voiko 3kk ikäinen olla hetkiä itsekseen..?

Vierailija

Siis en tietenkään tarkoita, että lähtisin ulos ja jättäisin lapsen yksin kotiin vaan lähinnä, että siivoilen ja teen ruokaa ja lapsi silloin jokeltelee yksin tai leluille.. Onko tämä väärin.

Ei ole ennestään kokemusta lapsista, mutta jotenkin tuntuu, että lapsi viihtyykin välillä yksin ja ahdistuu, kun koko ajan on joku (vaikka vaan äiti) vieressä hästäämässä. Olenko ihan väärässä.

Kaverini nimittäin oli käymässä kahvilla ja oli kauhuissaan, kun vauva oli yksin olohuoneessa sitterissä. Eihän täällä kerkeisi tekemään mitään kotitöitä, jos vauva pitää olla koko ajan sylissä.

Olenko nyt sitten huono äiti..

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Eikä tullut aiemmin mieleenkään, että olisi jotenkin väärin jättää vauva hetkeksi yksin. Mutta kaverin kommentit pistivät miettimään, kun antoi ymmärtää, että olen melkein jättänyt lapsen heitteille.

ap

Vierailija

Jos lapsi on silloin tällöin sitterissä, se ei haittaa mitään. Kyllä lapsi sitten ilmaisee, kun haluaa muutoksen olotilaansa. Ja tietysti siis lapsen tarpeisiin vastataan ja omat hommat keskeytetään, kun hän pyytää :)

Vierailija

Meillä esikoinen tarvi äärettömän paljon sosiaalista kontaktia ja läheisyyttä. Olikin paljon kantoliinassa ja muuten minun sylissä tai vieressä.

Kuopus oli ihan toista maata. Hän viihtyi kamojen kanssa oikein hyvin, tai jumppamatolla köllöttelemässä. Ei hänellä ollut mikään tarve olla koko ajan sylissä, eikä koko aikaa edes näköetäisyydellä minusta. Aika paljon oli kyllä kuopuskin kannossa ja lähellä ihan vaan siksi, kun esikoisen perusteella tuntui, että täytyisi pitää lasta lähellä enemmän.

Jos lapsi on tyytyväinen, niin älä revi stressiä! Ehkä sun seuraava on sitten kanniskeltavaa lajia :)

Vierailija

Tää menee kyllä jo liiallisuuksiin... Mutta tiedän, että tällaisiakin on...

Lainaus:

Liinassa hoituu nukkuminen, imetys, ulkoilu ja jopa suihkussa käynti (meillä on erillinen suihkuliina).

Meilläkin vauva on paljon sylissä, mutta kyllä se nyt yhden suihkureissun ajan pärjää ilman syliä/äitiä. :D

Mitä siihen liikkumaan oppimiseen tulee, niin meidän paljon sylissä ollut vauva on kyllä kehittynyt tosi hyvin, että melkein voisi sanoa sylissä pitämisen nopeuttavan vauvan kehitystä.

Vierailija

Hankkikaa kunnolliset kantoliinat, joiden avulla vauva saa nauttia läheisyydestänne ilman turhia keskeytyksiä.

Meillä 4 kk vauva on kantoliinassa lähes aina. Liinassa hoituu nukkuminen, imetys, ulkoilu ja jopa suihkussa käynti (meillä on erillinen suihkuliina).

Isompien lasten (4 v. ja 2-v. kaksoset) hoito onnistuu hyvin samalla, kun käteni jäävät liinan ansiosta vapaiksi.

Vierailija

jolloin kukaan ei ole häsläämässä vieressä... rauhoittui katselemaan omia juttujaan. Mutta lapset on varmaan tässä suhteessa aika erilaisia, toiset tykkää ja toiset ei. Jos vauvasi viihtyy itsekseen, ei varmaankaan ole syytä huoleen :)

Vierailija

vauva tarvitsee "omaakin aikaa". Ole siis huoleti. Sellaisen vinkin kuitenkin annan, että laita vauva mieluummin lattialle viltin päälle kuin sitteriin. Sitterissä istuessa asento on aika yksipuolinen. Lattialla omaan kehoon saa paremman tuntuman kuin sitterissä.

Vierailija

No kaikkialla ei lapset opikaan välttämättä ryömimään tai konttaamaan ollenkaan. Esimerkiksi monissa Afrikan ja Aasian maissa lapsia kannetaan sylissä siihen asti kun ne oppivat kävelemään, koska siellä ei taas voi oikein lasta maahan laittaa.

Mun äiti kertoo aina tarinaa naapurinrouvasta, joka esikoisensa ryömiessä harjasi aina pienellä lattiaharjalla edestä pölyjä pois, ilmeisesti siis aina kylässä. Kotona oli steriiliä. Tää oli siis 1970-luvulla. Se oli kyllä friikki perhe, muistan itsekin, että niillä oli aina kotona jotenkin sairaalloisen siistiä ja lapset eivät saanee ajaa pihassa yksin polkupyörällä kouluikäisenä.

Kaikki vauvathan eivät välttämättä viihdy ollenkaan lattialla vaikka leikkikaaren alla. Hyvä ominaisuus, jos viihtyy. Mutta ap:lle: pidä vaan mieluummin ihan lattialla viltin päällä, niin lapsella kehittyy oikeat lihakset kääntymiseen ja ryömimiseen. Asento on parempi. Siihen viereen leluja ja kuvakirja, niin voi katsella.

Vierailija

Lainaus:

Hankkikaa kunnolliset kantoliinat, joiden avulla vauva saa nauttia läheisyydestänne ilman turhia keskeytyksiä.

Meillä 4 kk vauva on kantoliinassa lähes aina. Liinassa hoituu nukkuminen, imetys, ulkoilu ja jopa suihkussa käynti (meillä on erillinen suihkuliina).

Isompien lasten (4 v. ja 2-v. kaksoset) hoito onnistuu hyvin samalla, kun käteni jäävät liinan ansiosta vapaiksi.

En minä ainakaan pidä vauvaa jatkuvasti sylissä. On sitterissä keittiössä ja seurailee siinä touhuja. Tai on vaihtoehtoisesti lattialla olohuoneessa, näköetäisyydellä. Otan sitten syliin kun ei viihdy. En ole kokenut, että tämä toiminta olisi jotenkin väärin.

Vierailija

Lainaus:

Eikä tullut aiemmin mieleenkään, että olisi jotenkin väärin jättää vauva hetkeksi yksin. Mutta kaverin kommentit pistivät miettimään, kun antoi ymmärtää, että olen melkein jättänyt lapsen heitteille.

ap

Minun kaksi kaveriani ihmettelivät, miten pystyi istuskelemaan rauhassa terassilla, kun 2 kk vauvani itki sisällä isänsä hoivassa. Mainittakoon, että tässä vaiheessa vauva oli itkenyt ehkä 30 sekuntia... ;)

Vierailija

kuin olisin uskonut :) Kyllä noita kantoliinalla suihkuun -äitejä oikeasti löytyy eikä siinä mitään. Ei kai lapsi voi koskaan saada liikaa läheisyyttä.

Mutta itse kyllä haluan tehdä ruuan tai käydä pesulla ilman vauvaa. Aina ei kaikkea ehdi tekemään silloin, kun vauva nukkuu. Joskus täytyy minunkin saada nukuttua.

ap

Vierailija

Näin minä vähän ajattelinkin..

En tullut kysyneeksi kaverilta, ottiko hän vauvansa vessaanki mukaan.

Jatketaan siis samaan malliin :)

ap

Vierailija

voi herrajestas, onko joku niin riippuvainen lapsestaan että ottaa mukaan suihkuunkin katoliinassa, hitto et on pimeetä. meinaako et lapsi saa traumoja jos ei ole kattomas joka suihku ja vessareissuas, just noin tehää noita lahkees roikkujjia lapsia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat