainoastaan kummilapsen krumeluuriäiti. Vanhimmalle kummilapselleni (12 v.) aion rueta kohta keräämään jotain astiasarjaa pesämunaksi omaan elämään. Aina joku lautanen tms. ja sitten jotain kivaa siihen lisukkeeksi. Voi hyvinkin kulua se 40 euroa.

Vierailija

koska kummilapselle pitää riittää aikaa muutenkin kuin LAHJAKSI erityispäivinä. Jos sitten haluaa antaa yhdessätekemisen lahjan, niin sen pitää olla jotain erityistä, esim matka heurekaan tai mökille tai kylpylään, ei pelkästään sitä että istutaanpa yhdessä jossain. Sen yhdessä istumisen pitäisi kummin ja kummilapsen suhteessa olla arkea.

Vierailija

tottakai kummi on ensisijaisesti ihan jotain muuta kuin lahjojen antaja. Mutta monet haluavat lahjojakin antaa. Siksi on ihan ok esittää toivomuksia siitä, mitä haluaisi tai olisi tarpeen. Näillä vanhemmilla on ilmeisesti varaa ostaa kengät ja haalarit itse ja he toivovat, että lapsi saisi kummilta jotain pitempiaikaista iloa ja muistoa.

40 euroa on aika vähän, mutta jos sulla tosiaan on noin vähän rahaa niin sitten vaan toteat, että siihen ei nyt riitä. (Ei ne kylllä sitten muuten riitä kenkiin tai haalariinkaan).

Vierailija

Tässa taas esimerkki kiittämättömistä kakaroista tässä maassa.. apua. Jonkinlaista kunnioitusta lahjanantajia kohtaan!!! Taidat olla 80-lukulainen ja toivottavasti kasvat vielä aikuiseksi!

Ja ap:lle: minulla lapsia x5 ja kummilapsia x4, ymmärrän tunteesi! Ota oikeus omiin käsiin ja anna lapselle jotain mistä uskot hänen ilahtuvan, vanhemmat on sivuseikka! = )

]Mitään helvetin astiasarjoja! Sitten kun lapsi on teini-iässä niin voi kysyä että minkälaiset kiinnostaa jos jotain pesämunaa astioista haluaa tehdä.

Mulla on omien vanhempien luona kaapit täynnä Arctican kahvikuppeja joita kummit onnessaan vuosikausia keräili. Ja ne ei tuu ikinä meidän kotiin. Meillä ei edes juoda kahvia (vieraille tarjoillaan mukeista). Samoin ukon saamat pöytähopeat on myös jossakin hänen äitinsä hoivissa meillä kun sellaisia ei käytetä eikä tulla käyttämään. Maut muuttuu aika paljon vuosikausien aikana (ja nyt en tod halua kuulla mitään mussutuksia klassikoista jotka eivät vanhene).

Hinta selvästikin tuntuu liian kalliilta elämäntilanteessasi ja elät tietenkin sen mukaan mitä itse katsot sopivaksi käyttää lahjoihin.

[/quote]

Vierailija

Joskus olen ehdottanut että haluavatko osallistua esim. pyörän ostoon tms. Yleensä meillä on pyydetty niitä irtomyyntinä ostettavia eläomiä. Saa sitten kummi pyytää ostaako yhden, vai kymmenen.

Vierailija

a) aika kallis lahja

b) onko esineet tarpeellisia?

c) miksi tunnet olosi lahja-automaatiksi? Etkö näe lasta?

d) minusta on hyvä, että mulle soitetaan mitä kummilapset tahtoo, olen kyllä itsekkin soittanut

Vierailija

no ei tuo summa tosiaan ole mahdoton, 40€ saa menemään turhempaankin asiaan kun kummilapsen lahjaan!! Mutta minulle se on liikaa kummilapsen lahjaan. Minulla oin 5 omaa lasta ja 4 kummilasta. Meillä joudutaan välillä laskemaan kaupassa mitä voidaan ostaa ruoaksi ja lasten vaatteita ostetaan vain alesta ja kirppikseltä, joten 40€ kummilapsen lahjaan on liikaa, joskaan summa ei itsessään ole mahdoton.

ap

Vierailija

Joo tuntuu, että kummeus on monille vanhemmille tosiaan vaan joku pinnallinen muodollisuus. En tarkoita, että olisin kovin uskonnollinen tai mitään, mutta kummina olemisella on kyllä paljon syvempikin merkitys kuin toimia lahja-automaattina.

Itse olen ottanut periaatteeksi kummilapsien kanssa, että koittaisin keksiä jotain persoonallista synttäri- ja joululahjoiksi, eli sellaista mikä liittyy minuun ja lapseen, tai mikä olisi esim. opettavaista lapselle. Ajattelin, että myöhemmässä vaiheessa (kummilapsia on nyt yhteensä 3 iältään 0-1.5 vuotta) koittaisin järjestää tavaran sijaan lahjaksi jotain yhteistä tekemistä kummilasten kanssa. Siitä syntyisi muistoja molemmille, luottamusta ja iloa. Materialisteja on tässä maailmassa jo tarpeeksi...

Vierailija

Olet aivan oikeassa, astiasarjojen ja pöytähopeiden keräily on myös mun mielestä ihan typerää. Mistä sitä tietää tarviiko tai haluaako lapsi sitten isompana juuri sitä astiastoa tai mitä oikeesti tekee jollain hopealusikoilla!??! Nykyään varmaan Todella harva niitä käyttää ja jos käyttää niin jossain juhlissa kerran vuodessa... ja kun eikö niissä oo tapana kaiverruttaa niin ei niillä oo mitään jämy arvoakaan..

Tää kyseinen keräilysarja on jotain koristelintu sarjaa..

Ja musta aika hullua kun moni kirjoittaa että " ei se 40€ oo paljoa" se on niin suhteellista, jollekin se on viikon elanto jollekin se on pikkusumma joka menee yhdessä illassa ravintolassa.. Mulle 40€ on todella paljon ja sitä en voi laittaa kummilapsen lahjaan.

Joku kirjoitti että vaatteisiin menee äkkiä 30€

Mutta eipä mene kun ennakkoon ostaa alesta. Esim yhdelle kummilapselleni jonka vanhemmat aina toivovat vaatelahjaa, on nyt alesta ostettu jo ens syksyn synttäreille mekko+sukkikset ja neuletakki, sarjaan sopivat hiuspompulat ja rahaa meni 17€ että näin..

AP

Vierailija

Mitään helvetin astiasarjoja! Sitten kun lapsi on teini-iässä niin voi kysyä että minkälaiset kiinnostaa jos jotain pesämunaa astioista haluaa tehdä.

Mulla on omien vanhempien luona kaapit täynnä Arctican kahvikuppeja joita kummit onnessaan vuosikausia keräili. Ja ne ei tuu ikinä meidän kotiin. Meillä ei edes juoda kahvia (vieraille tarjoillaan mukeista). Samoin ukon saamat pöytähopeat on myös jossakin hänen äitinsä hoivissa meillä kun sellaisia ei käytetä eikä tulla käyttämään. Maut muuttuu aika paljon vuosikausien aikana (ja nyt en tod halua kuulla mitään mussutuksia klassikoista jotka eivät vanhene).

Hinta selvästikin tuntuu liian kalliilta elämäntilanteessasi ja elät tietenkin sen mukaan mitä itse katsot sopivaksi käyttää lahjoihin.

Vierailija

lukemaan vastauksia ja tääl ei näemmä oo enää haku toimintoa joten en sitä löytänyt enää....

Lapsen vanhemmilla ei oo kauheesti varaa, joten kengistä ja haalareistakin on pulaa heillä ja niitä tai rahat niihin on saatu ties mistä.

Mä näen viikottain kummilastani ja vietän hänen kanssaan aikaa. Mutta tuollainen pyytäminen tuntuu musta niin epäkohteliaalta. Joten siksi tuntui lahja-automaatti ololta.

Mulla on itsellä 5 lasta ja olen heitä jo vuosia hoitanut kotona, sit mulla on 4 kummilasta. Joten ei mulla ole varaa laittaa kummilapsen lahjaan 40€ enkä edes halua.

Joku kirjoittikin hienosti haluavansa varsinaisen lahjan sijasta antaa jotain muuta, aikaa, josta jää kivat muistot jne.. noin mäkin oon ajatellut ja toisten kummilasten kanssa tehnytkin. Toisen kummilapsen vanhemmat aina ovat iloisia kun saavat vaatelahjan, alesta ostan ennakkoon kivoja laadukkaita vaatteita ja lahjaan menee näin korkeintaan 20€ vaatelahja on aina ollut heille mieleinen ja olen kysynyt joka vuosi onko se taas ok vai olisiko tarve jollekin muulle ja aina on vaate ollut heille hyvä.

Yhden kanssa taasen, joka on jo isompi, laitan joka synttärinä 20€ tililleen josta voi sitten itse lapsi käyttää elokuviin yms. Ja vanhemmat valvovat hänen rahan käyttöään ettei mene ihan turhuuksiin.

Ja yhden kanssa oon ostanut joskus jotain muumiastiaa kun on MUN kysyessä sitä toivottu, joskus jotain lelua kerran maksoin osan luistimista kerran toppahaalarista. Yleensä siis aina mennyt noin 20€

Minusta on siin jotenkin epäkohteliasta soittaa vartavasten ja kysyä mitä olit ajatellut ostaa synttärilahjaksi (ja synttäreihin on vielä yli 2kk aikaa) ja kun vastasin etten vielä mitään ollut ajatellut kun aikaa on niihin vielä niin paljon, niin vastaus oli että no me ajattelinmme että voisit ostaa tätä sarjaa. Eivät siis kysyneet että voisinko tai kysyneet mitään mitä lahja saisi maksaa tms.

Tiedän kyllä mitä aion tehdä, ostan jotain muuta, koska tosiaan tuo on liian kallis ja minusta juuri nyt 1 vuotiaalle aikamoisen turha lahja. Ja jos tota pitäis joka synttärinä ostaa niin mitähän joku 3v tykkää jos saa jonkun keräilykoriste-esineen lahjaksi... tulee mieleen että olisiko lahja enemmänkin tälle kummilapsen äidille, hänen hyllyssäänhän ne olis ainakin siihen asti kun lapsi kotoa lähtee...

Mutta lähinnä halusin tietää mitä tälläinen muiden mielessä herättää ja onko tämä kovin yleistäkin esittää tuosta vaan toiveita...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat