*Syyskuisten viikko 3*

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Aloitetaas uusi pino uudelle viikolle :D

Olisko halukasta tekemään syyskuisten esittelypinoa? Ja nimiehdotuksia syyskuisille, vai pysytäänkö ihan vaan syyskuisina loppuun saakka? Mulla ei kummempia oireiluja vieläkään, rinnat vaan on alkaneet jo kasvaa, alkaa tuo A-kuppi olla pian tiukka, mukava saada rinnat edes raskausaikoina :D Nukahtamisvaikeuksia ei mulla ole, nukahdan liki heti kun pään painaa tyynyyn ja lisäksi useimpina päivinä oon nukkunut tunnin-puolentoista päikkärit kun mies tulee töistä kotiin. Onko muilla tullut sellaista "voimattomuutta" tai heikotusta? Välillä kun tuntuu että jalat menee ihan hyytelöksi ja on istahdettava hetkeksi ja välillä huimaa niin että hetkeksi sumenee silmissä (ja tuntuu kuin pulssi laskisi hetkeksi tosi matalaksi). Muistelen kyllä että se on ihan normaalia, kumma miten vähän muistaa kuopuksen odotuksesta vaikka siitäkin vasta nelisen vuotta aikaa.. Mutta fiilis on ihanan harmoninen ja tyyni, tämä onkin ihaninta raskauksissa tämä mielen tyyneys, lukuunottamatta tuota km-pelkoa :(

Tervetuloa uusille ja tietysti "vanhoille" !!

*helene 6+0*

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

Ensimmäinen neuvolakäynti onnellisesti takana ja kunnalliseen ultraan jo kahden viikon kuluttua.Muuten meillä on ainoastaan np ja rakenneultra,mutta mulla on niin epäselvä tilanne et parempi mennä tarkastaan.

Täällä ollaan oltu kauheessa taudissa keskiviikosta saakka.Ensin 40asteen kuume ja flunssa ja sitte huimaukset ja pahaolo,koskahan tää loppus...tarvii varmaan mennä ens viikon alussa taas lääkäriin.varmaan kohta on muutkin perheenjäsenet sairaana=(

Eka neuvola oli siis torstaina.Hb oli 118,mikä on mulle ihan normaali.Aloin kuitenkin jo syömään rautaa varanvuoksi.Verenpaine oli jotain 130/80 eli aikas normaali mulle.Muuten vaan juteltiin edellisistä raskauksista ja synnytyksistä.Ei oikeestaan mitää uutta..ainoostaan se et tuberkuloosirokotusta ei enää anneta kuin riskiryhmille

Nyt varmaan pitää lopetella ettei ylläpito ala herjaamaan liian pitkästä sepustuksesta

niin nimivaihtoehdoista paras oli Syksynsydän SYKSYNSYDÄMET

Vierailija

Onneli-Orvo:

Voin omasta kokemuksesta sanoa, että suomalainen neuvolatoiminta on mahtavaa. Esikoinen syntyi Joensuussa, ja siellä tunsi olevansa 'herran kukkarossa', niinkuin joka paikassa Suomessa oletan. IEkös raskautta seurata aika tarkkaan joka puolella?

Kakkosta odotan täällä Ruotsissa hieman ihmeissäni, kun oikeen mitään ei seurata (valkuaiset, verensokeri ja -paine ym.) kun vasta paljon myöhemmässä vaiheessa. Lääkäriä en tapaa ollenkaan koko aikana, jos sairastun niin terveyskeskukseen yleislääkärille. Kirjoille neuvolaan otetaan vkolla 16. No, kaipa kroppa kertoo jos jotain on vialla. Onneksi on jo yksi raskaus takana että tietää itse vähän miten kuunnella kroppaa ja mitä syödä ym.

Meillä ei myöskään ole yksityisiä lääkäreitä täällä, sekin jännittää että jos jotain tulee, niin ajan saanti lääkärille ei ole helppoa. Tietenkin jos jotain on pahasti vialla niin saa nopeasti apua, mutta se ei kovin lohduta. No, tulipahan valitettua - mutta helpottaa kun saa tänne purkaa pelkojaan :-)

Näktergal:

Mulla kanssa kyyneleet lentää kun katson Oprahia, Extreme home make-overia...tai jos vaikka esikoinen kehuu minua (jota tekee paljon nykyisin, liekö joku 5v. poikien juttu?)

Kiva kuulla noita ultrakuulumisia, minä varasin juuri np-ultran vkolla 12, harmiksi ei mies pääse mukaan kun pitää matkustaa 400km lähimpään paikkaan jossa tehdään...

Anteeksi, aameaa valitusta...olen hirmu onnellinen kaikesta huolimatta!

Syysbebis 7+0

Vierailija

Jospa uskaltaisin minäkin liittyä joukkoonne. Ensi viikolla olen menossa yksityiselle alkuraskauden ultraan, joten siellä selvinnee, saanko jatkaa kanssanne odotusta - toivottavasti! Lasketuksi ajaksi olen itse saanut 7.9. Testi näytti plussaa kovin myöhään, parisen viikkoa oli kuukautiset siinä vaiheessa myöhässä. Toivon, ettei hcg-tason hidas nousu ollut huono merkki.

Neuvolaan olen jo varannut ajan, ja sinne menen parin viikon päästä. Suomalaisesta neuvolajärjestelmästä ei ole ennestään kokemusta, sillä esikoisemme syntyi ulkomailla, joten ihan mielenkiinnolla odotan neuvolakäyntejä. Ensimmäinen raskaus sujui kuin oppikirjasta, joten toivottavasti toinen menisi samaan malliin. Raskausoireita olette muut kirjanneet tänne; itselläni on ollut vain muutamia nipistelyjä alavatsassa, ja jos oikein kuvittelen, niin rinnat ovat ehkä aavistuksen arat.

Hyvää vointia ja viikonloppua kaikille syyskuisille!

Vierailija

Paleltaa.. koko ajan. Kävelen vain viltti päällä ympäriinsä. Päätä särkee vähän.. ehkä. On jotenkin outo utuinen olo. Kuvottaako? Ehkä vähän, tai sitten ei. Varsinkin iltaisin juuri hampaanpesun jälkeen tulee nälkä, mikä ei sinänsä ole uutta, mutta nyt maha melkein kurnii nälästä. Rinnat ovat aavistuksen enemmän arat kuin pari päivää sitten. Ei mitään merkkejä menkoista. Nyt on menossa kp 37/30. Pari päivää vielä, niin teen testin..

Mietin jo, miten kerron miehelle, jos saan plussan... Jännittää.

Vierailija

Mulleki tämä pinoilu-idea on ihan uus, mutta kai sen oppii tuntemaan...

Elikkä plussasin toissapäivänä, nyt olis kai rv 4+3 eli aika alussa ollaan. Mulla myös oireet lievempiä kuin ensimmäisestä, mutta aavistin olevani raskaana reilu viikko takaperin.

Rinnat tuntuu hiukan raskaammilta, maha on turvoksissa ja nivusissa pistelee hiukan. Lisäksi välillä tulee huimauskohtauksia.

Pikatiedot

Aikaisemmat raskaudet: 1 (tyttö 2004)

LA: 20.9. tai 21.9.

Synnytyssairaala: Oys

Vierailija

Tämä olikin mukava löytö, varsinkin kun täällä lahden toisella puolella raskaana olo on aika itsenäistä aikaa.

Kävin eilen neuvolassa ja yllätyin miten erilailla raskausaikaa seurataan Ruotsin puolella. Täällä ajatellaan että raskaus on luonnollinen asia, ja esimerkiksi lääkärikäynteja ei ole lainkaan raskaudenaikana (terveyskeskukseen jos tulee ongelmia) ja vasta viikolla 16 otetaan "kirjoille" neuvolaan! Mitään ei siis tapahdu sitä ennen...ja np-ultraa ei löydy koko kaupungista, lähin paikka jossa saa on 300km etelään ja omalla kustannuksella, jos ei lääkäri katso tarpeelliseksi aikaisemmin (tai ole yli 35v). Rakenneultra onneksi tehdään vkolla 18. Jännittää, kun viime kerralla oli kaikennäköistä seurantaa...ja tuntui että oikein paapotaan ja välitetään :-)

Raskausoireet näkyy lähinnä naamassa, kukkii kuin pahimpina teinivuosina, lisäksi vähän väsyttää ja välillä kuvottava olo.

Hyviä vointeja kaikille,

Syysbebis, vko 6+5

Vierailija

Vointi täällä vielä hyvä, tosin luin vanhasta päiväkirjasta että pahoinvointi alkoi vkolla 6 ja ankara oksentelu vkolla 7... Taidan siinä vaiheessa joutua kertomaan töissä.

Olen jo miettinyt kesäloman ajankohtaa. Mahtaisiko olla järkevää pitää loma kesäkuussa ja jos ei jaksa, olla sairaslomalla heinä-elokuussa...

sain miehenikin jo mukaan vauvainnostukseen, suunniteltiin vauvan huonetta tänään. Tähän asti mies on sulatellut asiaa ja pelkää yhä että meille syntyy epämuodostunut vauva migreenini vuoksi. Söin estolääkettä 4+1 asti jolloin sain tietää olevani raskaana. Lääkärini lopetti sen saman tien, joten ei pitäisi olla sen suhteen pelättävää...

Väsymys ei onneksi vielä vaivaa, päin vastoin energiaa riittää. Ainoat oireet on rintojen arkuus ja suonenvedot jalkapohjissa. Kahvikin maistuu vielä. Toivottavasti vain ei tulisi keskenmenoa ja saataisiin tähän aikaan ensi vuonna olla 4kk vauvan vanhempia. Kaksi lasta on jo ennestään. Eskarilainen tyttöni rukoilee joka ilta että jumala antaisi meille vauvan... No, se toive on toteutumassa, mutta lapsille se on niin pitkä aika ettei vielä kerrota...

Vierailija

Piti vielä tulla käväseen täällä...

*Syksynlapselle* teretulemasta (menikö nimimerkki nyt aivan oikein) :) Saanko kysyä, että onko teillä löytynyt jotain syytä teän lasten keskosuuteen?

*Mymmelille* pahoitteluni ja kovasti jaksamista...Kaikella on tarkoituksensa, vaikka just nyt ei siltä tunnu yhtään - voimia!

Mulla on taas palannut toi etominen ja ällötys - yäk! Eli jääkaapille siis ;)

*AJ*

Vierailija

Taas meinaa tulla tippa linssiin, tällä kertaa lehtiartikkelista. Luin peräti otsikon, jossa kehuttiin Hudson-jokeen pudonneen lentokoneen kapteenia sankariksi. Eilen itkin televisio-ohjelmalle, toissapäivänä jollekin, mitä luin netistä ja sitä edellisenä päivänä soitin pianolla yhtä kaunista kappaletta ja täytyi lopettaa, kun en nähnyt enää kyyneleiltäni nuotteja. :')

Onko teillä muilla tämmöistä ollut? Vai olenko minä vaan tullut näin hermoheikoksi.. :')

Vierailija

Eli uskaltauduin jo tänne teidän sekaan vaikka vasta maanantaina se plussa siihen tikkuun prätkähti mutta olen vaan niin onnellinen ettei meinaa nahoissaan pysyä! Toisaalta ei voi uskoa todeks ollenkaan, ehkä se tästä pikkuhiljaa rupeaa enemmän tuntumaan todelliselta...

Ei ole sitten ollut pienintäkään oiretta raskaudesta viellä, mutta kyllä niitä kerkee sitten tulemaan. Esikoisesta oli niin hirveä pahoinvointi, että sai olla pää pytyssä vähän väliä =)

Mag-gie: Kyllä soitin heti äidille ja isälle, siskoille ja muutamalle ystävälle mutta mies ei ole kertonut vielä kenellekkään ja ajateltiin nyt jonkun aikaa olla aika hissukseen kun pelottaa jos se sitten meneekin kesken...

Tässä menee varmaan hetken aikaa, että rupeaa kaikkia täällä muistamaan ja tuntemaan, mutta ei se mitään, onhan meillä pitkä taival yhdessä edessä =)

Niin ja raskausviikkoja nyt sitten on vissiinkin 4+2

Vierailija

Nimimerkki : unnika

Ikä : 30

Lapsia ennestään : 4 kpl (pojat 00, 01, 03 ja 06)

Synnytyssairaala : Päks

Laskettuaika : 16.9. (omien laskujen mukaan)

Vierailija

Mukavasti viikkoja kertyy, tiistai on paras päivä kun viikko vaihtuu :) Mukavasti meitä näyttää kertyneen, onnittelut kaikille !!

Oireista: väsymys edelleen, joka ollut alusta alkaen. Huimaus tullut tuntuvaksi, silmissä sumenee ja pulssi hakkaa välillä jopa 95 - 110, mut verenpaineet kuitenkin ihan kohtuut. Eilen hieman yököttävää/oksettavaa oloa, ollut aamuyön kuvotusta jo pari viikkoa. Iholle edelleen ilmestyy näppyjä kuten alkuvkoillakin, aikaisemmin ei ole ollut iho oireita. Ehkä hieman turvonnut/täysi olo kropassa.

Vielä en ole neuvola aikaa varannu. Jotenkin tulee hätäinen olo jos jo heti kilauttaa :) Olo on raskauden suhteen vielä kovin epätodellinen.

Oletteko kertoneet raskaudesta muille? Raskaustesti kun miehen kanssa yhdessä tehtiin niin kerroin heti omalle isälle ja äidille sekä yhdelle kaverille. Miehen siskot jo viime viikonloppuna arvailivat, mutta ei myönnetty.. Mies kai meni hieman paniikkiin ja keksi valkosen valheen. Halutaan ajan mennä, ennenkuin enempiä aletaan kuuluttelemaan. Ja molemmilla kai hieman sulateltavaa itsensäkkin kanssa, "toivotusta yllätyksestä" .

rv 7+0

Vierailija

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko teillä kanssasisaret, tämä ns. alkuraskauden ultra ilmainen eli tarjoaako teillä kunta sen vai menetkö yksityiselle ja maksat itte? Ja paljon maksaa?

Ja kuinka monta ultraa muuten teillä kuuluu raskauden ajan seurantaan?

*AJ*

Vierailija

Ihanaa, tänään nähtiin tyyppi ultrassa ja siellähän se sydänkin jo kovasti sykytti =)

Viikot täsmäs aika lailla mutta kovin on pieni kaveri kun vaan 9mm! Hurjaa, mutta pienestä se on lähdettävä =D

Paleltaa ihan mielettömästi koko ajan ja eilen oli sitten töissä niin pirskaleen huono olo parin tunnin ajan että huh! Tuli sitten työkavereillekin myönnettyä että ei oo tarttuva tauti =) Noh, eipähän tarvii keksiä selityksiä tuleville neuvola yms käyntien varalle. Ja nekin kuulemma kuuluvat nykyään työaikaan joten ei tarvii tuntejakaan vähennellä moisten takia!

No nyt alkaa lapset hyppiä silmille täällä siihen malliin että palaamisiin... =)

Eikku 7+2

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat