Onko mantelit terveellisiä? Entäs onko ne lihottavampia kuin karkit?

Vierailija

.

Kommentit (8)

Vierailija

rasvan laatu eikä määrä. Pähkinöiden rasva on erityisen hyvää sydämelle, joten terveyden kannalta ne ovat hyväksi, mutta ulkonäön kannalta kannattaa tosiaan sitten vähentää vaikka muuta rasvaa vastaavalla määrällä.

Vierailija

niiden vika on vain siinä, että ne sisältävät tosi paljon rasvaa. Eli hyvin vähäisiä määriä niitä kannattaa nauttia. Karkeissa taas on kaikkea muuta epäterveellistä (lisäaineita, sokeria) joten minä ainakin söisin mieluummin manteleita. Mutta vähän kuitenkin. Muuten tulee paljon lisäkiloja.

Vierailija

Manteleissa on paljon tyydyttymätöntä, eli ns. hyvää terveellistä rasvaa. Myös vitamiineja ja proteiinia on paljon. Mantelit ovat siis terveellisiä ja täyttäviä, mutta energiapitoisuutensa vuoksi niitä kannattaa syödä vain n. kourallinen päivässä (jos ruokavalio on muuten "normaali" ja täysipainoinen).



Kyse on kokonaisuudesta. Mikään ruoka-aine ei sinänsä "lihota", vaan pitkän aikavälin ratkaisut vaikuttavat. On ehdottomasti fiksumpaa syödä kourallinen manteleita kuin 200 g pussi irtokarkkeja, mutta 200 g manteleita sisältääkin jo tuhdin aterian verran energiaa.



Mantelit ovat hyvä valinta esim. välipalaksi tai ateriankorvikkeeksi, jos vaihtoehtona on pasteija, pulla tai joku muu energiapitoinen, mutta ravintoarvoltaan köyhä tuote.

Vierailija

lisäävät aineenvaihduntaa eli aika huoletta voi sen kourallisen päivässä syödä. Kourallinen karkkia lihottaa varmasti enemmän. Sokeri lihottaa enemmän kuin mantelin tai pähkinöiden rasva. Tai kalan rasva.

Vierailija

tunnustan, että kun lapsilla on namipäivä haen itselleni tummalla suklaalla kuorrutettuja manteleita. huijaan itseäni, että ne ovat edes vähän terveellisempiä kuin karkit :D

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat