Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten kerrotte 3v lapselle mistä vauva syntyy?

Vierailija

eli sanotteko että haikara tuo. vai ett mahasta. 3v lapseni ei tajua että miten se mahasta tulee kun ei jälkeäkään ole (ei siis sektiota takana). navastako, hän kysyy!

ohitin kysymykseni mutta hän jankuttaa asiasta päivittäin ja en tiedä mitä sanoa.

sanonko että pyllystä(joka tarkoittaa meillä alapäätä, ainoa sana jota käytetään vielä)? :D tai että mistä?!?!?! neuvoja kaipailen... :D

Kommentit (14)

Vierailija

Hän tietää että vauva on mun mahassa ja kerroin että äiti menee kesällä sairaalaan ja lääkäri ottaa vauvan ulos mahasta.

Tyttö on itse päätellyt että se syntyy "äitin napasta". :D

Toistaiseksi ei ole kysellyt sen enempää.

Jos lapsi olisi niin iso että miettisi asiaa enemmän saattaisin kertoa ihan rehellisesti että vauva syntyy äidin jalkojen välistä sellaisesta pikkuisesta rei'ästä.

Sanoisin myös että vauvoja syntyy vain äideille (=aikuisille naisille jotka haluaa vauvan), ei pikkutytöille.

Uskovaisena voisin myös kertoa että Jumala laittoi vauvan äidin mahaan koska isi ja äiti rakastavat niin kovasti toisiaan että toivoivat lapsia.

Erään tutun (uskovaisen) perheen 3v tyttö oli järkyttynyt kun hänen tätinsä oli odottanut vauvaa ja raskaus menikin kesken. Olin hoitamassa tyttöä kun hän otti asian puheeksi ja kysyi miksi se vauva kuoli.

Kerroin että Jumala katsoi sitä vauvaa ja se oli niin suloinen ja kaunis että Jumala halusikin ottaa sen heti luokseen ja syliinsä hoivattavaksi.

Sanoin että normaalisti Jumalaan uskovat ihmiset syntyvät ensin tänne ja kuoltuaan menevät sitten taivaaseen Jumalan ja sen vauvankin luo.

Vierailija

Myös meidän tuleva vauva herätti paljon kysymyksiä varsinkin alkuun, kun kerrottiin vauvasta. Meillä lapset (3 ja 5) on tyytyneet, kun ollaan sanottu, että aikuisilla naisilla on pyllyreiän vieressä vauva-aukko, josta vauva syntyy. Niiden mielestä se ei ollu yhtään outo juttu! Minusta olis paljon oudompaa kertoa jotain haikarajuttuja, kun äidin vatsa kuitenkin kasvaa isoksi ja lapsi voi tunnustella liikkeitä ym. Lapset myös tietävät, että samaisesta vauvareiästä vauvan siemen on laitettu masuun itämään. (Ollaan keväisin kylvetty kasvimaalle siemeniä, niin tietävät mitä se itäminen tarkoittaa.) Eivät ole halunneet nähdä reikää tms., koska ovat itse järkeilleet, että sen reiänhän pitää olla nyt kiinni, ettei se vauva sieltä tipahda... Nyt kun meillä alkaa synnytys olla ajankohtainen, niin ollaan kerrottu että äidin pitää mennä sairaalaan, koska sen vauva-aukon aukeaminen ja vauvan ulostuleminen sattuu, niin lääkärit ja hoitajat hoitaa äitiä ettei sattuisi niin kovasti, ja he myös tarkistavat sitten että vauva voi hyvin.

Vierailija

Ja kun 3-vuotiaani kysyi heti perään että miten se tulee sieltä ulos niin vastasin, että "pepussa olevasta vauvakolosta".

Siihen loppui kysymykset, oli siis lapselle riittävän tyhjentävä vastaus.

Vierailija

Siis meillä lapset myös miettivät, että miten se vauva sinne masuun joutuu, niin siksi kerrottiin tuo siemenen itämisjuttu. He myös tietävät, että miesten kivekset on "vauvasiemenpussit", josta isi antaa sen siemenen äidille. Eivät kyllä kysyneet, että miten ne siemenet sieltä ulos tulevat ja sinne vauvareikään laitetaan... :) Kannattaa miehen kanssa valmiiksi miettiä yhteisiä selityksiä, koska usein nämä jutut herättävät lisäkysymyksiä, ja ainakin meillä se yllättävä kysymys tulee jossain ihan oudossa tilanteessa tai paikassa (ja varoittamatta!).

Vierailija

Meillä oli tuo pimppi sana siis jo muutenkin käytössä.

Kerroin vielä, että ei tule samasta aukosta kuin pissa, vaan että siellä on ihan oma "vauvareikä" mitä kautta vauva pääsee ulos.

Vierailija

Oon siis raskaana ja kun siinä sylissä mekkaloivat, sanoin, että muistakaa vähän varoa, kun tädin masussa kasvaa vauva. Tähän tyttö: Niin kasvaa, ja sitten kun on tarpeeksi kasvanut, tulee ulos pimpistä.

Kyllä musta pitää sanoa, että mahasta tulee, kun se kuitenkin on aika näkyvää... se, mistä sitten ulos pääsee, on toinen juttu. Itse sanoisin varmaan, että vauvareiästä.

Vierailija

taidan hakea kyseisen pupukirjan ja lukea sen 3v lapselleni. kesällä syntyy vauva ja häntäkiinnostaa kovasti että mistä ja miten.

taidan kertoa sen pyllynreikäjutun että sen vierestä syntyy.

en itsekään halunnut alkaa lapselleni mitään ufojuttuja kertoon, sillä totuushan se joskus kuitenkin selviää.

hyvä tuo sattuu juttu että siksi pitää mennä kun sattuu ja lääkärit auttaa ettei niin paljon satu.

just hyvän kuulosta juttua mun 3v, siis että hänelle oletan olevan parasta vastata noin.

Terveisin AP

Vierailija

Pimpissä on reikä jne.jne. Myös siitä miten vauvat saa alkunsa on keskustelut. Poikaa ei vaan taida niin kovasti edes kiinnostaa, on nyt juuri 4 v. Tyttö on vielä niin pieni, ettei edes tajua koko juttua, 2 v.

Vierailija

3v tietää että vauvat kasvaa mahassa. Usein juttelee että pikkuveli tuli äitin mahasta. Ja sen verran paljon olen synnytysohjelmia katsonut että tyttö tietää miltä lapsen syntyminen näyttää. Tarkentavia kysymyksiä vielä ei ole kuulunut mutta niihinkin haluan että vastaus on totuudenmukainen (mutta ikään tietysti sopiva). Luonnollinen asiahan tuo syntyminen on!

Vierailija

Mitään haikarajuttua nyt on ihan tyhmää alkaa kertoa, koska siellä mahassahan se vauva kasvaa. Meillä kanssa lapsi kysyi, tuleeko vauva navasta, johon vastasin tuon jalkojen välistä. Sen tarkempaan ei alkanut kysellä.

Vierailija

jänis saa pentuja. Siinä näkyy ihan selvästi miten pentu syntyy jalkojen välistä. Tämä kirja voisi olla sopivan lempeä tapa kertoa totuus. Itse mietin myös tässä miten asiasta puhua, kun 4- ja 6-vuotiaani alkoivat ihmetellä miten vauva pääsee ulos.. Nelivuotias kuuli, että jotkut vauvat joudutaan ottamaan pois leikkauksella. Hän alkoi itkeä ja huutaa, että hän ei ainakaan halua lapsia ja onko pakko saada lapsia, koska hän ei ainakaan halua, että hänen vatsaansa leikataan! Hieman piti asiaa valottaa lisää ja rauhoitella..

Vierailija

kun toinen syntyi. Vähän ennen synnytystä muistan, kun katseli minun mahaa hyvin mietteliäänä ja nosteli paidan helmaa. Lopulta kysyi huolestuneena: "mistä se vauva pääsee ulos, kun ei tässä mahassa ole edes ovea?". Silloin kerrottiin, että äidillä on pimpin vieressä toinen reikä vauvaa varten.

Se riitti silloin ja lisäkysymyksiä ei tullut.

Nyt esikoinen on 6-vuotias ja kuopus 3 ja uusin tulokas on tulossa elokuussa. Tällä kertaa asiaa täytyykin luultavasti selittää varsinkin tuolle isommalle jo vähän tarkemminkin. Mutta toistaiseksi lapset eivät asiasta vielä tiedä.

Vierailija

äidille kipua - tätä tosin osasin ajatella vasta isompana lapsena kun muilta kuulin, että synnyttäminen yleensä sattuu. En siis sitä ehkä niin pienellekään lapselle sanoisi. Voihan sinne sairaalaan mennä vain siksi ,että lääkärit seuraavat, että kaikki menee kuten pitää.

Uusimmat

Suosituimmat