Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko kenekään lapsi pettynyt joululahjoihinsa? ELi vaikka sai paljonkin

Vierailija

lahjoja, ei kuitenkaan ollut tyytyväinen kun ei saanut ihan kaikkea toivomaansa. Ystäväni tokaluokkalainen tyttö sai valtavasti, siis monta jätesäkillistä lahjoja, mutta oli silti ilmaissut pettymyksenä kun ei ollut saanut kaikkea toivomaansa. Mitä tämä kertoo lapsesta tai kasvatuksesta? Lapsi ainokainen.

Kommentit (9)

Vierailija

kun itse ostaa kaiken koko suurperheen lapsille, eikä mummoilta ja kummeilta tule mitään, niin ei niitä lahjoja niin paljon ole.

Vierailija

poika tuumas jokaisen lahjan kohdalla, että tämä oli juuri sitä mitä halusinkin, maailman paras lahja. Tosin ikää vasta 3,5 eikä varsinaisesti vielä mitään osannut edes toivoa. Silti kuulosti aika suloiselta :)

Meininki varmaan muuttuu kunhan ikää karttuu lisää...

Vierailija

Tarkoitan siis sitä, että jopa ekaluokkaisellekin voidaan sanoa, että lahjat on joulupukilta.

Minä kannatan sitä, että jokaisesta lahjasta muistellaan (myös joulun jälkeen) keneltä se on saatu ja lähetetään kiitokset. Kotiväelle esitettyjen lahjatoiveiden voi ohjata olemaan kohtuullisia hinnaltaan, perheen talouden mukaan.

Vierailija

Lapsi ei vielä osaa odottaa saavansa paljoa lahjoja eikä osaa kinuta niistä kaupasta itselleen. Oletan tämän johtuvan siitä, että hänellä on jo riittävästi leluja ja me vanhemmat leikimme hänen kanssaan paljon - leikkiseura on tärkeämpää kuin lelut - samoilla leluilla leikitään päivästä ja vuodesta toiseen mielikuvitus- ja rakenteluleikkejä.

Vierailija

Luin juuri Tuula Tammisen kirjaa "Olipa kerran lapsuus" :"

"Lapsi saa kaikkea , ei niinkään mitä tarvitsee, vaan mitä haluaa. Aikuisen tulkinnoissa lapsen tarve ja halu ovat sulautuneet yhteen. Tällöin haluaminen, oma tahto, jää hahmottomaksi myös lapselle, rajattomaksi ja ongelmalliseksi. Se, että lapsi jatkuvasti saa, mitä haluaa, ei ole lapsen perustarpeiden mukaista..." Eli vaikka saisi kuun taivaalta, ei mikään tunnu enää miltään - surullista-

T. Kasvatusalan ammattilainen

Vierailija

Lapsi, jonka kummi tuo eno on, ei sanonut mitään minulle lahjastaan, mutta on antanut sen nuoremmalle, jonka pöydällä ne nyt lojuu.

Vanhemmilta molemmat saivat kumpikin yhden toivomansa lahjan ja melkein sanoisin, että se olisi riittänyt. Itse kannatan pientä täsmä lahjaa: saavat mitä haluavat ja tietävät käyttävänsä.

Vierailija

Meillä 4 ja 8 v lapset ja molemmat saivat max 10 pakettia jouluna ja olivat tyytyväisiä!

Tâstä lahja-asiasta oli jo keskusteltu hei¨dän kanssaan aikaisemmin eli eivät odottaneetkaans aavansa kaikkea listoiltaan. Isomman lista taisi olla pari sivua .....

Vierailija

esim. meidän teini-ikäinen toivoi kännykkää, eikä saanut. Hänellä on minun vanha, todella iäkäs kännykkä. Kaikilla ystävillään on kuitenkin satojen eurojen kännykät, joita ostellaan tuosta vaan aina uusia, ei tarvitse edes odottaa että olisi jokin merkkipäivä.

Uusimmat

Suosituimmat