Marja Tiuran "kunnon äitiyslomasta"...

Vierailija

Ihan aluksi tahdon sanoa, ettei minua lähtökohtaisesti kiinnosta kenenkään äitiyslomien ja vanhempainvapaiden pituudet. En ole kotihoidon kiihkomielinen kannattaja ja minusta jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa perheensä ja itsensä kokonaisvaltaista hyvinvointia ajatellen juuri niin kuin haluaa.

Mutta kyllä minullakin kulmakarva kohosi, kun Maria Tiura viikonlopun iltalehdessä hehkutti, että "vauva muutti elämän ja tärkeysjärjestykset"...Enää hän ei olisi liian pedantti jne. Alunperin hän oli ajatellut palata työelämään jo keväällä, mutta aikookin nyt "uudistuneena naisena" pitää kunnon äitiysvapaan! Tiura palaakin työelämään vasta syyskuussa...Ööh, eli kun hänen lapsensa on 10 kk ikäinen.

Voiko suomalaisittain oikeasti kutsua 10 kk vanhempainvapaata "kunnon äitiysvapaaksi"? Kyllähän sitä perusperhe yrittää aina sinnitellä edes siihen lapsen vuoden ikään asti...

Ja mulle on ihan sama, mitä Tiuran perheessä tehdään, mutta tuollaisilla lausunnoilla edustavassa asemassa oleva henkilö kyllä tekee hallaa koko naissukupuolelle työelämässä. Paine palata suorittavaan työelämän kastiin vauvan syntymän jälkeen on aikamoinen siinä vaiheessa, jos 10 kk kotivapaata lapsen kanssa pidetään kunnollisena lomana. "Kyllähän minä muuten palaisin jo aiemmin, mutta nyt on tärkeysjärjestykset muuttuneet lapsen suuntaan, enkä enää halua olla työelämän suorituja. Olenkin kotona siis kokonaisen vajaan vuoden".

Apua! Palkataanko kohta enää sellaisia naisia ollenkaan, jotka haluavat olla lapsensa kanssa kotona sen pari tai jopa kolme vuotta?

Kommentit (11)

Vierailija

riippuu aina vähän siitä, että missä muodossa aikoo työelämään palata. Kokopäivätyöhön vai osapäivä? Miten vauvan hoito on järjestettty? Entä vauvan isän työkuviot? En siis kauhistelisi 10kk ikäisen vauvan äidin työhön paluuta suoralta kädeltä, koska ns. pehmeitäkin järjestelyjä on olemassa.

Vierailija

Kansanedustajilla tmv. on enemmänkin sääntö kuin poikkeus pitää vain lyhyt äitiysloma. Poikkeus on pitää noinkin pitkä kuin Tiura aikoo. Siksi asia esitettiin noin. Tajusitko?

Lainaus:

En paheksunut Tiuran ratkaisua, vaan sitä, miten asia esitettiin. ap

Vierailija

siihen verrattuna toi on ihan kiitettävää Tiuralta. Itse olen ollut kotona kolmesta lapsesta nyt seitsemän vuotta, enkä kadu päivääkään valintaani. Jokaisella on omat resurssinsa tiedossa, mihin pystyy. Minä en ole uraihminen, mutta ymmärrän, että joku toinen on. Olen itse alalla, josta ei voi pudota pois, vaikka onkin välillä pitkiä aikoja pois työelämästä, Tiuralla tilanne hieman toinen.

Vierailija

Lainaus:

ja sanavalintoja, joita Tiura käytti asiasta kertoessaan.

On vähän eri asia sanoa, että

"vaikka lapsi on nyt ykkönen, haluan myös edetä työelämässä. Pehmeällä, puolipäiväisellä hoitojärjestelyllä (tms.) pyrimme varmistamaan lapsen hyvinvoinnin, vaikka minä palaankin työelämään jo hänen ensimmäisen elinvuotensa aikana"

kuin

"Ennen olin työelämän ylisuoriutuja, mutta nyt ovat tärkeysjärjestykset muuttuneet. Pidän KUNNON äitiysloman ja palaan töihin vasta kun lapsi on 10 kk".

En paheksunut Tiuran ratkaisua, vaan sitä, miten asia esitettiin. Sitä paitsi ranskassa ministerin paluu työelämään aiheuttikin aikamoisen kohun. Eikä hän ollutkaan missään lehdissä toitottamassa, että ajattelee nyt ensisijaisesti vauvaansa, ei työtään ja aikoo pitää kunnon äitiysvapaan...

ap

Vastasin huolimattomasti, komppaan sua tässä eli samaa mieltä olen:). Särähti kyllä korvaan tuo Tiuran lausunto, vaikken pidä itseäni supertiukkapipona näissä asioissa. Ymmärrän toki, ettei kansanedustajan työ tunne hoitovapaita samalla tavalla kuin monet muut alat, mutta silti...

4

Vierailija

tietämättömiä naisten oikeuksista globaalisti. Suomalaisen naisen oikeus säilyttää työpaikkansa jopa 3v ajan lapsen syntymän jälkeen on aivan todella, todella poikkeuksellista maailmanlaajuisesti!

Ei siis mikään naisen perusoikeus. Monissa maissa jopa 9kk äitiysloma on ihan ennenkuulumaton juttu.

Ja kyllä, 10kk on pitkä aika uranaiselle olla töistä pois. En usko, että Tiuraa, joka on kovan tason poliittinen päättäjä, voi verrata johonkin akateemisen tutkinnon suorittaneeseen Maija Meikäläiseen joka hätäiseen tienaa jonkun 3500 euroa kuussa jossain rividuunissa.

Kyllä kansanedustajalla on ihan eri paineet ja mielestäni hänen asemassaan olevalle 10kk on jo ihan kunnon loma.

Monissa muissa maissa hänellä olisi sitä lomaa tuskin 10 viikkoakaan...

Vierailija

Monet palaavat paljon nopeammin töihin. On aivan eri asia olla töissä jossain kaupankassalla. Sieltä voit varmaan olla huoleti poissa sen kolme vuotta.

Vierailija

ja sanavalintoja, joita Tiura käytti asiasta kertoessaan.

On vähän eri asia sanoa, että

"vaikka lapsi on nyt ykkönen, haluan myös edetä työelämässä. Pehmeällä, puolipäiväisellä hoitojärjestelyllä (tms.) pyrimme varmistamaan lapsen hyvinvoinnin, vaikka minä palaankin työelämään jo hänen ensimmäisen elinvuotensa aikana"

kuin

"Ennen olin työelämän ylisuoriutuja, mutta nyt ovat tärkeysjärjestykset muuttuneet. Pidän KUNNON äitiysloman ja palaan töihin vasta kun lapsi on 10 kk".

En paheksunut Tiuran ratkaisua, vaan sitä, miten asia esitettiin. Sitä paitsi ranskassa ministerin paluu työelämään aiheuttikin aikamoisen kohun. Eikä hän ollutkaan missään lehdissä toitottamassa, että ajattelee nyt ensisijaisesti vauvaansa, ei työtään ja aikoo pitää kunnon äitiysvapaan...

ap

Vierailija

Paitsi poliitikot, myös muut julkkikset pitävät lyhyitä äitiysvapaita, koska muuten heidät "unohdettaisiin" heidän poissaollessaan. Niinhän nämä laulajat ja kaikki, kuten vaikka Maija Vilkkumaa tai Pmmp:n Mira ja Paula ovat palanneet tosi nopeasti valokeilaan, koska heillä ei enää ole mitään uraa odottamassa, jos liian kauan on poissa. Muistatteko Britneyn? Selvästi oli masentunut ja kaikkia ongelmia lasten synnyttyä, mutta äkkiä piti päästä levyttämään ettei suuri yleisö ehdi unohtaa.

Surullista, mutta se on hinta joka julkkisten täytyy maksaa. Ja myös uralleen elävien ihmisten.

Vierailija

On ihan eri asia olla kansanedustaja kuin ns. tavallinen työssäkävijä. Minusta 10 kk:n äitiysloma on kansanedustajalle pitkä, vaikka olenkin hoitanut omat lapseni kotona 2-vuotiaiksi.

Hyvä Tiura!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat