Lapsille markkinoinnista

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Katsoiko joku eilen loistavan dokumentin "Lasten markkinat"? Hyvin otettiin kantaa lapsille markkinoinnin nurjista puolista ja niiden vaikutuksista lasten elämään. Suosittelen katsomaan uusinnan, tulee 17.päivä.



Meidän tyttömme oli ennen montessori-tyyppisessä päiväkodissa (Amerikassa), jossa oli mm.printtipaidat kielletty, eikä aamuisin suositeltu telkkarin katselua ennen päiväkotiin menoa. Nyt seurattuani tämän dokumentin ymmärrän viimeistään miksi. Meillä jatketaan edelleen samaa linjaa, vaikka maa ja päiväkoti onkin muuttunut. Arkiaamuisin telkkari pysyy kiinni, vaikka kovasti mainostettiinkin iltapäivän lastenohjelmien yhteydessä viime vuonna, että "pian voit katsella Pikku Kakkosta myös aamuisin". Lapsille markkinointia tämäkin, sillä vähintään riittävä mankuminen tempii useisiin vanhempiin. Toki Pikku Kakkonen on aika lempeää seurattavaa, mutta passivoi silti lasta ja vie vanhemman ja lapsen yhteistä arvokasta aikaa aamuisin. Mieluummin syödään yhdessä aamupala ja vieläpä rauhassa. Telkkarihahmot myös ohjaavat lasten leikkejä ja vievät tilaa mielikuvitukselta ja kekseliäisyydeltä.



Tuleeko joltain muulta kuin minulta kaiken maailman printit lasten vaatteista jo korvista ulos? Esim. Hello Kittyä on tungettu joka paikkaan. Edelleenkään en näitä vaatteita osta, eikä tyttömme niitä haluakkaan. Myös Braz-nukkeja vältellään, ellei nyt joku sitä vahingossa satu synttärilahjaksi tuomaan. Suomessa ei onneksi ole aivan samanlainen meininki kuin rapakon toisella puolen, mutta sinne päin ollaan menossa kovaa vauhtia. Ilmeisesti lapsille markkinointia kuitenkin jotenkin meilläkin säädellään.

Kommentit (2)

Vierailija

Lainaus:


Tuleeko joltain muulta kuin minulta kaiken maailman printit lasten vaatteista jo korvista ulos? Esim. Hello Kittyä on tungettu joka paikkaan. Edelleenkään en näitä vaatteita osta




samaa mieltä olen! meille ei kans kelpaa moiset. mieluummin ihan raitaa ja palloa, värikästä :)



eipä tullut tota ohjelmaa katottua, (kun en tiennyt sellasta tulevan) mutta täytyypä muistaa katsoa uusinta. kiitos huomauttamisesta :) toivotaan hyvää keskustelua aiheesta!



Tiina :)

Vierailija

ja Tiip myös. Meinasi sun kommentti mennä ohi, kun olikin eri ketjussa. En tarkoittanut ylpeilyä, vaan henkilökohtaisesti Hello Kitty vaan tulee korvista ulos. Sen markkinointi on ollut todella tehokasta. Sitä kun on myös aikuisten koossa... ja siihen törmää koko ajan joka paikassa. Jos näen sitä jollain lapsella, niin ihan ok. Mutta tosiasia on, että samalla lapsi on myös mainonnan välineenä.



Tyttömme on muuten puhunut parin päivän ajan batmanistä, ja kyselee, että onko sellainen oikeasti olemassa. Iltaisin nukkumaan mennessä pelkää batmania... Toki ollaan selitetty, että se on ihan keksitty hahmo (ja käsittääkseni kiltti sellainen). Päiväkodissa vaan tulee kaikenlaisia juttuja, jotka sitten iltaisin pyörii päässä. Monet pienet leikkivät leluhahmoilla, vaikkeivat ikänsä puolesta saisi edes kyseistä elokuvaa katsoa. Jotkut jutut tulee isommilta sisaruksilta ja sillehän ei mitään voi. Mutta vanhemmat voivat päättää mitä pikkulapsille ostavat ja mitä pikku lapset katsovat.



Yksi leffa (muun muassa), jota näytetään aivan liian pienille on High School Musical. Mitä siitä pienet lapset ymmärtävät? Annetaan pienten kasvaa rauhassa ja keksiä itse omat leikkinsä.



Tärkeintä mun mielestä olisi pitää mielessä se, että lapsille markkinoinnin avulla pyritään tehokkaasti vaikuttamaan vanhempien ostopäätöksiin. "Haluan sen, kun Maijallakin on sellainen ja se on niin ihana." (esim. printtipaidat/ peitot, pyyhkeet ja leluhahmot)



Eikö tunnu kierolta, että koko lapsen maailma voi olla täynnä aikuisten keksimiä hahmoja ja niiden logoja: vaatteet, lasit, lelut, tv-ohjelmat, pyyhkeet, lakanat, verhot, sängyt, hammastahnat -ja harjat, muropakkaukset, jogurtit, tietokonepelit, värityskirjat... lista on loputon. Missä on tila lapsen mielikuvitukselle? Toki kärjistän, sillä oletan ettei kukaan täytä lapsensa maailmaa tietyillä hahmoilla. Silti lapset näitä näkevät paljon tarkemmin joka paikassa kuin aikuiset. Ja lapset kiintyvät hahmoihin, minkä vuoksi niitä on helppo markkinoida lapsille ja sitä kautta saada aikuiset niitä ostamaan. Tallä tavoin ohitetaan ehkä lapsen paras, eli esimerkiksi onko suositut murot niitä terveellisiä muroja vai sokerimuroja? Lainaan yllä aika paljon dokumenttia, mutta siinä oli hyviä pointteja.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat