migreenistä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Onko odottajissa muita , jotka kärsivät migreenistä?

Mulla on ollut 15 vuoden ajan lievää aurallista migreeniä, joka ilmeni vain pari kertaa vuodessa. Mutta nyt alkuraskaudessa mulla on ollut jo useita kohtauksia. Viime viikolla 4 migreenikohtausta ja tänäänkin oli taas. Päänsärky ei ole kovaa, mutta näköhäiriöt tuntuvat tosi kurjilta. Silloin ei näe kunnolla ja lieskat ja sahakuviot ilmenevät näkökentässä. Välillä pelkään, että mulle tulee aivoinfarkti tmv. Mulla on kuitenkin ollut trombi jalassa aikaisemmin. Nyt Klexane estolääkkeenä raskaudessa.

Kommentit (9)

Vierailija

Täällä myös yksi kohtalotoveri. Kolmas raskaus menossa ja kaikissa kolmessa ensimmäinen kolmannes ollut migreenin suhteen rankinta. Tänään neuvolalääkärin kanssa (lääkäri uusi tuttavuus) puhuimme raskausajan migreenistä. Olin aika ällikällä lyöty, kun hän kertoi että kätilöopistolta tullut tieto, että imigranea saa käyttää jossakin vaiheessa raskautta. Mulle kirjoitti litalginea (tosin iscias vaivaan), jota voi kuulema käyttää odotusaikana, mutta EI imetysaikana.

Imigranen käytön ajoitusta en painanut mieleen, koska kyseinen lääke tekee mulle jälkeen päin hakatun olon. Eli sitä en kyllä itse uskaltaisi ottaa.

Mulla oireista pahin hillitön kipu. Näkökenttä kaventuu, puhe puuroutuu ja kasvojen vasen puoli ja vasen yläraaja menee turraksi.

Ennen tätä raskautta totesin "hyväksi lääkkeeksi" burana 1200mg+kofeiinitabletti. En juo ollenkaan kahvia, joten nyt olen uskaltanut ottaa 2x500mg panadolin+kofeiinitabletin, tai 2x panadol compin (jossa kofeiinia enempi, sopii myös odottaville). Tämän raskauden keskikolmanneksella lääkäri kirjoitti varuiksi panacodia.

Apteekkari muuten sanoi myös käyttäneensä odotusaikana litalginea, taisi olla jo isoäiti-ikäinen. Purkin selosteessa lukee, ettei sovi odottaville. Tästä lääkärikin huomautti, jotten pelästy.

Toivottavasti tulevat sukupolvet saavat käyttää jo laajempaa läkevarastoa. Sitten monesta lääkeaineesta on kertynyt tarpeeksi tutkimustietoa, niin lääkefirmat eivät varoittele vain varmuuden vuoksi. Itse nimittäin olen perinyt migreenin äidin puolelta neljänteen sukupolveen, toivottavasti omat lapset säästyisi!

Panadolista tuli mieleen, että ensimmäisessä raskaudessa, jolloin migreeni ollut pahin, käytin panadolin suppoja. Ne usein tehosi, jos suunkautta otettuna ei auttanut tai oksentelun vuoksi ei pysynyt sisällä.

Näin meillä, mutta jokaisella omanlaisensa vaivat ja toiselle auttaa ja käy toinen kuin toiselle...MUTTA kannattaa tentata eri lääkäreitä!

Biamin rv 29+0

Vierailija

Teininä kärsin jatkuvista pääkivuista ja välillä tuli myös aurallisena, menin lääkäriin joka diagnosoi migreenin ja määräs lääkkeet. Söin niitä tunnollisesti, mutta eivät tuntuneet auttavan, lääkäri vaan sanoi että oon liian hätänen ja määräs vahvampaa. Niitä en kuitenkaan koskaan syöny ja pääkivut loppu.

Päänsärkyjä on ollu aina välillä, esikon odotuksesta en muista että olis ollu erityisen paljon. Mutta nyt kakkosesta alkoi aurallisena melkein heti plussauksen jälkeen. Alkuun oli kaks kohtausta viikossa, sit taas viikon päästä. Nyt oli useampi viikko ilman, toissa yönä alkoi päänsärky ja tänään tuli aura töistä tullessa. Oli kivaa ajaa autoa. Se meni ohi kun ei sille mitään voinut tehdäkään. Nyt pää vaan tasasen jumissa..

Ajattelin kysellä lääkäriltä että mitä voisi ottaa, kun ei 2x500 panadol tunnu auttavan.

Mulle muuten sanottiin apteekissa ettei Panadol Compia saisi syödä raskaanan ollessa..?

Bejpi rv 13+1

Vierailija

Migreenistä kärsin minäkin. Päänsärky vaihe ei oo pahin mutta mulla kans näköhäiriöt on kamalia. Onneks aika nopeesti menevät ohi, jos ollenkaan on mahdollisuus levätä niiden alkaessa. Myöhemmin alkava jälki päänsärky joka voi tulla vasta seuraavana päivänä voi olla pahin.

Mulla ei oo tarjota kyllä muuta kuin vertaistukea, koska en syö näin raskaana ollessa mitään lääkkeitä. Sopivaa lääkettä ei oikeen oo löytynyt edes sillon kun en oo ollut raskaana ja oon kokeillut joitain. Auttaako sulla estolääkitys ja miten usein sitä otat? Vain alkuoireisiin vai ennaltaehkäisevänä?

Vierailija

Odotan nyt toista lastani ja tässä raskaudessa on ollut jo muutamia migreenikohtauksia. Olen kärsinyt migreenistä joskus nuorempana pahojen menkkakipujen yhteydessä, mutta muuten niitä ei ole ollut pitkään aikaan. Vain molemmissa raskauksissani, eli raskauden oire on tämä vaiva. Hormonaalistahan se jotenkin on.

Kohtaus alkaa niin, että kirkkaat valot jäävät tavallaan välkkymään silmiin ja kohta en enää näekään tarkasti enkä voi kohdentaa katsettani mihinkään, kun sitä kohtaa ei sitten näy. Tässä vaiheessa olen ottanut Panadolia 2x500g, neuvolasta sanottiin että buranaakin saa ottaa, mutten ole uskaltanut. Sitten saattaa alkaa näkymään sellaista sahalaitakuviota silmissä ja silmien välissä on pientä painetta. Pimeässä lepäämällä on sitten alkanut helpottaa ja joskus mies hieroo harteita kohtauksen tullessa ja sekin auttaa. Joskus pääkipu äityy pahemmaksi, mutta joskus menee ohi sitten suht piankin. Kun "kohtaus" alkaa laukeamaan, naamasta saattaa mennä eri osia tunnottomaksi vaiheittain, esim ensiksi kieli ja kitalaki, sitten huulet ja leuka, sitten nenä jne. Kyllähän nuo kohtaukset vähän hirvittää ja nyt niitä tuntuisi olevan vielä enemmän kuin esikoista odottaessani.

-Veruska 12+6-

Vierailija

Mulla ei ole ollut mitään estolääkettä migreeniin, Buranaa ja Panadolia olen käyttänyt. Nyt raskausaikana Panadolia, ja siitä on ollut särkyyn apua.

ap

Vierailija

oli ennen rv:ja 13 monta migreeniä. Sairaalasta sanoivat että 2*500 panadolia niin helpottaisi ja kyllä se helpottikin joksikin aikaa. Jos päänsäryt pahenee niin sairaalassa laittavat suonensisäisesti jonkun verenpainelääke tyyppisen lääkkeen niin siitä on kuulemma moni saanut avun. Nyt minulla migreeni helpottanut mutta nyt on kiusallinen kolmoishermosärky eli tod näk liittyvät nyt toisiinsa.

Tsemppiä odotukseen.

t. tr02 20+0

Vierailija

Mulla teini-iässä useinkin migreenikohtauksi. Sittemmin helpottaneet. Esikkoa odottaessa pahenivat juuri ekalla kolmannekselle. Näköhäiriöt pahimpia, särkykohtausta ei välttämättä aina tullut. Silloin minäkin säikähdin, että aivoverenvuotohan tässä vähintääkin tulee. Työterveyslääkärikin vielä sanoi, ettei raskaus voi migreeniä mitenkään pahentaa!!!? Sekös helpotti silloin mieltä.

Nyt odotan toista rv 14+1 ja samat oireet taas havaittavissa eli auraa pukkaa. Inhottavaa todellakin, varsinkin jos tulee esim kauppareissulla tms. autoa en esim näe ajaa silloin. Nyt lääkkeenä panadol 500mgx2. Otan heti jos yhtään tuntuu, et ois tulossa. Mulla ei auta särkyyn kokonaan, mut vie pahimman terän.

Vierailija

Esikoista odottelen tässä ja raskauden alku aikoina kärsin muutaman viikon mittaisesta "migreeni ajasta". (Lääkitys migreeniin ennen raskautta oli jo) mutta raskauden aikana panadol 500 mgx 6 eli kaksi kerrallaan kolmesti päivässä. Tosin mulla ei niitä näköhäiriöitä niinkään mutta pimeä, hiljainen huone, kylmä kääre otsalle ja napit naamaan autto mua eteen päin niissä huimissa kohtauksissa. Pitänee koputtaa puuta sillä loppua kohden ne kohtaukset ovat hävinneet..

Tsemppiä ja jaksamista migreenistä kärsiville kanssa siskoille!

Krista 38+5

Vierailija

paitsi että mulla puhkes migreeni ihan ensimmäistä kertaa kun esikoinen oli reilu 4 kk. Luultavasti kun hormonitoiminta alko palautua taas normiraiteilleen, se aiheutti.. Sillon olin ollu vajaan kuukauden työharjottelussa (mies oli vauvan kanssa kotona ja kävi ruokatauolla imetyttämässä koululla) ja tuntuu että osaltaa se ressi siitä harjottelusta ja että miten sujuu miehen kotona- ja mun koulussaolo. Hyvin se suju! Mutta sillon ihan alkuun mulla oli viikon sisällä 7 kohtausta, aina alko niin että ei pystyny tarkentaa katsetta, kun sitte ei nähny just sitä kohtaa mihin yritti kattoa. Kuukauden sisällä oli sitte ehkä 15 kohtausta, sitte helpotti jonkin verran ja ei ollu ku kerran tai pari kuukaudessa. Välillä oli sitte tosi paljon helpompaa, mutta kun esikoinen oli 11 kk, aloin oottaa toista ja sitte oli taas pari kuukautta vähän hankalampaa.. Mulla oli lääkkeenä sillon alussa ku imetin, ni 500mg Panadolia ja 600mg Ibusalia. Se yleensä autto. Ja jos pääkipu oli ehtiny jo tulla päälle, ni sitte piti ottaa 1000mg Panadolia ja 600mg Ibusalia.. Että sellasta mulla. Ku toista aloin oottaa, ni otin ihan samoilla annoksilla jos ehti pääkipu tulla päälle, ennen ku sain lääkettä. Jos vasta tuli aura ja oli mahollisuus, ni otin 1000mg Panadolia ja sitte kuuma kaurapussi niskaan ja pitkälleen mahollisimman pimeeseen ja hiljaseen. Edelleen sama lääkitys (ihan ite itelle määritelty parhaaks) mutta yritän parhaani mukaan välttää Ibusalin ottoa. Joulun aikaan meinas 3 päivän ajan tulla, mutta sitte mies hiero niskaa, otin 500mg Panadolia ja kaurapussi mahollisimman kuumana niskaan ja tunnin päiväunille, ni sillä meni sitte lopullisesti ohi.. Alkuraskaudesta sain varalle myös Panacod-reseptin, mutta en oo vielä tarvinnu niitä! Aina sitä vaan koitti sinnitellä ilman.. Varsinki ku ei oo ees apteekista hakenu ollenkaa :) Ja jos migreeni tuli, ei todellaka voinu ees harkita autolla ajoa..

Ja jos joku väittää ettei raskaus vaikuta migreeniin, se on puppua.. Tai ei välttämättä suoranaisesti raskaus välttämättä vaikuta, mutta ne hormonit! Ei oo mitää tutkimustietoa, mutta luulisin, että lähes puolet naisten migreeneistä on hormonaalisia.. Mutta se siitä.

Voimia kaikille migreenistä kärsiville!!

Leeti rv 34+0

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat