Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verenpaine nousee - lapsivieraat kylässä

Vierailija

Tässä yksi esimerkki. Oli tässä taas viikko sitten juhlat, jonne kutsuttiin ystäväperhe lapsineen. Koristelin kakkua siinä ja lapset , iältään 3-7v. tulee sörkkimään kakkua. Kehoitin heitä pysymään kauempana, olemaan koskematta. Mutta kun se oli heidän mielestään niin hieno ja mielenkiintoinen juttu, että ne pikku likasormet eivät vain pysyneet poissa kakusta. Äitinsä heikosti sanoi että älkääs lapset koskeko tms, ja mun verenpaine nousee.

Käsittämätöntä että jotkut eivät osaa opettaa lapsilleen käytöstapoja. Ainakin meidän 3-v. osaa käyttäytyä kylässä, vaikka kotona tekisikin mieli koskea. Muutenkin heidän lapsensa tekevät "mitä sattuu" niin kylässä kuin kotonakin. Komennan niitä kyllä, tiukemmin silloin kun vanhempansa eivät ole vieressä. En tiedä mitä vanhemmat ajattelee mun komennuksista, mutta minusta minulla on oikeus siihen OMASSA kodissani. Meillä EI potkita palloa sisällä kuin maata myöten vain (joskus ennen heidän vierailua kun unohdan poistaa kaikki arveluttavat esineet), mutta silloin en kehtaa kovin tiukasti komentaa jos vanhemmat on vieressa katsomassa. Yleensä tulee pieni moite lapsille, mutta tilanne jatkuu samanlaisena. Samaten sohvilla ei hypitä, ovia ei paiskota, tauluja ei revita lattialle, kirjoja ei heitellä, kurakengät jalassa ei lompsita eteistä pidemmälle, ovenraossa ei roikuta kun pakkasta on -15 jne jne.

Tuskallisia hetkiä vain joutuu aina kokemaan kun tämä perhe tulee kylään.

Huh, kiitos kun sain vuodattaa...

Kommentit (3)

Vierailija

Tuttavaperheellämme on suunnilleen samanikäiset lapset. Pariskunta oikeasti mukava, ja olisi kiva viettää ko. perheen kanssa enemmänkin aikaa, koska lapsetkin tykkäävät leikkiä keskenään... Mutta... Heidän muksunsa riehuvat ja samalla riehaannuttavat meidänkin lapset!

Esimerkiksi meidän muksuilla on kerrossänky, niin heidän vanhempi lapsi keksi heittää kaikki petivaatteet yläsängystä lattialle ja ruveta hyppeleen sieltä patjan ja muiden petivaatteiden päälle... Meidän lapsilla on sääntö, että sängyt on nukkumista varten eikä siellä saa leikkiä, ja sitä paitsi neljän muksun hyppääminen yläsängystä lattialle ei ole kovin turvallistakaan. Ko. lasten vanhemmat eivät puuttuneet asiaan millään tavalla, mutta minulla paloi hihat! Jälkeen päin ajattelin, että mitähän vanhemmat ajattelivat, kun minä olin huomannut tilanteen, niin kävin karjasemassa meidän lapsille, että "pitäisi teidän tietää, ettei sänky ole leikkimispaikka"...

Nuoremman lapsemme viime synttäreillä oli kylässä muitakin lapsia (ikähaarukka 1-6v.), ja olimme laittaneet olohuoneeseen lapsille seisovan pöydän, jossa oli kaikkia herkkuja ja lapset saivat ottaa siitä kertakäyttöastioille haluamaansa. Kakku tarjoiltiin keittiössä, jossa oli erikseen oikeat astiat kakun syöntiin. Tämän perheen lapset hamstrasivat kaikkea mahdollista lautasilleen olohuoneessa (omien vanhempiensa silmien alla), ja jos ei joku maistunut, niin se heitettiin lattialle tai sohvalle tai jonnekin muualle ja haettiin lisää evästä. Karkkeja oli parissa kulhossa, niin yhtäkkiä huomasin nuoremman tämän perheen lapsista istuvan nojatuolissa karkkikulho sylissä syömässä. Ja taaskaan vanhemmat eivät sanoneet mitään! Minä yritin nätisti sanoa, että "jos ottaisit vain siihen omalle lautaselle ja antaisit toisillekin", niin lapsi alkaa rääkyä ihan täyttä huutoa, kun tämä paha täti ottaa häneltä namit pois... Samaan aikaan perheen vanhempi lapsi tuo kakkua kertakäyttölautasella olohuoneeseen, ja noin puolet syötyään sanoo ettei tykkää ja heittää lautasen lattialle, jonka päälle tietysti jonkun toisen perheen lapsivieras juoksee...

Heillä käydessämme meidän aikuisten seurustelusta ei tule senkään vertaa mitään, kun minä olen ihan helisemässä koko ajan, kun leikit on niin rajuja. On hyppäämistä, kiipeämistä, huutamista jne. Heillä on vielä kaksikerroksinen talo, niin pelkään ihan kauheasti, kun lapset alkavat ravata jyrkkiä portaitat ylös-alas. Yritän aina meidän lapsille sanoa, että ei saa tehdä mitään, mikä on kotona kiellettyä (siis myös siellä heidän luona heidän vanhempien kuullen), mutta silti tahtoo tuo tyhmyys tarttua... Eikä lapset ymmärrä, että miksi sitten toiset saavat tehdä! Usein meidän kyläiltyä heillä tai heidän meillä, on meillä kotona sitten ihan ylikierroksilla käyviä lapsia...

Lapset on lapsia, ja saavat leikkiä ja joskus riehuakin, mutta minusta ei koko aikaa. Ja pitää olla jotkin käytössäännöt! Ennenkaikkea minusta aikuisten pitäisi jo lasten turvallisuuden takia puuttua lasten tekemisiin ennen kuin sattuu vahinkoja. Meidänkin lapsilla kotona tulee ylilyöntejä ja riehuvat, mutta silloin aikuinen menee väliin, jos vauhti yltyy liian kovaksi. Ja muissa kyläpaikoissa meidän muksut osaavat leikkiä huomattavasti fiksummin kuin tämän perheen luona käydessämme.

Vierailija

Tosin yleensä minä liikun lasten (2v,4v,7v) kanssa yksin enkä oikeasti pysty pitämään koko nippua koossa niin, että kaikki lapset tekisivät juusi sitä mitä minä sanon.

Jos mies on mukana niin yleensä hän on puhelimessa (työjuttuja) tai juttelee jonkun kanssa niin, että päävastuu lapsista jää minulle.

Yleensä lähtötilanteet on meillä ne kaikkein kamalimmat.

Käsken lapsia pukemaan. 2v ei anna auttaa vaan haluaa pukea ITSE! Housut menee väärinpäin, takkia ei saa päälle, hattu on vinossa ja nurinpäin, kengät väärissä jaloissa. Jos edes astun askeleen lähemmäksi auttaakseni kengät oikeisiin jalkoihin tai housut oikein päin niin lapsi alkaa kiukuta ja heittää kaikki vaatteet pois päältä.

Loppujen lopuksi puen väkisin kiljuvan ja huutavan jäykän 2 vuotiaan.

4v "ei osaa" pukea itse. Ja juoksee jokaisen vaatekappaleen välissä tekemässä jotain muuta.

7v en onnettoman hidas haaveilija. Jää juttelemaan koko ajan aikä muista pukea. Lasta pitää muistuttaa koko ajan. Pane takki, pane hanska, pane toinen hanska....

Ja aina, kun keskittymiseni herpaantuu yhdestä lapsesta niin se juoksee jo eteisestä johonkin toiseen huoneeseen tai puolipukeisena pakkaseen jättäen ovet täysin auki.

Joo, en haluaisi käydäkään näitten kanssa yhtään missään...

Uusimmat

Suosituimmat