te, jotka olette syöttäneet kiinteitä ruokia tai velliä 3-4kk ikäiselle

Vierailija

kertokaa kokemuksianne! Miten auttoi ja millä ruualla aloititte ja kuinka suurina annoksina. Onko ollut mitään haittaa?

Kiitos :)

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Siitä on tovi aikaa mutta muistan kyllä :) Molemmille annoin kaupan porkkana-perunavelliä noin 3kk ikäisestä lähtien. Ensin sekoitin sitä pieneen määrään maitoa ja muutenkin annoin aluksi esim. 20ml parina iltana ja sitten lisäilin hiljalleen. Aika pian jo meni vellipurkki iltaisin ja se piti nälkää paremmin yöllä. Kiinteistä aloittelin perunalla. Tein perunan vesisoseeksi. Taisin antaa joku pari teelusikkaa aluksi, hyvin hyvin löysänä. Hiljalleen siinä parin viikon päästä annoin hieman paksumpaa ja enemmän.

Meille ei tullut haittaa paitsi tietysti suolisto vaati pienen tottumisajan mutta huomasin että kakka alkoi tulla säännöllisemmin. Makeat soseet otin myös käyttöön hiljalleen ns välipalana.

Muistan elävästi ne ensiilmeet :)

Vierailija

Miten voi olla noin heikolla omat päätökset?

Miten se lapsen olemus pari viikkoa vanhempana eroaa yhtään ihmeemmin ja hyväksyy soseet kuin nyt?

Me on neuvolan terkan ja lääkärin siunauksella annettu reilu 2 kk ikäsestä lapsille soseita, ilman että lapsella on siihen ollut mitään tarvetta.

Miten se sitten eroaa jos olis odottanu pari viikkoa jotta lapsi olis maagisen 3 kk ikänen? Tai miksi muka jollekin heiveröiselle olis ok antaa kiinteetä mutta vahvemmalle lapselle ei? Eikö se ole juuri päinvastoin?

Minulle on ihan se ja sama syökö lapsesi maitoa 6 kk, siitä eteenpäin jokkut sanoo sen lisäävän allergiaa -joten onko maitokaan kovin hyväksikään elimistölle? ;)

Minulle on se ja sama ryömiikö vai käveleekö teillä 9 kk ikänen lapsi, vai "vasta vuoden ikäsenä".

Ihmiset tuijottaa noita kuukausia lapsen ekan elinvuoden liian tarkkaan!

Omat vanhemmat on antanu kiinteitä aikaseen ja elossa ollaan. Puhumattakaan isovanhemmistani; mitä ovatkaan antaneet vanhemmilleni..

Mitä tarkoittaa SUOSITUS?????

Miksi ihmeessä ei jotain voi antaa JO 2 ja puoli kuiselle vaan tarttee odottaa väkisin vielä 2 viikkoa? Entä jos lapsi syntyy yliaikasena; eikö se ole silloin 2 viikkoa vanhempi kuin joka syntyy laskettuna. Ne on ihmiset muutamia viikkoja...

Vierailija

mutta miksi ei saisi kysyä toisten kokemuksia?

En ole kolmen lapsen äiti vaan yhden.. En ole ennen neuvoja kysellyt tästä asiasta. Yhdellä kaverillani on lapsi ja hän on imettänyt 6kk, joten hänestäkään ei apua ollut.

Näkeehän sen miten paljon tuon ikäinen lapsi kehittyy parin viikon aikana.. henkisesti´, miksi ei myös fyysisesti..

ap

Vierailija

Minulla on kolme lasta, kolme isoa poikaa, jotka ovat olleet alussa pelkällä rintamaidolla. Olen aloittanut kaikilla kiinteät 3,5 kk iässä neuvolan tädin siunauksella, kun on tuntunut, että on parin viikon ajan koko ajan nälkä yötä päivää (pullosta eivät ole suostuneet syömään korviketta). Olen kaikilla aloittanut perunalla, kahdella ottanut mukaan porkkanan kun ei ole tuntunut muuten menevän, ja sitten lisännyt luumusoseen, kun kiinteää on alkanut menemään enemmin. Kiinteiden aloitus vähensi imetysvälin 2 h, mutta siis edelleen piti imettää yöllä kahden tunnin välein ( yösyöminen on taitanut olla enemmänkin tapa kysymys kun ont tottunut saamaan rinnan 2 h välein niin sitten on syöty yölläkin). Olen sitten unikouluttanut yösyömisestä, kun ole lopettanut imetyksen kokonaan 8-12 kk iässä.

Vierailija

Mä olen aloittanut perunalla vajaa 4kk iässä. Sitten porkkanalla, sitten riisijauhosta tehdyllä puurolla (vähän hedelmäsosetta sekaan, ettei ole niin puisen makuista..!)

Mä olen karttanut noita vellejä, kun niissähän on mukana korviketta, ja mä olen halunnut välttää lehmänmaitoa mahdollisimman pitkään - en tiedä sittten, onko sillä mitään merkitystä...

Vierailija

Maissivellillä ja maissisoseella aloitettiin. Ja kyllä tyttö kasvoi:-)

Vatsavaivoja tms. muutakaan harmia ei tullut. Mitään allergioita tytöllä ei ole, ja muutenkin hän on ollut tosi terve.

Vierailija

kiinteät 3,5 kk iässä. Heillä oli NÄLKÄ.

Aloitin perunalla ja porkkanalla. Lisäsin soseeseen Nania. Hyvin kelpasivat. Aloitin pienellä määrällä, eli 1 tl 2krt päivässä, siitä pikku hiljaa lisäten.

Ei mahavaivoja, ei muitakaan ongelmia.

Nuorempi syntyi -08 ja neuvolassa ei suostuttu edes kertomaan kiinteistä vielä tuossa iässä... olisi pitänyt imettää pelkästään 6 kk ikään asti. En jaksanut kuunnella saarnoja, joten aloitin kiinteät enkä maininnut asiasta siellä. Eipä tarvinnut lasten huutaa nälkäänsä...

Vierailija

maissivellistä aloitettu, mutta se on kyllä oikeesti surkea sapuska, niin ohutta, että tulee niin vauhdilla vellitutista, että yleensä tulee myös vauhdilla paluupostissa ylös:( Peruna-porkanavelli on tuntunut toimivan parhaiten joka kerta, samoin riisivelli. Illalla on annettu alkuun se 20ml ja siitä nostettu annosta 20ml joka illalle, kunnes kasassa on ollut 1dl, sillä on mennyt yleensä hetki ja sitten viimeistään 5kk ikäiselle on annettu jo koko tölkki. Vellin jälkeen on vielä saanut rintamaitoa, jos sitä on tullut. Kun tää iltapala homma on rutiinia, aamuisinkin on aloitettu vellittely. Alkuun se 1dl, vähän ajan päästä menee jo koko purkki. Apu oli se, että yöllä syötiin enää kerran, kun aiemmat yöt oli yhtä tississä roikkumista.

Kiinteät on aloitettu perunasta ja peruna-porkkanasekoituksesta. Se maissi ois kait kanssa hyvä, mutta haisee musta niin kamalalle, että en oo pystyny sitä syöttämään. Tämä on otettu alkuun lounaalle (=ennen pitkiä päiväunia), myöhemmin myös päivälliselle.

Vierailija

Sitten peruna-porkkanavelliä ja maissivelliä kun ikää 4kk. Ei vaikuttanut muuten kun maissi allergia tuli esiin. Siitä sitten parin viikon päästä soseita jne.

Vierailija

pelkästään hyviä kokemuksia!

Sitten jotkut sekaantuvat toisten syöttämisiin niuhottamalla, että kaikkien pitäisi pelkästään imettää 6kk

ap

Olen harkinnut kiinteitten aloittamista iltaisin, jotta yöunet pidentyisivät. Aion kuitenkin oottaa vielä pari viikkoa, jolloin lapsi täyttää 4kk.

Vierailija

4kk iässä rupesimme antamaan velliä.

Neuvolassa sanoivat, että pehmeämpi aloitus velli ja sitten kiinteät.

Pojalla kasvu hidasta ja jatkuva nälkä.

Maissivelli, riisivelli ja pe-po. Siinä järjestyksessä aloitimme.

Ensiannokset pieniä noin 10-22ml ja pikkuhiljaa isonnettiin määrä.

Poika rauhoittui ja näki selvästi, että itku ja kitinä väheni todella paljon.

Yöt rauhoittui meillä kiittevästi.

Maito ei riittänyt ja miksi ihmeessä olisimme pitäneet nälässä.

Nyt Poika on kohta 5v ja kasvu normaalia eikä allergioita.

Vierailija

aloitti vellit 2kk iässä, kiinteät 3kk.

Poika vellit 3kk ja kiinteät 4kk.

Syy: lastenlääkäri käski kun paino ei noussut tarpeeksi (esim. tyttäreni oli 3kk iässä 4kg painoinen :( )

Kyllä se vähän auttoi!

Vierailija

ja velliä ja sosetta menee. Hyvin on nukkunut ja ollut oikein tyytyväinen lapsi. Kovat on ruokahalut. Neuvolastakin sanoivat, että sosetta vaan jo alkaa öisin tissillä roikkumaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat