Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Supistuksista

Vierailija

Mistä tietää onko supistukset harmittomia? Olen viikolla 27 ja joka päivä supistelee, joskus kipeästikkin. Tarkistetaanko Suomessa neuvolassa jotenkin kohdunkaulan tilannetta onko pehmentynyt tai jopa vähän auennut. Asun ulkomailla ja ihmettelen, kun olen lukenut netistä, että joillakin kohdunkaula pehmentynyt eikä ole sitä itse tiennyt kun on ollut pelkkiä kivuttomia supistuksia. Tarkistetaanko tilanne kaikilta automaattisesti? Anteeksi sekavaa teksiä, toivottavasti ymmärsitte!

Toinen asia mikä huolestuttaa on, että mistä tietää tihkuuko lapsivettä? Pikkuhousut vähän väliä märkänä. Voiko sitä tulla esim. pissalla käydessä ilman että asiaa itse huomaa?

Kommentit (2)

Vierailija

tiedän vain sen että minulta tarkistetaan kohdunkaulan tilannen vielä toisen kerran: eka kerta liittyi gynekologiseen perustutkimukseen raskauden alkupuoliskolla, toinen kerta liittyy sitten synnytystapatutkimukseen.

Jos kokisin tarvitsevani ylimääräisen tarkistuksen, ja neuvolan terveydenhoitaja olisi samaa mieltä kuvailujeni perusteella, pääsisin toki käymään lääkärillä tarvittaessa.

Jokapäiväiset supistukset kuuluvat asiaan loppuraskaudessa, mutta en tiedä onko niihin liittyvä kipu aina huono asia - kysy lääkäriltä.

Virtsan pidätyskyky on heikentynyt raskauden aikana ja pissaa voi lorahtaa huomaamatta esim. aivastettaessa tai yskiessä. Myös valkovuodon määrä lisääntyy raskauden aikana. Jos lapsiveden määrä todetaan normaaliksi vatsaa tunnustelemalla, niin ei syytä huoleen.

Uusimmat

Suosituimmat