Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pian sektion jälkeen uusi raskaus + montako sektiota

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Millaisia suosituksia olette saaneet? Itse muistelisin kuulleeni että puoli vuotta tai vuosi pitäisi olla raskauksien välissä, kumminkohan se olis?

Meillä esikoista toivottiin reilu vuosi ja kakkosta vielä paljon kauemmin, ehkäisyä ei ollut välissä kuin puoli vuotta esikoisen syntymän jälkeen ja ikäeroa tuli kuitenkin lapsille reilu neljä vuotta. Välissä oli yksi keskenmeno. Vähän hassulta tuntuu siis raskautta ehkäistä, kun lisää lapsia kuitenkin haluaisimme, mutta kai tässä täytyy muutama kuukausi pelata varman päälle.

Minulla on takana jo kaksi sektiota (molemmat lapset perätilassa), joten mahdollinen kolmonenkin syntyisi sitten suunnitellusti sektiolla. Olen täällä lukenut, että joillekin on tehty jopa neljä tai viisi sektiota ja heiltä haluaisin kysyä miten lääkärit ovat suhtautuneet?

Itse kysyin nyt toisen sektion jälkeen leikkaavalta lääkäriltä, vieläkö kohtu kestää raskauden niin lääkäri totesi vain että alateitse ei voi kahden sektion jälkeen synnyttää, mutta kyllä tämä raskauden kestää.

Kolme sektiota ei kai vielä ole ihan mahdoton ajatus yleisesti ottaen, vai? Kai leikkaava lääkäri varoittaa sektion yhteydessä, jos kohtu näyttää siltä ettei enää kestäisi raskautta?

Kommentit (1)

Vierailija

Minulla on takana kolme sektiota: 2001, 2002 ja 2007. Neljäs edessä kesäkuussa. Minun käsitykseni mukaan se on hyvin yksilöllistä, kuinka monta sektiota kohtu kestää. Joillekin on sanottu jo kahden sektion jälkeen että ei enää missään nimessä kestä. Tiedän myös että joillekin on tehty jopa kuusi sektiota ja vieläkin on leikkaava lääkari sanonut että kohtu kestäisi uuden raskauden.

Minun tapauksessani lääkäri sanoi elokuussa 2007, että kohtu kestää vielä raskauden, mutta väliä pitäisi olla mielellään ainakin vuosi ja mielellään pari. Nyt kuitenkin syksyllä pikkunelonen ilmoitti tulostaan kun kuopus oli 1v 2 kk, enkä ole mitenkään huolissani tulevasta sektiosta tai raskaudesta ylipäänsä. Sitten kun sektion aika tulee niin ihan luottavaisin mielin sinne menen ja tilanteen mukaan lääkäri katsoo miltä se kohtu sitten näyttää.

Sitten on kyllä itsellä ajatus, että jos vielä yhden raskauden kohtu kestää, niin se tulee olemaan vasta joskus neljän tai viiden vuoden kuluttua, jos tulee. Sterilisaatiota en halua, vaikka lääkäri jo viimeksi kysyi ennen leikkausta olenko ajatellut sitä vaihtoehtoa. Se tuntuu liian lopulliselta ja ikääkin on vasta 27. Jos olisin kymmenen vuotta vanhempi niin silloin vakavasti harkitsisin sterilisaatiota.

Vastaus siis kysymykseesi: kolme sektiota ei ole mitenkään mahdoton ajatus ja kyllä se lääkäri varmasti sanoo jos kohtu näyttää siltä että ei enää kestä uutta raskautta.

Kesäkuuta kohti hiljalleen matkaavat

myy09 ja pieni rv 16+6

Uusimmat

Suosituimmat