Tarvitseeko perheen kaikki lapset OMAN huoneen?

Vierailija

Asumme nyt 4h, k, s ja kummallakin lapsella on nyt omat huoneet.

Entäs kun syntyy kolmas lapsi, omaa huonetta ei hänelle sitten olekaan...

Ei tietenkään heti, mutta muutaman vuoden päästä ehkä tarvitsisi. Se on jo rahasta kiinni, ettei 5h, k, s oikein pysty enää hankkimaan.

Onko paikalla ketään, jonka perhe ( 2aik ja 3 lasta) mahtuu noin 90m2:n kotiin hyvin?

Mielipiteitä? : )

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Mutta tuo soppi-ajatus oli asiallinen. Itse kasvoin seitsenlapsisessa perheessä, eikä meillä aina ollut omia huoneita, tietenkään. Ne vapautuivat kun vanhemmat lapset muuttivat pois kotoa, sai aina jonkun "paikan". Asuin siskon kanssa pitkään samassa huoneessa, teininäkin. En kaivannut pois, vaikka ensin kitisin asiasta. Oli tosi sisarellista saada höpötellä yömyöhään. Meillä oli kerrossänky, ja ne sängyt oli omat tilat. Siskolla yläpeti, ja siellä kirjahylly jossa hänen omat, salaiset tavaransa.

Vierailija

... Ei ollut minullakaan aikoinaan, enkä voisi sanoa että se olisi minua haitannut. Tai siis sain oman huoneen kun siirryin yläasteelle ja se oli ihan ok aika, mutta toisaalta oma huone järjestyi tuolloin, koska isoveli muutti pois kotoa.

Omilla lapsilla ei ole kuin yksi iso huone kolmella. Kaksi tyttöä on omassa tilassaan ja väliseinän tyngän takana veli. Vanhin on koululainen ( tyttö ) ja häntä varten tuo väliseinän tynkä tehtiin, mutta pyysi itse päästä pikkusiskon kanssa samaan tilaan, joten veli muutti tilalle. Puhuvat kaikki omista huoneista, vaikka vain huonekalut toimivat tilan jakajina. Päin vastoin nauttivat suunnattomasti yhdessä asumisesta ja ovat muodostaneet omat sääntönsä siitä, kuinka toisten huoneissa " vieraillaan". Heille ihmetystä aiheuttaa kavereiden tyyli kotona mennä omaan huoneeseen ja laittaa ovi lukkoon. Itse pidän parempana tätä perheenä yhdessä oloa, olohuone on kaikkien yhteinen tila, jossa ollaan yhdessä ja paljon, ei kukin sulkeutuneena omaan huoneeseensa. " oman huoneen" saattaa luoda esimerkikisi parvisänky, jonka alapuolella on verhoin edistetty tila. Ja jos leikki yksin alkaa ahdistaa voi verhon työntää sivuun.

Vierailija

Lapsina mahtuvat ihan hyvin kaksi lasta yhteen huoneeseen, teini-iässä voi sitten miettiä, mikä jako tuntuu parhaalta lasten mielestä. Omassa teini-iässä veljeni jakoivat yhden isomman huoneen ja mulla oli oma "koppi". Tai jos kaikki lapsenne ovat samaa sukupuolta, niin vanhimmalle oma huone. Sitten kun vanhin muuttaa kotoa, nuoremmat saavat omat huoneet.

Onhan se kiva, jos kaikille lapsille on omat huoneet, mutta ei se mikään pakko ole.

Vierailija

Kouluikäisille, lähinnä murrosikäisille oma tila on minusta tarpeen. Se että on samassa huoneessa sisaruksen kanssa kerrossängyssä se oma tila ei minusta riitä. Jos jokaiselle ei ole omaa huonetta, niin sitten sovitaan miten kukakin sen yhteisen tilan saa käyttöönsä. Jos huoneen jakavilla sisaruksilla toisella on kavereita, pitää toiselle olla asunnossa tila missä hän saa olla rauhassa (vaikka sovitusti sitten se vanhempien makuuhuone vetäytymispaikkana).

Itse jaoin 4,5v vanhemman siskon kanssa saman huoneen ja ei todellakaan ollut mukava olla samassa huoneessa omassa sängyssä ala-asteikäisenä/yläaste-ikäisenä noiden vanhempien juttuja ja katsella touhuja. Jos olivat samassa huoneessa, ei siellä ollut rauhaa esim. lukea tai muuta. Samoin kyllä omien kavereideni kanssa olisin halunnut olla ja jutella rauhassa ilman että isosisko kuunteli. En kuitenkaan valittanut äidilleni, mutta muistan kuinka kadehdin kaverin pienen pientä huonetta jotka heillä fiksut vanhemmat olivat jakaneet siskoksille yhdestä normaalin kokoisesta. Ja minua auttoi kun luuhasin niiden kavereiden kotona, joilla oli oma huone tai sitten vietin aikaa esim. kellarivarastossa ja ulkosalla leikkipuistoissa tai kaupungilla kaverien kanssa. -Kyllä tuon ikäisen kanssa olisi varmaan kuitenkin parempi että hän olisi kotona aikuisten "silmien" alla kotosalla. Itse ainakin koen näin omien lasteni kanssa ja omasta lapsuudestani johtuen meillä on jokaisella oma huone.

Vierailija

Tietty sitä haluaisi antaa jokaiselle lapselleen sen oman huoneen, mutta raha ratkaisee.

Ja jos on asunut tietyllä alueella pitkän aikaa, on sieltä hankala muuttaa. Muut sisarukset olisivat varmasti eri mieltä asiasta, jos muuton syy olisi ainoastaan nuorimman sisaruksen oma huone. : )

Alueella, jossa nyt asumme on hintataso aivan älytön meille. Asumme nyt siis vuokralla ja mikäli oman ostaisimme, saisimme kolmion. Ja isompaa vuokra-asuntoa ei ole. Tuntuu vaan nykyään, että kaikilla tuttavilla on se omatalo ja lapsilla omat huoneet. Huoh...

AP

Vierailija

sitten kun esikoinen muuttaa pois, niin kuopus saa oman huoneen. Joudutte taas jossain vaiheessa muutamaan pois viisikosta.

Koululainen ei tarvitse omaa huonetta. Meillä pojilla omat huoneet ja jos kolmas tulee, niin kaksi jakaa saman huoneen. En edes ajattele viisikkoa, kun esikoinen olisi 8v. ja kuopus 6v, kun kolmas lapsi syntyy.

Sitten kun kuopus on murrosiässä, niin voipi olla ainut lapsi, joka asuu kotona. Muut jo aikuisia.

Vierailija

Sitä ennen ei. Meillä on kaksi lasta eri sukupuolta, ja nyt kun ovat pieniä, olisi huomattavasti helpompi jos olisivat samassa huoneessa, jo ihan lelulogistiikan kannalta. Mutta molemmilla on niin pieni huone ettei kumpaankaan mahdu kahta.

Vierailija

Viimeistään kouluiässä olisi hyvä olla omat huoneet, jotta voi keskittyä läksyjen tekoon ja opiskeluun. Se ei tarkoita sitä, että pitäisi vain siellä omassa huoneessaan kökkiä, kyllä sitä sosiaalisuutta saa muullakin tavoin kuin saman huoneen jakamalla. Murrosikäinen taas tarvitsee ihan ehdottomasti oman huoneen. Samalla saa opetella kodinhoidon alkeita pitämällä oman huoneensa siistinä.

Vierailija

Mulla ei ole ollut ikinä omaa huonetta, aina jakanut 3v vanhemman isoveljen kanssa ja ihan täysjärkisitä kummastakin tuli :)

6 vuotta asuttiin kaksiossa, vanhemmat nukkui olohuonessa ja meillä lapsilla oli toinen huone ja tämä silloin kun menin yläasteelle.

Vierailija

lastenpsykiatri Tuula Tammisen kommentin tähän asiaan. Lapsi ei tarvitse omaa huonetta, mutta tarvitsee oman sopen, johon tarvittaessa kukaan ei saa mennä. Sopeksi käy vaikka oma sänky, johon muilla ei ole lupaa tulla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat