Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle on tehty ABORTTI

Vierailija

enkä lainkaan kadu tapahtunutta. Suren kylläkin, sitä ettei lapsi saanut syntyä, sitä että tilanne oli silloin niin vaikea, sitä että olin itse niin kypsymätön ja sitä että tulin raskaaksi. Sitäkin suren, että abortin jälkeen masennuin vakavasti ja monta vuotta meni harakoille. Onpahan oppirahat maksettu.

Mutta en kadu, sillä uskon että olisin huonossa jamassa jos olisin tuolloin alkanut kasvattaa lasta yksin. Lapsella ei olisi isää, tai olisi huithapeli mielenterveysongelmainen alkoholisti. Olisin luultavasti masentunut synnytyksen jälkeen ja kukaties en olisi osannut olla lapselleni hyvä vanhempi ainakaan yksin. En ansainnut lastani ja siksi päädyin aborttiin - ratkaisuun, jossa seuraukset kannoin vain minä, ei lapsi.

Nyt olen onnellinen, minulla on ihanat lapset, hyvämies. Oln hyvä äiti ja vielä mahtavassa työssä. Kun olen viimein antanut itselleni anteeksi, masennuksen viime rippeetkin ovat karisseet. Kovat rahat maksettu.

Siispä sanon: ehkäiskää. Ja jos vahinko käy, harkitkaa tilannetta vakavasti. Ei se ole mikään kevyt juttu, mutta ei maailmanloppukaan.

Sivut

Kommentit (88)

Vierailija

"mikset anna adoptoitavaksi vaan teet abortin? oletko valmis tappamaan kenet vaan? miksi abortin tekijät ei tapa itseään? se olisi vähintä mitä voisivat tehdä.

jokainen voi antaa adoptoitavaksi jos ei jaksa hoitaa lasta."

Saattaisi olla vaikeaa antaa lapsi pois, ja selittää kaikille että on raskaana muttei pidä lasta.

En tappaisi ketä vaan. Abortti on RASKAUDEN KESKEYTYS, ei tappo.

En tapa itseäni koska minulla on 2 lasta.

Vierailija

ruumistaan ja oikeus myös aborttiin.

Nainen voi olla liian nuori äidiksi tai liian vanha saamaan

enää lisää lapsia, lapsi voi olla vakavasti vammainen,

äiti voi olla sairas tai vaarassa kuolla raskausaikana ja/tai

synnytyksessä, lapsi voi olla saanut alkunsa raiskauksesta...

Syitä on monia, eikä minusta kenellekään ole varaa arvostella

toisen valintaa, ellei ole itse joutunut läpikäymään samaa.

Vierailija

minusta kaikilla on oikeus tehdä se päätös, enkä ymmärrä miksi siitä pitää kaikkien saarnata. Ap kyllä kertoo pohtineensa asiaa monelta kannalta, ennen ja jälkeen. Mutta toisaalta ap kyllä tiesi mihin muurahaispesään asiansa tökkäisi. Kirjoitti oikein isoin kirjaimin ABORTTI aloitustekstinsä otsikkoon.

Näin sanottuani voin kertoa kadehtivani ap:lta hänen raskauksiaan. Itse olen suuresta halusta huolimatta ollut raskaana vain kerran. Se päättyi, enkä itse sitä päätöstä tehnyt. Ottaisin mielelläni jonkun abortintekijän raskauden itselleni, jos se kävisi päinsä.

Mutta kaikkea hyvää.

Vierailija

Silloin jos äiti oikeasti kantaa vastuunsa, abortti ei voi olla vaihtoehto. Vastuunkantaminen ei aina ole helppoa ja mukavaa. Se on joskus erityisen raskasta, niinkuin esimerkiksi lapsesta luopuminen synnytyksen jälkeen. Joku kirjoiteli kuinka voisi olla vaikea selitellä sukulaisille, ettei pidä lasta. NIIN, voisi olla aikuiselle ihmiselle VAIKEAA!!! Helpompi on tietenkin tehdä abortti, tappaa puolustuskyvytön olento!

HALOO! Abortti ei ole vastuunkantamista. Sitä ei VOI kääntää positiiviseksi asiaksi.

Abortti on mielestäni surullinen, mutta ehkä tarpeellinen vain raiskaus/hengenvaarallisissa(äidille tai lapselle)/erittäin vakavasti vammaisen lapsen tapauksissa.

Vierailija

Mutta en kadu, sillä uskon että olisin huonossa jamassa jos olisin tuolloin alkanut kasvattaa lasta yksin. Lapsella ei olisi isää, tai olisi huithapeli mielenterveysongelmainen alkoholisti. Olisin luultavasti masentunut synnytyksen jälkeen ja kukaties en olisi osannut olla lapselleni hyvä vanhempi ainakaan yksin.

Monen pienen vauvan isä kuolee esim. onnettomuudessa, mutta sekin lapsi voi kasvaa ilman isää hyväksi aikuiseksi.

Et voi tietää, olisitko masentunut synnytyksen jälkeen vai et.

Kukaan ei voi tietää, millainen vanhempi on lapselleen, ennen kuin sen kokee.

Eli kaikki selityksesi on nyt kumottu ja voisin sanoa, että selityksesi ovat vain itsepetosta.

Noilla perusteilla ei abortin PITÄISI olla laillinen.

Vierailija

Minunkin mielestäni abortti on yksi vastuunkannon muoto. On naisia, jotka jättävät abortin tekemättä omaa itsekkyyttään. Eivät uskalla tehdä aborttia, ettei "paha karma" seuraa, tai ajattelevat että tuleva lapsi pelastaa elämän tai muuttaa sen suunnan parempaan päin, vaikkei aluksi ollut edes toivottu. Lapsi ansaitsee olla toivottu, ja ansaitsee syntyä mahdollisimman hyviin olosuhteisiin. Nämä olosuhteet tuntee vain raskaana oleva itse, ja siksi hänen tulisi saada asiasta päättää.

Elämäntilanne ratkaisee, ja minun mielestäni sen pitäisikin ratkaista, jos kerran vahinko on käynyt. Ikinä en ketään painostaisi aborttiin, mutta ymmärrän aborttiin päätyneitä. Abortin tehnyt joutuu kuitenkin siitä kovan hinnan maksamaan, suruna, masennuksena jne, aivan varmasti monelle henkisesti rankka kokemus, joka seuraa mukana aina. Ja jos abortti ei ihmisessä herätä mitään tunteita, niin sitä selvempää on, ettei sellainen henkilö äidiksi ole valmis/sopiva sillä hetkellä.

En usko että on turhia abortteja. Piittaamattomuutta ja turhaa huolettomuutta tosin on siinä vaiheessa kun pitäisi ehkäistä. Mutta ihmisille sattuu vahinkoja, pahoja virheitä. Minun mielestäni lapsen ei (syntymällä kaoottiseen tilanteeseen) tarvitse kantaa noista virheistä vastuuta. Ja kuten me kaikki tiedämme, _jokainen_ tekee virheitä elämänsä varrella.

Aihe kosketti, koska olen lastensuojelupuolella töissä, ja monesti olen tavannut lapsia jotka ovat joutuneet syntymään liian raskaaseen tilanteeseen, väärille vanhemmille, väärään aikaan. Näiden lasten kokemukset (jotka kantavat läpi koko heidän elämänsä) ovat liian rankkoja, rankkoja jopa elämättömään elämään verrattuna.

Minusta AP olet hienosti asian käsitellyt, ja toivon ettet enää syyllisyyttä kanna. On tärkeää antaa itselleen anteeksi, jos on ollut tilanteessa missä on kokenut ettei muutakaanb voi. Kaikkea hyvää sinulle!

Ps. Itse en ole aborttia kokenut, enkä toivottavasti joudu kokemaankaan.

Vierailija

Itse ajattelen, että olisi ollut hyvä jos minut olisi abortoitu. Ajatteleeko kukaan muu siltä kannalta? Vai vain että abortti on paha, aina paha.

Vierailija

ja toisen lapsen kohdalla makasin tiputuksessa 7kk koska minulla ei pysynyt mikään,ei siis mikään ruoka sisällä! eli en halua että lapseni 2kpl,joista nuorempi on vasta 4kk joutuvat joko äidittömiksi tai sitten olemaan ilman äitiä 9kk kun makaan taas sairaalassa. ja toinen syy miksi teen abortin on se että minä en itse jaksa enkä halua tätä lasta, ehkäisy petti ja onneksi minulla on oikeus ja mahdollisuus aborttiin. adoptioon en antaisi vauvaani, jos kestäisin raskaus ajan niin tottakai lapsen pitäisin itselläni!

Vierailija

Ja menetetyn lapseni parasta minä silloinkin ajattelin. Sitähän en tiedä, oliko se parasta, mutta mielestäni kaikki elämä ei ole elämisen arvoista.

Mutta tästä asiasta on nyt turha kiistellä, kokemuksesta tiedän että te yhden asian ihmiset luette muiden tekstejä kuin piru raamattua.

Vierailija

enkä näin ole ajatellut.

Lainaus:

Pari minuuttia seksiä. Se on jokaisen oikeus. Se menee edelle kaikesta muusta. Elämän päättäminen sen seksin seurauksena ei ole yhtikäs mitään. Ainahan sitä saa uusia lapsia. Mitä nyt yhdestä pienestä.

Mutta toivoisin sinulta hieman laajempaa ymmärrystä asioista, kuten siitä että

- ihminen tekee virheitä

- ihminen tekee virhearviointeja

- ihminen tekee vääriä päätöksiä

ja ennenkaikkea

- ihmisille tapahtuu myös itsestä riippumattomia asioita.

Lisäksi vielä

- on elämän arpapeliä, milloin pääsee kuin koira veräjästä ja milloin taas joutuu maksamaan ja kuinka kova on hinta.

Muistuttaisin vielä, mitä eräässä varmasti sinulle tärkeässä lähteessä sanotaan mm. kivien heittämisestä ja tuomitsemisesta. Tämä kohta tuntuu olevan monelle vaikea sisäistää. "Before you judge a man, walk a mile in his shoes."

Ap.

Vierailija

Lainaus:

Jos elämäntilanteesi käy sellaiseksi, ettet voi pitää muita lapsiasi.

Tapat ne, ja selität, että "olin vastuullinen vanhempi, kun en antanut lasteni kärsiä elämäntilanteestani", niinkö???

No mitäpä luulet? En tietenkään. Lapseni ovat olemassa, heillä on elämä, ihmissuhteita, isä, toisensa ja hyvä äiti.

Ajattelussamme on varmasti taustalla se eroavaisuus, että minun mielestäni sikiö ei vielä ole ihminen, vaan vasta mahdollisuus.

Vierailija

onpas kärkkäitä mielipiteitä....

mitä sitä miettimään mitä selität syntymättömälle lapselle miksi tapoit hänet, eipä se ole ollut eikä tule olemaan tietoinen tästä elämästä....

ja se joka ei ole koskaan oikeesti kohdannut elämässään sitä tilannetta että on joutunut tekemään abortin tai edes sitä miettiin, on turha tulla sanoon mitä pitäis tehä ja mitä ei. se tunne on ihan eri kun se asia tulee omalle kohdalle. ja jos on varma ettei sitä lasta voi pitää niin miksi synnyttää...maailma on muutenkin ylikansoitettu....

Vierailija

olen 5vkolla raskaana,ehkäisyä käytimme mutta se petti. lapsia on 2kpl,nuorempi syntyi 4kk sitten. Olemme mieheni kanssa puhuneet asian selväksi,ja tulleet tähän ratkaisuun.

Vierailija

voinit pitää housuja jalassa jos kerran et ollut tarpeeksi aikuinen, ja kypsä. en ymmärrä miks seksi on jokasen kakaranki touhua nykyään..

ite aloin harrastaa seksiä vasta kun tiesin etten joudu tekemään aborttia jos tuleb raskaaksi. olin 17v kun menetin neitsyyteni, en tietenkään lasta vielä tuolloin halunnut, mutta olisin lapsen pitänyt ja häntä rakastanut jos niin olisi käynyt

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat