kuka pitää esikoisen hoidossa vauvan synnyttyä ja miksi?

Vierailija

Eli haluaisin kuulla kommentteja sekä puolesta että vastaan. Itsellä tosi vilkas esikoispoika, joka viihtyy päiväkodissa.Nyt meille sitten on tulossa vauva enkä ole vieläkään päättänyt tätä hoitokuviota. Kummassakin on hyviä ja huonoja puolia.Millaisiin ratkaisuihin te muut olette päätyneet ja miksi?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

kun vauva syntyy huhtikuussa. Tällä hetkellä hänellä on täysipäiväinen hoitopaikka, vaikkei olekaan aivan täysipäiväisenä todellisuudessa, ja ainakin ensimmäinen kuukausi vauvan syntymän jälkeen katsotaan mikä on tilanne - jos rupeaa vaikuttamaan siltä, että osapäivähoito tai kotihoito olisivat paremmat vaihtoehdot, tehdään niin. Toistaiseksi hän viihtyy todella hyvin päivähoidossa, ja huomaa kyllä että kotona ollessa on paljon tylsempää. Ja ihmekös tuo, meillä kun ei kotona pyöri neljää muuta samanikäistä lasta hänen leikkikavereinaan.

Raha ei oo toistaiseksi ollut ongelma, ja tuskin on jatkossakaan, kun tulot eivät käytännössä muutu mihinkään äippälomalle jäämisen myötä.

Vierailija

meilläkin esikoinen on kolme päivää viikossa hoidossa.. ja aina välillä sitten pidempiä aikoja kotona.. meillä on hirmu vaativa vauva jota pitäisi koko ajan pitää sylissä ja kannella ympäri asuntoa.. en esikoisen kanssa kerkeä niin paljon olemaan kuin hän tarvitsisi.. tämä on meille ainakin kaikkien kannalta paras ratkaisu.. esikoinen kun haluaa päiväkodissa käydä kun siellä on niin paljon kavereita. joskus ihan suuttuu kun kysyy että haluaisitko olla kotona ensi viikon..

Vierailija

Kovin pientä en kyllä jättäisi päiväkotiin isojen ryhmien armoille jossa aikuisilla ei ole lapsille juuri aikaa. Kotona on äidillä kuitenkin vähemmän lapsia hoidettavana! Mutta jos on tuttu hoitopaikka ja lapsen kaverit siellä. Jos ei ole kerhoja tai kavereita lähistöllä niin sitten päiväkoti on varmaan ok vaihtoehto lyhennetyllä päivällä. Omakohtaista kokemusta ei ole koska olen hoitanut lapset kotona ja esikoinen tulee menemään ekan kerran hoitoon kun menee eskariin.

Vierailija

oli itsestään selvää, että en ota lasta pois tutusta ja oikeasti rakkaasta ympäristöstä kotiin katsomaan, kun äiti kulkee pyjamassa kuin zombie ensin muutaman kuukauden ja senkin jälkeen kaikki tekeminen menee vauvan ehdoilla. Poika on tehnyt 4 päiväistä viikkoa koko ajan. Nyt on eskarissa ja syksyllä alkaa koulu, kun "vauva" aloittaa pkodin.

Vierailija

vaikka niin moni virikehoitoa verissä päin vastustava yrittää aina yksisilmäisesti muuta väittää. Tottakai olisi minulle helpompaa antaa lasten katsella vaikka aamuohjelmat töllöstä, tassutella itse mielen mukaan pyjamassa koko aamupäivä, antaa vauvan nukkua sinne kymmeneen mikäli haluaa...

Tänäänkin heräsin seitsemältä suihkuun, herätin isommat lapset, pakkasin reput ja sadevaatteet, pesin ja puin molemmat, herätin vauvan ja yritin pakkosyöttää mutta ei vielä maistunut. Puin vauvan ja laitoin turvakaukaloon, roudasin ja kiinnitin kaikki kolme lasta auton takapenkille, ajoin tarhaan, autoin riisumisessa, vein tavarat paikoilleen, riisuin ja puin vauva päiväkodissa, takaisin turvakaukaloon ja toivoin ettei nälkä yllätä kesken isompien riisumisen tms... Ja iltapäivällä sama rumba.

MINULLE olisi huomattavasti helpompaa pitää kaikki lapset kotona. Joululomallahan näin olikin, tänään eka hoitopäivä taas pitkästä aikaa ja kyllä arki iski silmille...

Lainaus:

Ja mitenhän se lasten kotona pito olisi helpoin ratkaisu ja miten sä olet niin viitseliäs hoitoon viedessäs,tyrsk:D

Vierailija

eli 10 päivää kuussa on mahdollisuus viedä tarhaan, käytännössä jäänee 8 päivään ja hoitopäivän pituudeksi arvelen kuutta tuntia. Toinen vauva siis syntyy keväällä. Emme tahdo menettää paikkaa, siinä tärkein syy. Tämä kyseinen tarha on meille lottovoitto, ja jos sinne esikoisen vanavedessä saisi tämän toisenkin aikanaan, niin se olisi hyvä:). En usko, että esikoinen kaipaa tarhan suomia virikkeitä, mutta alkaa tosin pikku hiljaa olla siinä iässä, että kiintyy kavereihin.

Vierailija

olemme vastikään muuttaneet ja lapsi oli juuri sopeunut päiväkotiin kun toinen ilmoitti tulostaan. Lyhennämme p-kotipäivää ja lapsi on vain neljänä päivänä viikossa siellä. Näin on parempi kun on juuri tutustunut kavereihin ja mielestäni olisi suorastaan ilkeää viedä lapselta nämä kaveruussuhteet pois, varsinkin kun emme tunne ketään uudelta asuinalueeltamme.

Vierailija

mutta tuttavapariskuntamme laittaa heidän 5 vuotiaan kolmeksi päiväksi viikossa päiväkotiin kun vauva syntyy. Ja minusta se on ihan fiksua, koska lapsella kaverit jo siellä ja näkee niitä sitten kolmena päivänä viikossa!

Vierailija

ja jatkavat pk:ssa kuntoutuksellisista syistä, puheterapeutti käy siellä ja aloittavat syksyllä varhennetun eskarin. Ovat integroidussa ryhmässä joten sinne ei paikkoja helposti saa jos pois heidät ottaisin. Päivää ajattelin kuitenkin lyhentää. Hoitomaksut meillä nyt 200e/kk yhteensä ja putoavat kun alkaa eskari eli joten kuten on varaa pitää lapset päiväkodissa vaikka tulot ovatkin pienet.

Vierailija

Päiväkodissa on rasittavaa ja kyllä lapsetkin ovat lomansa siitä ansainneet. Kiireettömät aamut ovat ylellisyyttä, johon muuten ei ole mahdollisuutta. Sosiaaliset suhteet hoituivat kavereita tapaamalla, muskarissa, leikkipuistossa, kirjastossa, kyläilemällä. Nykyään on muotia pantata hoitopaikkaa, jotta saa lapsen takaisin samaan paikkaan ja pikkusisarukset myös, mutta vielä 90-luvulla kun se ei ollut tapana, hoitopaikat "kiersivät" enemmän ja saattoi olla aika varma, että hoitoon palatessa on joku muu vauvalomalla niin, että paikan sai. Nykyinen subjektiivinen ph-oikeus on jotenkin mädättänyt tämän ihan kokonaan. Ei ajatella muuta kuin omaa napaa ja hoitosysteemi on vinksahtanut esim. Helsingissä niin, että omat lähipäiväkodit ovat täynnä vauvalomalaisten ja kauempaa kuljetettavien lapsia.

Vierailija

[quote]

oli itsestään selvää, että en ota lasta pois tutusta ja oikeasti rakkaasta ympäristöstä kotiin katsomaan, kun äiti kulkee pyjamassa kuin zombie ensin muutaman kuukauden ja senkin jälkeen kaikki tekeminen menee vauvan ehdoilla. Poika on tehnyt 4 päiväistä viikkoa koko ajan.

jopas! Se on katsokaas sitä lapsiperheiden elämää.. Isommat oppivat vaikka mitä siitäkin! Miksi teette lapsia jos ette jaksa niitä itse hoitaa? Tai siis vielä pahempaa, ette halua/viitsi/osaa hoitaa?

Vierailija

Vauva syntyy huhtikuussa ja aion pitää vanhemmat lapset tarhassa ns. puolipäiväsenä kesäkuulle asti, sillä vanhempi lapsi käy päiväkodissa eskaria ja on joka tapauksessa sinne vietävä. Siinä samalla keskimmäinen voi mielestäni olla leikkimässä kavereiden kanssa neljän tunnin ajan. Kesäkuussa en enää vie vaan ollaan kesä kotona ja syksyllä toinen kouluun ja toineen eskariin ja minä vauvan kanssa kotosalla.

Vierailija

Vauva on ihan uusi ja minä en ole toipunut vaikeasta synnytyksestä vielä vaan olen ihan vuodepotilaana. En siis yksinkertaisesti pystyisi hoitamaan esikoista samalla. Hoitopäivät ovat noin viisituntisia, sen aikaa kun isäkin on kotoa poissa. Isyyslomaa hänellä ei ole, joten ei tässä oikein muutakaan voi tehdä. Katsomme tilannetta sitten uudestaan kun olen toipunut. Todennäköisesti esikoinen jatkaa tarhassa osa-aikaisesti koska viihtyy siellä hyvin ja haluamme säilyttää paikan. Osasyynä on myös se, että en ole "täysipäiväisesti" äitiyslomalla vaan opiskelen ja teen osa-aikatöitä samalla. Mutta jos esikoinen tuntuu kärsivän hoidosta ja olisi mieluummin kotona, niin sitten hän toki saa jäädä tänne. Tilanteen mukaan mennään...

Vierailija

Isommat ovat aamuisin 4h päiväkodissa vaikka mä olet vauvan kanssa kotona. Päädyttiin tähän ratkaisuun koska ton ikäisiä ei enää tällä alueella ole kuin päiväkodeissa, enkä nää mitään järkeä ottaa lapsia pois kokonaan tutusta tarhasta ja laittaa sitten johonkin kerhoon, jossa on taas uudet lapset ja hoitajat ja joka sijaitsee paljon kauempana. Kun toinen lapsi syntyi niin esikoinen oli mun kanssa kotona, kuten siihenkin asti ja kävi parina aamuna puistotädillä leikkimässä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat