Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihminen on degeneroitunut, liian iso pää

Vierailija

Oon miettinyt sitä kotisynnytysasiaa. Mä tavallaan ymmärrän halun tehdä asioita "luomusti", mutta itse en koskaan uskaltaisi ottaa tietoisesti sitä riskiä. En itseni enkä lapsen takia.

Synnytyskuolleisuus ja vauvojen kuolleisuus synnytyksessä on ollut ihan jotain toista ennen synnytyssairaaloita. Lapsiluku oli myös paljon suurempi. Nykyisin kun keskimäärin perheessä on kaksi lasta, niin aikamoisen pelotonta toimintaa on synnyttää kotona. Ihminen on tavallaan evoluution huipulla ja ehkä hitusen jo alamäessä siinä mielessä, että pää on niin iso, että synnyttäminen on vaarallista.

Ymmärrän kyllä riskinoton, jos riski on myös oikeasti otettu huomioon. On varauduttu lähtemään sairaalaan, jos jokin näyttää menevän pieleen. On mietitty homma läpi ja sovittu pelisäännöt, milloin on aika siirtyä suunnitelmaan b. Kyllähän kotona voi olla ihan kiva synnyttää ja mielellään kai jokainen ottais sellasen kätilön, joka tuntisi synnyttäjän toiveet. Kotona voisi kuunnella vaikka deathmetallia synnytyksen taustalla, jos siltä tuntuisi (no ehkä sairaalassakin, mutta itselläni olisi pieni kynnys). Mutta sitä mä en ymmärrä, jos synnytyksestä tulee sellaista egotrippailua, että karmeat realiteetit unohdetaan ja pusketaan sitä asiaa läpi laput silmillä. Synnytystä on ennen aikaan tosissaan pelätty, siinä on ollut tosi kyseessä sekä äidin että lapsen kannalta. Jos luomuilu ja paluu aitoon alkuperäiseen menee niin yli, että tosiasioita katsotaan vihertävien lasien läpi, niin ei se ole enää mitään luonnollista edes. Asian toinen ääripää, kun toinen on täysin lääketieteellistetty ja välineistetty synnytystoimenpide.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat