Israel ja 10 käskyä

Vierailija

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

3. Pyhitä lepopäivä.

4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

5. Älä tapa.

6. Älä tee aviorikosta.

7. Älä varasta.

8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

Onko niin, että Mooseksen lait eivät päde Israeliin? Näin äkkiseltään mietittynä räikeästi rikotaan toista, kolmatta, viidettä, seitsemättä, kahdeksatta, yhdeksättä ja kymmenettä käskyä.

Kommentit (15)

Vierailija

Sinun ei tarvitse "alentua" näihin keskusteluihin vastaamaan, jos tunnet suurempaa paloa johonkin muuhun aiheeseen. Tai jos ylivertaisen älykkyytesi jakaminen muille on mielestäsi ajan haaskausta.

Minusta on mielenkiintoista herättää keskustelua, niin puolesta kuin vastaankin. Aina voi oppia uuttaa, omasta mielestäni tyhjänpäiväiset kirjoitukset jätän noteeraamatta. En ole YTM, mutta varmasti tunnen aihealueen paremmin ja kokonaisvaltaisemmin kuin moni YTM. Ja jos, ja kun, joku tuntee vielä paremmin, on ehdottomasti rikastuttavaa oppia uutta.

Vierailija

Lainaus:

sympatiani on kyllä israelilaisten puolella vaikkakin katson heidän vain pahoittavan tilannetta teoillaan. He kun eivät tajua, että sota vain lisää sotaa. Israelin motto on aina antaa tuplasti takaisin vaikkei se hyväksi olekaan. Mutta me täällä asuvat emme tiedä millaista se on joka päivä pelätä pommi-iskuja omassa paikallisbussissa jne. Itsekin jouduin aikanani omassa bussissani odottamaan pommiryhmän pommin purkua edessä olevasta bussistamme. Hamas järjestää itsemurhaiskuja Israeliin vieläkin jatkuvasti ja raketteja. Kaikki tuntemani israelilaiset ovat olleet rehellistä ja ystävällistä kansaa.

Ap, kyllä israelilaiset tosi hyvin noudattavat sapattia eli lauantaina heillä on pyhäpäivä, juhla alkaa jo perjaitai-iltana ja kaikki on lauantaina kiinni.

Vierailija

Lainaus:

. Olen ollut öitä armeija leirissä ja kasarmilla, minulla oli juutalainen poikakaveri joka oli armeijassa, hän salakuljetti minut kasarmilleen usein.

.

ja tuli akkilahto!

Vierailija

että av-mammat, jotka ei selkeästikään ymmärrä kansainvälisestä politiikasta mitään, antavat täällä viiltäviä analyyseja.

terveisin YTM, pääaineena kansainvälinen politiikka

p.s. En ole Israelin puolella tässä konfliktissa, että siitä on turha syyttää

Vierailija

"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" siihen sisältyi kaikki ne Mooseksen ajan lait. Jeesus ei tappamista hyväksynyt missään muotoa.

Mutta ihminen ei kyennyt näitä lakeja pitämään siksi tarvittiin sovittaja joka siihen pystyi eli Jeesus Kristus. Hän oli lain loppu.

7.

Vierailija

Sitä paitsi mitä "viiltävää analyysiä" tai muuta erityisen naurettavaa tässä jutussa nyt oikein oli, perustelisitko?

Itse olen "vain" kansainvälisiin asioihin perehtynyt ressukka FM, mutta ei tulisi mieleenkään kirjoitella noin ylimielisiä kommentteja. Annat todella typerän kuvan meistä akateemisista.

Sorry, meni vähän aiheen viereen, mutta oli pakko kirjoittaa, vaikken tähän keskusteluun ole muuten osallistunutkaan.

Vierailija

kuin Hän josta tuli sen lain täyttäjä ja joka toi uuden lain eli Jeesus.

Ainoastaa hän on kyennyt ne täyttämään mutta juutalaiset eivät pitäneet ainoatakaan niistä käskyistä eivätkä kunnioittaneet jumalaa, mutta koska Aabrahamille oli luvattu (jumala pitä aina lupauksensa) että hänen siemenestään tulee Vapahtaja niin Jumala piti juutalaisia erikoisasemassa niin kauan kunnes Jeesus tuli mutta sen jälkeen he menettivät erikoisasemansa.

Jokainen näkee että ei tässä ole muuta takana kuin juutalaisten oma herraskansa asenne.

Vierailija

Lainaus:

"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" siihen sisältyi kaikki ne Mooseksen ajan lait. Jeesus ei tappamista hyväksynyt missään muotoa.

Mutta ihminen ei kyennyt näitä lakeja pitämään siksi tarvittiin sovittaja joka siihen pystyi eli Jeesus Kristus. Hän oli lain loppu.

7.

Täytyy painaa tämä sanamuoto mieleen koska itse en ikinä osaa tyhjentävästi asiaa selittämään.

Vierailija

mutta nykyjään sympatiani ovat kyllä palestiinalaisten puolella, toki kun asuin siellä en tuollaisia asoita juuri miettinyt ja olin tietty Israelin puolella.

Olen itse istunut 4 päivää pommisuojassa kun Hitzzbollah tulitti raketeilla omenaviljelyksiä, olen nähnyt myös pommipurkamista ja nähnyt usein kun valoraketti lentää pimeässä yössä. Olen ollut öitä armeija leirissä ja kasarmilla, minulla oli juutalainen poikakaveri joka oli armeijassa, hän salakuljetti minut kasarmilleen usein.

Minä en silloin edes tiennyt mikä sellainen Hitsinpulla on,eka kertaa kuulin siellä pommisuojassa koko järjestöstä. Ihmettelin että miksi, asia selvisi minulla vasta vuosia sen jälkeen kun olin palannut Israelista.

Voihan sitä siellä paikan päällä olla,mutta asia on yhtä hebreaa jos ei viitsi ottaa asioista tasapuolisesti selvää.

Vierailija

sympatiani on kyllä israelilaisten puolella vaikkakin katson heidän vain pahoittavan tilannetta teoillaan. He kun eivät tajua, että sota vain lisää sotaa. Israelin motto on aina antaa tuplasti takaisin vaikkei se hyväksi olekaan. Mutta me täällä asuvat emme tiedä millaista se on joka päivä pelätä pommi-iskuja omassa paikallisbussissa jne. Itsekin jouduin aikanani omassa bussissani odottamaan pommiryhmän pommin purkua edessä olevasta bussistamme. Hamas järjestää itsemurhaiskuja Israeliin vieläkin jatkuvasti ja raketteja. Kaikki tuntemani israelilaiset ovat olleet rehellistä ja ystävällistä kansaa.

Vierailija

aina kun sotimisen aika on tullut, on myös sodittu, viis Raamatusta ja käskyistä ja taivaspaikasta. Jopa uskontoa on levitetty miekan voimalla, vrt. ristiretket. Ei kannata olla järin tekopyhä. Israelin ja palestiinalaisten ongelma on ennen muuta poliittinen.

Vierailija

nyt kysymyksen tarkennuksesta. Tuo viides käskyhän nyt on esimerkiksi käännösvirhe siinä mielessä että alkuperäinen käsky on "älä murhaa". Toisin sanoen vanhan testamentin sääntö poikkeaa nykytulkinnasta aika merkittävästi, koska se ei tuomitse esimerkiksi sodassa tappamista. Tätä taustaa vasten on ehkä syytä uudelleenarvioida kyseisten ohjeiden relevanssia tässä kontekstissa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat