Tajusin juuri, että olen abortin vastustaja.

Vierailija

Raiskaus-abortin ymmärrän vielä joten kuten, tai jos äiti on äärimmäisessä hengenvaarassa, mutta en mitään muuta. Jopa lapsen hengenhätä (lue sairaus tms) ei minusta oikeuta aborttiin, koska kukaan ei voi diagnosoida sikiön terveydentilaa TÄYSIN varmaksi, eikä ennustaa myöskään sen tulevan lapsen elinikää, tai onnellisuutta.

KUKAAN ei voi päättää syntymättömän elämästä.

Elämä voi olla hyvä tai huono, mutta onpahan elämä kumminkin.

Mutta toisaalta jokaisella aikuisella on mielestäni oikeus päättää kuolemastaan.

Eli voitaisiinko kuvitella, että näille abortoitaville vauvoille, eli tuleville teineille/aikuisille kuitenkin annetaan tilaisuus päättää itse elämästään, onko se ollut hyvä ilman sitä isää tai väkivaltaisen isän kanssa tai ilman läsnäolevaa äitiä, ja samalla siinä vaiheessa mahdollisuus päättää elämästään tai sen jatkumisesta?

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Miksi on niin vaikea uskoa, että seksistä voi ihan oikeasti tulla raskaaksi? Miksi ihmiset leikkivät näin vakavalla asialla?

Jos suhtautuu seksiin ja ehkäisyyn kevytkenkäisesti, niin täytyy myös pystyä ottamaan vastaan muiden ihmisten täysin oikeutettu paheksunta.

8

Vierailija

Naisen henkisten syiden nojalla voidaan perustella. Nainenkin on syytön raskauteensa, ei siis ole oikein että hän tahtomattaan joutuu käymään läpi raskauden, synnytyksen ja adoption/saa lapsen jota ei toivonut. Myös lapsen hoitaminen voi olla kamalaa, jos tietää lapsen isän kamalan taustan.

Tätini raiskattiin, ja hän mietti mitä tekisi raskaudelleen. Hän olisi pitänyt lapset, jos olisi saanut lapsille saman sukunimen kuin vanhemmille lapsilleen. Se ei kuitenkaan käynyt päinsä sen ajan Suomessa, koska lasten isä oli tiedossa ja nimi periytyi isältä. Tämän takia hän olisi tehnyt abortin, mutta luonto hoiti asian ennen ja raskaus meni kesken.

Vierailija

Ihasn yhtä hyvin voi kysyä, suretko tuntemattoman 15 vuotiaan kuolemaa enemmän kuin omaa keskenmenoa? Ai etkö? Eli se 15-vuotias on siis arvoton ja sen voi tappaa.

Keskenmenossa on kyse vähän samasta: henkilöstä jota ei vielä tunne. Ei pieneen sikiöön ole voinut luoda samanlaista tunnesidettä ja yhteisten kokemusten sarjaa, kuin 15-vuotiaaseen. Tekeekö se sitten sikiöstä tapettavan ja arvottoman? Saako samalla logiikalla sitten tappaa tuntemattoman?

Lainaus:

Suretko keskenmenoa yhtä paljon kuin vaikka 15-vuotiaan kuolemaa?

Lainaus:

jos on valmis tappamaan vauvan alun on varmasti valmis tappamaan vauvankin tai lapsen tai kenet vaan. en ymmärrä miksi lain mukaan on mahdollista tappaa ihminen. jokainen tietää et seksistä voi tulla raskaaksi ehkäisystä huolimatta. se ken seksiä harrastaa niin on voitava ottaa lapsi vastaan tai antaa se adoptoitavaksi. seksiä on muutakin kuin yhdyntä jos sitä pakko on tehdä.

Vierailija

Koska psyykkiset sairaudet, kuten masennus, voivat hetkellisesti hämärtää aikuisenkin ajatusmaailman. Jos aikuista hoidetaan vaikka haluaan vastaan, voi sairaus väistyä ja elämään tulla muuta. Sen jälkeen voi tuntua hurjalta ajatella, että on halunnut kuolla.

Mutta en vastusta aborttiakaan. Vaikka olen itse kiitollinen elämästäni.

Vierailija

joille on ihan se ja sama, jos jokuvauva nyt kuolla kupsahtaa jonkun välinpitämättömyyden takia?

Sua ei varmaan haittaisi, jos rattijuoppo ajaisi sun perheesi hengiltä, sehän oli vaan vähän niinku vahinko.

Lainaus:

Hei!!! Kun julkisuuteen tulee näitä onnettomuuksia joissa on kuollut vauva, tällä palstalla pääsee vauhtiin aina ne jotka alkavat syyttää vanhempia!!! Onko niin että, te jotka raivopäissänne haukutte abortin tehneet, olette niitä jotka syyllistää vanhemmat jos vauva traagisesti kuolee???

Vierailija

jos oma lapsesi 18-vuotiaana olisi masentunut ja haluaisi kuolla, hän voisi sitä varten mennä sairaalaan, missä hänet "nukutettaisiin" kuin kesäkissa?

Vierailija

saivartelette siitä, että aikuisella ei olisi oikeus päättääelämästään... haloo, kyllähän se käytännössä on jokaisella. Kuka vaan voi hakea unilääkereseptin ja kerätä lääkkeitä tarpeeksi ja päättää päivänsä. TAi hypätä junan alle.

Joten mä en nyt ollenkaan ymmärrä tätä teidän saivartelua.

Vierailija

Et tainnut ajatuksella lukea noita ensimmäisiä viestejä (joista yhden kirjoitin minä). Miten perustelet sitä, että on jokaisen aikuisen henkilökohtainen päätös päättää elämänsä? Lasketko mukaan kaikki henkiset sairaudet?

Oma veljeni kärsi avioeronsa jälkeen vakavasta masennuksesta, jonka aikana hän koki olevan kaikille parempi jos elämänsä loppuisi. Hänet laitettiin pakkohoitoon, vaikkei hän itse nähnyt asiassa mitään ongelmaa. Hoidon aikana ja pitkän kuntoutumisen jälkeen hän näkee elämässä muitakin vaihtoehtoja, eikä enää halua tappaa itseään. Olisiko siis meidän pitänyt nostaa kädet pystyyn ajatelle aikuisen ihmisen saavan päättää omasta elämästään? Eikö ole yhteisön vastuulla hoitaa sairasta ihmistä silloin, kun ajatellaan hänen tilan olevan liian hankala, kun hän ei itse ole kykenevä ajattelemaan selkeästi? Silloin on myös mahdollista edunvalvonta, jonka tekee virallinen taho tai välillä nimetty omainen.

On mustavalkoista ajatella, että jokainen 18 vuotta täyttänyt saa aina määrätä omista asioistaan. Joskus itsemääräämisoikeus on otettava ihmiseltä pois, mm. silloin kun sairaus estää ihmisen ajattelukykyä toimimasta kunnolla. Näitä tilanteita tuovat erilaiset sairaudet, kuten masennus ja vaikkapa erilaiset dementian muodot.

Taisin olla nro 2.

Vierailija

kuin tappaminen. voihan vauvakin kuolla tai lapsi tai kuka vaan. ei ole syytä olettaa että jonkun raskaus olisi joka tapauksessa mennyt kesken. jos tappaa sikiön, on varmasti valmis tappamaan kenet vaan.

Vierailija

Lainaus:

Olisiko oikein että olisin ottanut vastaan kolmannenkin, ja kaikki olisivat kärsineet?

Alkio ei ole ihminen, sillä ei ole ihmisoikeuksia.

Sinä ja miehesi yhdessä+ siskot ja veljet, olisitte voineet järjestää pikkuiselle uskomattoman hyvän elämän=(((

Vierailija

[quote]

Naisen henkisten syiden nojalla voidaan perustella.

-No miksei sitten voida perustella myös esim. yhden illan jutusta seurannutta raskautta?

Myös lapsen hoitaminen voi olla kamalaa.

-Silti sen lapsen pitää elää, hinnalla millä hyvänsä?

Tätini raiskattiin, ja hän mietti mitä tekisi raskaudelleen.

-Sinäpä sen sanoit! Se on pelkkä RASKAUS, ei varsinaisesti vielä lapsen odottamista.

Vierailija

koska odotin hänen kommentoivan kommenttiini jotain, ja tuumin hänen ehkä olevan kykenemätön vastaamaan.

Abortti on hankala asia, ja se on ristiriitainen monen mielessä. Omassanikin. Itse en sitä pystyisi tekemään kuin ehkä jossain aivan ääritilanteessa, mutta hyväksyn kyllä toisen oikeuden päättää omasta raskaudestaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat