onko ruokaan panostaminen hukkaan heitettyä rahaa?

Vierailija

niin tilanne on siis se että molemmat meistä mies ja minä olemme isosta perheestä jossa syötiin ns. köyhästi. ruokaa oli mutta melko niukasti laskettuna ja liki aina halpaa perusruokaa. kalapuikkoja (2kpl/hlö), perunaa, makaronia, makkaraa, nauta-sika jauhelihaa, hernekeittoa,ranskalaisia, ranskanleipää.

Niukasti hedelmiä ja vihanneksia. kasviksia ja marjoja jonkin verran.

Nyt meillä on 2 kasvaa lasta ja itse haluan ja panostankin ruokaan aika paljon. Aina on hedelmiä ainakin paria laatua, joka ruokailulla vihanneksia joko leivän päällä, raasteena, salaattina. Pasta tummaa, lihaa, kalaa ja kanaa fileinä. Jauheliha paistia jne. Teen usein lapsille ilta ja aamupalalle hedelmä tai vihannes tarjottimen, kiisseleitä, smoothieita, puuroja jne.

Miehen mielestä (ja anoppien) meillä menee turhaan rahaa ruokaan, halvemmallakin kuulemma selviää ja ei sillä ole niin paljon väliä mitä lapset syö. päiväkodissa ja koulussa syöty ruoka on kuitenkin terveellistä ja riittää pääasiassa arkisin. Rahasta tässä nyt ei suoraan ole kyse sillä pärjäämme kyllä näillä tuloilla ihan ok. Ei ole suurta kulutusjuhlaa mutta toisaalta ei kuun lopussa tarvitse myöskään miettiä millä sitä ruokaa ostaa ennen tiliä.

Välillisesti tässä on kuitenkin kyseessä raha. jos menot ruokaan olisi pienemmät jäisi meille rahaa säästöön kuulemma jopa 200€/kk. No joo olishan se ihan kiva mutta mihin sitä rahaa tarvitsee säästää kun emme ole hankkimassa asuntoa, mökkiä tmv.

Mun mielestä on järkevämpää panostaa ruokaan ja sen laatuun, näyttää samalla lapsille miten syödään terveellisesti ja monipuolisesti.

joudutaanko muilla keskustelemaan siitä mihin panostetaan ja mistä tingitään?

Nyt en hae vastauksia "meillä syödään halvinta ja silti ruoka tai rahat on aina loppu" vaan asiallisia kommentteja että olenko metsässä tässä mielipiteeni kanssa...

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Joillekin nyt vain riittä se sikanauta, kalapuikot ja lenkkimakkara vaikko koko iäksi. Meilläkin niitä toki syödään satunnaisesti, mutta yhtä lailla syödään naudafilettä, paellaa, erilaisia kala- ja äyriäisruokia, erilaisia wokkiruokia jne. Ja homejuustot, graavi kala jne. ovat koko perheen herkkuja, olemme kaikki herkkusuita. Jo esim. viikonlopun ruokien suunnittelu on elämys, samaten niiden laittaminen yhdessä.

Minulle elämä olisi todella köyhää jos olisi pakko syödä aina vai sitä "perusmättöä". Niin kauan kuin rahasta ei ole tiukkaa, en edes mieti asiaa :)

Vierailija

ole ollut useinkaan se ykkkösarvo.

Nyt on eri aikakausi ja erilainen tietämys - myös terveyteen vaikuttavista asioista tiedetään paljon enemmän kuin ennen. Kaikki vanhukset eivät pysy kärryillä näissä asioissa.

Joten kukin tehkööt kuten parhaaksi näkee.

Vierailija

anoppi yms. ovat.

Pakastekalasta ei saa lainkaan pehmeitä kalarasvoja, joilla on suotuisa terveysvaikutus, joten ei tosiaan kannata lähteä seiti-linjalle yksinomaan.

Jos näet tarvetta säästölle, voisit korvata kotimaisia (energiasyöppöjä) talvitomaatteja ja -kurkkuja juureksilla tms. vaikka osittain.

Terveellinen ravinto parantaa lasten vastustuskykyä ja vähentää sitä kautta aikuistenkin sairauspoissaoloja - se tekee hyvää kansantaloudelle ja ehkä perheen omallekin taloudelle. Säästöä syntyy lääkekuluista ja lääkärikuluista.

Luulisi anopin ymmärtävän tämän säästäväisenä ihmisenä.

Vierailija

mitä kaikkea tossa anopin laskemassa säästössä on mukana mutta voin hyvin kuvitella että on kaikki kauppaostokset.

sama vaikka siitä nyt yhden paketin talouspaperia vähentäisikin. pointti asissa on jo lienee selvä ;-)

Vierailija

on ihan yleissivistystäkin nykyaikana. Muistan joskus kouluaikana ihmetelleeni joitakin kavereitani, jotka eivät olleet koskaan syöneet/nähneetkään esim. katkarapuja, homejuustoa, oliiveja. Eivätkä kuulleetkaan lasagnesta, täytetyistä paprikoista tai paellasta. Jos nykypäivänä tarjoaa lapsilleen sellaista ruokaa, että nämä maailmalla kulkiessaan eivät olisi kovin ronkeleita, se vatti hieman enemmän rahaa. Jos sitä on, niin hyvä. Minä en sinuna tinkisi siitä penniäkään. Mitä minä sillä 200 eurolla kuussa tekisin? Ostaisin kaljaa? Hö!

Vierailija

Jos rahasta ei ole kyse syö hyvin ja anna anoppien nitistä. Jos itse tekee eikä syö valmisruokaa pääsee halvemmalla ja laatuunkin ja ravinto koostumukseen voi hyvin vaikuttaa.

Vierailija

se 200€ säästö on peräisin anopin vertailuista. Se säästö siis tulis jos söisimme sika-nautaa, ei paistia

paistisuikaleita broilerista ja possusta (valmis marinointi niin ei tarvitse itse ostaa aina kalliita mausteita) ei marinoimatonta filettä

pakaste kalaa esim. sei ja kalapuikot ei tuoretta

valkoista leipää ei koko jyvää

lihapiirakoita ilta tai välipalana

halvinta maustettua jugurttia

riisimuroja all branien tilalta

hedelmiä korkeintaan säilykkeinä

juureksia

vihanneksia ei lainkaan sydän talvella

ei talouspaperia, (halvin) wc paperi ajaa saman asian

yksi halvin saippua ( se hervoton kannu joita on tarjouksessa jossain marketeissa) millä pestään naama, kädet ja kroppa. Ei se ihoa kuivata, kuulemma.

jne. tällä matematiikalla olen ymmärtänyt säästävämme jopa 200€/kk

Vierailija

kuva sai myös miehen ajattelemaan ruuan alkuperää. (muistaakseni turkulainen nainen oli ostanut 2 kurkkua samaan aikaan ja toinen oli parissa päivässä täynnä toukkia tmv. ja toisessa ei ollut mitään vikaa)

Väitän kyllä edelleen että kotimainen kurkku on aika paljon tuoreempaa kuin espanjalainen ja myös maukkaampaa. En ole kotimaisuudessa mitenkään hysteerinen ostan kyllä hollantilaista paprikaa välillä ja lähikaupassa oli niin huonoja kotimaisia tomaatteja joten ostin espanjalaisia minitomaatteja jne. pääasiassa pyrin kuitenkin ostamaan kotimaista.

Vierailija

Jos pystyisitte säästämään kuussa 200 euroa pelkästä ruoasta niin siinä on varmasti mukana sellaista mikä ei tosiaan ole ihan välttämätöntä, ja vaikka satasenkin kuussa säästämällä voisi vielä syödä ihan terveellisesti. Ei terveellinen tarkoita välttämättä kallista.

Mutta jos sinä laitat ne ruoat ja käyt kaupassa teillä aina niin voit minun mielestäni sanoa miehelle ja anopeille että laittavat ja tekevät sitten itse jos ei sinun valintasi kelpaa...

Vierailija

Ensinnäkin lapsuudessa ja nuoruudessa heille kasvaa terveempi kroppa kuin nuggetteja mussutaville ikätovereilleen. Myöhemmin elämässä he todennäköisesti syövät edelleen terveellistä ruokaa, koska ovat tottuneet hyvään jo lapsena. Jos sattuvat vielä harrastamaan liikuntaa kohtuullisesti, he elävät terveen ja pitkän elämän. No, kannattaako? :)

Vierailija

sitä mitä nimenomaan pitää välttää: rasvaa ja valkoisia vehnäjauhoja.

Jos oikein kovasti haluaa, voihan niitä joskus syödä, mutta jos kerran ei tee mieli, niin miksi ihmeessä sellaista moskaa pitäisi ehdoin tahdoin antaa lapsille?

Onneksi ei tarvitse tehdä kuten anoppi neuvoo. Anopin neuvot eivät ole aina sellaisia, että ne käyvät elämänohjeeksi.

Vierailija

passionsorbetista.

Terveellinen ruokavalio näkyy lasten hyvinvoinnissa jo lapsuusiällä, ei pelkästään aikuisiässä (esim. vastustuskyky).

Pienilläkin lapsilla tavataan jo kakkostyypin diabetestä, joten ei ole tosiaankaan sama, mitä lapsille tarjoaa. Kovat eläinrasvat ja transrasvat ikävä kyllä vaikuttavat epäedullisesti pientenkin lasten verisuoniin, nuorella voi olla siten jo keski-ikäisen verisuonet (eli seinämät ovat alkaneet jo ahtautua...).

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat