Vauva, 3kk, syö _koko ajan_

Vierailija

Oon ihan poikki jo. Tätä jatkuvaa imetystä tauotta on jatkunut nyt viikon. Liekö joku tiheän imun kausi? Yöt menee ihan pipariksi, kun vauva herää nyt 1-1,5h välein, silloin vaihdan puolta, eli nostan vauvan toiselle rinnalle jatkamaan syömistä. Itse olen niin väsynyt ja tokkurassa, että nukahdan samantien. En tiedä onko vauva koko ajan rinnassa kiinni tuon tunnin ajan, mutta epäilen niin. Tätä jatkuu siis koko yön. Meillä on muuten ihan ok päivärytmi, säännöllinen esikoisen menojen takia. Herätään aikaisin, ulkoillaan yms. Vauva nukkuu hyvällä säkällä huikeat 2h vaunuissa ulkona kun olemme liikkeellä. Mikä ihme tuota vaivaa kun ei nuku? Koko hereilläoloajan haluaa olla sylissä tai kitisee. Missään ei viihdy. Kertaakaan koko 3kk aikana vauva ei ole nukkunut 3h pidempään, ei edes ulkona.

Kohta en tiiä enää mitä tekisin, kun kaikki muu elämä jää kun pitää hoitaa vauvaa _ihan koko ajan_ . Mies auttaa iltaisin sen minkä ehtii.

Neuvolassa tästä ollaan puhuttu, useastikin, mutta sielläkin vain todettu et mun vauvalla on vain oma kello, oma tapa elää :) Ei oikeesti naurata enää..

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

vaikka olenkin ihan eri tilanteessa.. Meidän vauva on 3kk, mutta nukkuu yöllä vähintään 4h pätkiä, joten väsymyksestä mun ei tosiaan kannata valittaa.

Mulle ei suositeltu täysimetystä neuvolasta, vaan suositeltiin siirtymään korvikkeisiin jo kuukauden iässä. Minulta ei maitoa alkanut tulla, vaan vauvalla oli koko ajan nälkä. Imetin tunnin välein koko kuukauden tai lypsin (10mm) imetyksen välissä. Purskahdin itkemään neuvolassa, kun tunsin itseni huonoksi äidiksi. Silloin täti sanoi, että nyt olisi aika siirtyä korvikkeisiin.. Pitkään tuntui, että teinköhän tarpeeksi, ehkä maitoa olisi alkanut nousta myöhemmin? Mutta hyvin on vauva kasvanut ja oikein tyytyväiseltä vaikuttaa.

Ehkä tämä on vaan väliaikaista sinulla ja kohta maitoa tulee kerralla enemmän ja riittää vauvallesi.. Älä vielä siirry antamaan korviketta, nauti imettämisestä :)

Vähän sivusi aihetta, mutta hyvää jatkoa kuitenkin :)

Vierailija

Lainaus:

Vauvan syömä maitomäärä kasvaa ja jos nyt annat korviketta niin todennäköisesti tulee käymään niin, että oma maitomääräsi ei lisäänny, korvikkeen määrä sen sijaan lisääntyy koko ajan.

Ja kohta voitkin sitten valittaa, että kun se oma maito loppui...

Niin, valittaa, nimenomaan...

kolmas lapsi kuitenkin tämä 3-kuinen, en ihan untuvikko, mutta kai täältä saa useamman lapsen äiditkin kysellä neuvoja?

ap

Vierailija

Lainaus:

Kuopus myös syönyt usein päivisin, mutta yöt nukkunut aina melko hyvin, eikä kitise. Kun hänellä rupesi tulemaan koko ajan tiheän imemisen kausia, aloitin kiinteät ja se auttoi. Hän onkin iso vauva ja lähtenyt liikkumaan aikaisin, joten sekin vaikuttaa.

Vierailija

Ja kiitos muutkin, aiemmat vastanneet! :)

Kahden edellisen lapsen imetys meni huonommin, loppui kummaltaksin jo 5kk iässä, koko ajan vauvat saivat myös korviketta osittain. Siinä tais käydä just niin, että en jaksanut itse antaa rintaa tarpeeksi kauan ja koko ajan, niin korvike otti sitten paikan ihan tosi nopeesti. Keskimmäisen kohdalla imetykseen piti tehdä tauko, mun lääkekuuri takia, siihen sitten se loppui, vauva hylkäsi rinnan koska pullosta sai niin paljon helpommin. Tällä kertaa haluaisin imettää pitkään, aion yrittää sinnitellä tämän jakson yli vaikka hampaat irvessä. Riittävä nesteiden juominen pitää muistaa, en ole tainnut tänäänkään juoda tarpeeksi kun kaikki vain surisee päässä :o

ap

Vierailija

joskus liinassa pitäminen auttaa, joskus olen jopa nukkunut yön nojatuolissa, vauva liinassa kun ei ole mihinkään muuhun tyyntynyt. Tutin saan huijattua vauvalle vain heti tissin perään, siis ihan valon nopeudella tutti suuhun kun irrottaa otteen tissistä. Tuttelia löytyy kaapista, mies sitä antanut hörppyyttämällä, multa se ei onnistu kun vauva kai "haistaa" mut ja maidon :) Pelkään pilaavani imetyksen, jos annan korviketta, koska luulen että nyt vauva tilailee maitoa lisää...? niin luin tuolta imetystukisivuilta.

ap

Vierailija

muusta ei voi määritellä sitä, saako lapsi tarpeeksi äidinmaitoa.

Jos tämä puoli on kunnossa, voi kysymys ollakin siitä, että vatsa on äärirajoillaan, siellä on koko ajan sapuskaa sulatettavaksi ja se aiheuttaa vaivoja, joka purkautuu kitinänä. Siihen auttaa kun pitää ruokailuissa edes parin tunnin välit. Voi myös olla että joku äidin ruokavaliossa ärsyttää vauvaa. Ja sitten on niitä selittämättömiä harmeja. Meillä esimerkiksi esikoinen oli niin temperamenttinen, että jos maitoa ei alkanut tulla heti, hän suuttui ja lakkasi yrittämästä. Muilla oli pidempi pinna.

Voi myös tosiaan olla että vauva "tilaa lisää" maitoa.

Huolehdi omasta voinnistasi eli syö ja juo hyvin, liiku ja lepää. Rauhoita imetystilanteet mahdollisuuksien mukaan niin etteivät ne stressaa sinua ja vaikeuta herumista.

Vierailija

No, mutta jos vielä pari viikkoa jaksat tätä rumbaa (olettaen että se ei mene itsestään ohi), niin sittenhän voit jo alkaa antaa vähitellen kiinteitäkin - eiköhän tilanne sitten helpotu. Jos vauva on nimittäin noin kova syömään, niin ei kannata haaveillakaan 6kk:n täysimetyksestä - jos ap sitä on edes suunnitellutkaan.

Eikä se imetys kyllä korvikkeen antamiseenkaan kaadu; vähentää sitten sitä korviketta kun aloittaa kiinteät, ja pian oma maito on taas vauvan ainoa juoma.

Tsemppiä! : )

Vierailija

Vauvan syömä maitomäärä kasvaa ja jos nyt annat korviketta niin todennäköisesti tulee käymään niin, että oma maitomääräsi ei lisäänny, korvikkeen määrä sen sijaan lisääntyy koko ajan.

Ja kohta voitkin sitten valittaa, että kun se oma maito loppui...

Vierailija

Muistathan itse juoda tooooooosi paljon että riittää maitoa. Kantoliinalla saisitvauvan syliin niin että olisit vapaampi puuhailemaan, jos pelkkä tutti ja läheisyys riittäisivät vauvalle eikä aina rinta? Jos alkaa olla ihan kestämätöntä niin korvikkeilla varmaan saat lisäunta.

Vierailija

oli samanlainen, söi koko ajan (varsinkin yöllä). Yllättäen siihen auttoi imetyksen lopetus (en kehota sinua lopettemaan, kunhan kerroin). Korvikkeet, kiinteät, unikoulut, tutit ym. eivät auttaneet. Lapsella todettiin myöhemmin allergioita ja epäilen, että maito teki huonoa lapselle. Neuvolasta ei mitään tukea saanut mihinkään.

Kuopus myös syönyt usein päivisin, mutta yöt nukkunut aina melko hyvin, eikä kitise. Kun hänellä rupesi tulemaan koko ajan tiheän imemisen kausia, aloitin kiinteät ja se auttoi. Hän onkin iso vauva ja lähtenyt liikkumaan aikaisin, joten sekin vaikuttaa.

Vierailija

Meillä esikoinen teki juuri noin. Jostakin syystä se nukkui tississä ja otti pieniä annoksia ja kun yritti irrottaa niin alkoi kitistä. suosittelen että kokeilet antaa korviketta: jossa vauva juo 0,5 dl niin nälkä on, mutta jos ei kuin ihan vähän, niin ei oo nälkä.

t: äiti jolta ei maitoa tullut tarpeeksi

Vierailija

Siis lisämaito ei lopeta tissimaitoasi,mutta jos ollutkin vähän niin se loppuukin..Miksi et voi antaa pullosta joka syötölle itsesikin takia..Minulla ei koskaan ollut huonoa omaatuntoa jos lisämaitoa annan lapsilleni koska sitten kaikki voi hyvin ja jää aikaa muille..PS.SUURPERH.ÄITI VASTAA

Vierailija

Annoin eilen iltapäivästä vauvalle n. 30ml tuttelia, joi sen hyvin hanakkaasti _pullosta_ koska mies ei päässyt vauvaa syöttelemään. Olin ihan ihmeissäni, että vauva suostui syömään multa pullosta. Ja taishan se "jäseniin mennä", nimitt. poika nukahti samantien pariksi tunniksi! Olin toisaalta ihan onnessani, toisaalta pelkäsin, että tässäkö se imetys sitten olikin... No, onneks rintakin kelpasi sitten vielä. Yö meni huomattavasti paremmin, en muista monestiko vauva heräsi, mutta varmasti tavallista harvemmin koska en ollut niin väsynyt aamulla.

ensi viikolla neuvola, joten siellä kai täytyy ottaa puheeksi..

ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat