Paljonko teillä, yli 30-vuotiailla,

Vierailija

on samanikäisiä lapsettomia naispuolisia ystäviä?

Aloin miettiä näitä minun ystäviäni ja tuttaviani, ja tajusin että niin moni on lapseton. Vaikka ikä paukkuu jo kohta lähempänä neljääkymppiä.

Minulla on noin kymmenen läheistä ystävää, joista 7 on lapsettomia. En kritisoi enkä kyseenalaista, mutta määrä on aika suuri...

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Muista kavereistani suurimmalla osalla on lapsia, mutta se johtuu siitä että olen vartavasten tutustunut muihin äiteihin itse äitiydyttyäni. Vanhoista kavereista vielä pari vuotta sitten suurin osa oli lapsettomia, mutta nyt 35-vuotiaana äitien määrä on lisääntynyt huomattavasti ja lapsettomat ovat vähemmistössä.

Vierailija

Sinkkuystäviä on vain muutama, tässä iässä kuitenkin ihmiset jo pariutuneet. Tosiaan ihan nyt viimeisen vuoden aikana on alkanut lapsia ilmaantua ja tiedän että muutama pariskunta yrittää raskautta kovasti. En taida tuntea montaakaan ihmistä joka olisi saanut lapsen alle kolmekymppisenä.

Vierailija

Ja minun lisäkseni kahdella on lapsia. Sinkkuja ei juurikaan ole, eli lapsettomia pariskuntia lähes kaikki. Jokainen tavallaan ja ajallaan..

Vierailija

lapsettomien ystävien joukkoon vielä tässä taannoin. Nyt olen kolmen lapsen äiti. Joten pelkkä yli kolmikymppisyys ei tarkoita sitä, että jää ikuisiksi ajoiksi lapsettomaksi.

PS. Kaikki raskauteni ovat lähteneet ekasta kierrosta, joten ikä ei jokaisella ole hedelmättömyyttä vähentävä tekijä.

Vierailija

Ja kysyisinkin mitkä ovat näiden yli 30v. lapsettomien pariskuntien ammatit?

Ihan mielenkiinnolla kyselen koska minulla vm-81 kahden lapsen äitinä ja ammattikoulun käyneenä on melkein kaikki ystävät alle 30v. ja tosi monella on jo monta lasta, yhdellä jopa 5 mutta meistä äideistä ei yksikään ole käynyt yliopistoa... Onko se siis niin että ne jotka saavat reilusti yli 30v. lapset ovat niitä korkeasti kouluttautuneita uraihmisiä? ja sitten ku koulu on suoritettu, mies valittu, vakituinen työpaikka ja talo, niin sitten ruvetaan suunnittelemaan lasta ja kappas vaan, sehän ei tuukkaan niinku oli suunniteltu..

Vierailija

Lisäksi toisella on krooninen sairauskin.

Mutta miehen kaveripiiristä (5kpl) vain yhdellä on lapsia. Kai se riippuu niin paljon "alasta". Miehen kaverit on kaikki urakiitäjiä, joilla vaikeuksia sopeutua parisuhteen vaatimuksiin.

Vierailija

Tuntuu, että läheiset ystävät ovat kaikki kaikonneet.. jäljellä vaan sellaisia kavereita, joille ei voi ihan kaikkea puhua..

Mutta joo, on niitä 3 lapsetonta ja itse sain ensimmäiset juuri, kun täytin 30. Olisin halunnut paljon aikaisemmin, mutta mieheni ei..

Vierailija

Minä haarukoisin vasta 35-40v lasten saanti-ikää. Työpaikkallani on paljon tälläisiä 40v paikkeilla olevia lapsettomia naisia, mutta kaveripiirissäni ei ole yhtään. Säännönmukaisesti 30v pintaan tai yli on niitä lapsia saaneet. Tarkemmin ajateltuna vain yksi on lapseton ja hän on kieltämättä tohtoritasolle asti lukenut, mutta asuu ulkomailla. Hänen haaveensa lapsesta lähtien oli 5lasta, mutta ei ole sopivaa miestä ja joskus hän mietti jopa lapsen yksin hankkimista. Muut ystäväni ovat lähinnä opistoasteen-korkeakoulu-yliopistotason alemman tutkinnon lukeneita, sekä ammattikoulutuksen saaneita. Kieltämättä ammattikoulun (tai mitä puutarhuri-perushoitaja) on lukenutkaan ovat ne nuorimpina lapsensa saaneita.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat