apu ummetukseen!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

2v pojallani oli paha ummetus ja vatsa kipeänä yhteensä useita kuukausia yötä päivää. Allergiakokeista en ole vieläkään saanut vastauksia. Terv.keskuslääkäri antoi reseptin (myös reseptittä) Vi-Siblin S kuiturakeisiin. Jo samana iltana vatsakivut hellittivät ja kakkaaminen alkoi sujua. Päivännos oli aika pieni, mutta en anna edes täyttä määrää ruoan seassa koska siitä tulee hieman erikoinen haju ja maku. Myös kahdelle muullekkin lapselle piilotan sitä ruokiin, koska hekin kärsivät ummetuksesta. Isompaa tyttöä huijjaan ketsupilla, se peittää hyvin rakeiden maun. Jos annos jää antamatta 1-2pv niin vaikeuksia on tiedossa... :_|

Kommentit (3)

Vierailija

Ummetukseen on mielestäni useimmiten syynä liian "tiukka" ravinto. Useimmiten oireita helpottaa runsas juominen ja kuitupitoinen ravinto.

Meillä lapsille ovat auttaneet ihan tavallinen vesi ruokajuomana. Maito ja maitotaloustuotteet lisäävät monilla ummetusta, joten ruokajuomana vesi auttaa monesti jo paljon tilannetta. Lisäksi kun muistaa, että ruokalautasella vähintään puolet on tuoreita kasvikunnan tuotteita, niin ongelmaa ei pitäisi enää olla.Siis vähemmän kypsää ruokaa ja enemmän tuoretta!

Vierailija

Itse olen karpannut viime syyskuusta lähtien ja tyttömme 5v. on karpannut Joulukuun alusta. Aikaisemmin hänellä oli välillä jopa niin kakka jumissa, että levolacilla piti auttaa. Ei auttanut vaikka kuin söi kunnon ruisleipää ja tuputin puuroa. Rasvan puute ja liikaa hiilihydraatteja, se on siinä. Nyt kakka tulee vähintään joka toinen päivä, joskus jopa 2x päivässä, ilman hampaiden kiristelyä.

En siis syötä hänelle voita suoraan paketista ja kerma hörppyä päälle vaan esim. nakit, jotka ennen ostin mahdollisimman rasvattomia ja "terveellisiä", ovat nykyään täyslihanakkeja, joissa on 25% rasvaa.

Samoin juustot ovat kunnon juustoja. Ja kasviksia tyttö ei suostunut aikaisemmin syömään ollenkaan, mutta nyt syö 3x päivässä ja joka aterialla vähintään 100g.

perunaa, pastaa tai riisiä ei löydy hänen ruokavaliostaan. Kalaa, broileria ja lihaa kylläkin. Hedelmiä 1 kpl päivässä, mieluiten kiwi.

Mitään light-tuotteita ei osteta. Leipää, silloinkin täysjyväruisleipää ilman lisäaineita, syödään todella harvoin.

Neuvolassa hiukan pyörittivät silmiään, varsinkin kun tyttö on painokäyrässä yläpuolella, niinkuin on aina ollut. Jos nyt tulisi siihen muutos. Viimeisen kuukauden aikana kun hän on syönyt runsas rasvaisempaa ja ravinteikkaampaa ruokaa ja paino on pysynyt samassa. Itselläni on paino karppaus aikana pudonnut reilu 10kg, vaikka ei ole todellakaan tarvinnut kituutella, vaan on saanut syödä hyvin ja maukkaasti.

Jos joku vieras olisi minulle puhut tästä karpaauksesta vaikka vuosi sitten, olisin pitänyt hölynpölynä, niinkuin monet tuttavanikin. Elämäni on saanut uuden suunnan ja olen päässyt irti migreenistä ja lapsellani ei ole ollut karppauksen aloituksen jälkeen ainuttakaan infektioastma-kohtausta eikä ole tarvinnut lääkitystä. Tähän asti on ollut syksystä vappuun kestävä yöyskimisen maratooni ja jatkuvasti flunssassa, eli nokka tukossa ja yskä. Nyt oli edellispäivänä nokka vuotava, kun ensin sairasti mieheni ja sitten minä, niin sai siitä sitten pöpön. Eilen nousilämpö ja nyt kuumetta, mutta yskää ei ole kuulunut. Normaalisti olisi yskinyt jo 2 yötä.

Mutta, jokainen tekee omat päätöksensä ja uskoo mihin uskoo. En olisi vaan itse ikinä uskonut kuin suuri merkitys ruokavaliolla on meidän hyvinvointiin, varsinkin kun nyt on markkinoilla niitä terveysvaikutteisia tuotteita, jotka todellisuudessa ovatkin jotain ihan muuta... Antti heikkilään kannattaa tutustua vaikka netin kautta, suosittelen. Hänen kirjansa, "ravinto ja terveys" avasi silmiäni vielä enemmän. Keskustelufoorumi, "karppaus.info" on myös todella hyvä tietopankki. Siellä on ne ihmiset, joilla on omakohtaista kokemusta, jota ei saa mistään kirjoista, vaikka kirjatkin ovat hyviä kertomaan faktoja ja saavat ihmiset ajattelemaan kuin maailma on muuttunut, mitä sairauksia on suomalaisilla ja miksi. Viljat aiheuttavat esim. keliakiaa.

Kyllä jo riittääkin. Jos kiinostusta on, kannattaa tutustua aiheeseen. ;)

Vierailija

keinot riitä. Meillä myös vaaleat vehnäjauhot minimikäytössä ja esim. pullaa ja keksiä annan korkeintaan kerran kk:ssa. Asia erikseen on anoppi joka vähät välittää, vaikka koko peräsuoli tulisi ummetuksen takia ulos. "Pitäähän lasten pullaa yms. herkkuja saada kun kerran tahtovat". Mummolassa käynnin jälkeen tietääkin varautua yövalvomisiin. Alkuperäinen kirjoitukseni olikin sitä varten, että jos joku muukin saisi rouheesta avun. Niin suuri helpotus siitä meidän perheelle oli!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat