apua! millä saan lapseni nukkumaan öisin, ja nukajtamaan iltaisin

Vierailija

tyttö on nyt 7,5 kk. oon ihan lopussa näitten öitten kans. ei juo maitoa enää yöllä, siitä päästiin suht helposti, mutta yöheräämiset ei silti loppunu.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Miksi sä joudut herättämään kummiltakin päikkäreiltä? Mulla tulisi ennemmin mieleen, että lapsi on vaan väsynyt ja siksi heräilee. Entä jos antaisit nukkua päiväunia niin pitkään kuin nukuttaa?

Yleensäkin jos alle murrosikäisiä lapsia joutuu säännönmukaisesti herättämään, niin sitten nukutaan liian vähän.

Vierailija

SEhän on ihan mainio. Saattaa olla, että ainoa juttu siinä on tuo, että nuo päikyt on väärien aterioiden välissä. Ekat päikyt tulee aamupalan jälkeen. Sen jälkeen lounas, jota saatat joutua siirtämään hieman myöhemmäksi. Lounaan jälkeen toiset päikyt. Ja sen jälkeen välipala, joka sekin saattaa siirtyä vähän myöhemmäksi.

Nuo lounaan ja välipalan siirtymiset vähän myöhemmäksi ei pitäisi maata kaataa, ja sitenhän pitkä väli välipalan ja päivällisen välillä lyhenisi kivasti.

T. 18

Vierailija

Siobhan Sterling: Vauvan uni - Käytännön ohjeita vanhemmille.

Outi Saarenpää - Heikkilä: Miksi lapseni ei nuku - Unihäiriöt ja unen puute vauvasta murkkuun.

Vierailija

Monet vauvat nukkuvat vielä kolmetkin unet tuon ikäisenä, jos saavat mennä omassa rytmissään. Mä siis antaisin lapsen nukkua päiväunia niin pitkään ja usein kuin nukkuu.

Meillä ei kummankaan lapsen kohdalla ollut tuo klo 16 mikään juttu. Hyvin on saanut unille kahdeksan aikoihin, vaikka heräisivät vasta puoli kuuden aikaankin illalla toisilta unilta. Toki varmasti totta monilla.

Ja mitä paremmat päiväunet, sitä paremmat yöunet.

Mä tekisin niin, että laittaisin lapsen nukkumaan kahdeksalta illlalla ja antaisin nukkua päiväunia niin pitkään kuin nukkuu. Lapsen unimäärähän on melko pieni

Vierailija

Monenmoista neuvoa olet saanut ja hyvä niin. Sieltä vaan poimimaan ne mitkä itselle sopii. Kaikki kun ei sovi kaikille..

Olen kanssa sitä mieltä, että anna nukkua vaan päivällä. Herätteleminen ei ole hyväksi. Pikkuhiljaa alat sitten nähdä onko 1 vai 2 päikkärit tarpeen. Ei sen kellon kanssa nyt niin tarkkaa ole. Toki on hyvä, että sopiva rytmi löytyy, mutta eihän päivää varmaankaan sekoita, jos lapsi meneekin nukkumaan 1/2 h myöhemmin kuin eilen. Mieluiten silloin, kun lapsi osoittaa väsymyksen merkkejä. Ei siis sänkyyn vaan sen takia, et nyt pitäisi jo nukkua.

Jos haluat kokeilla unikoulua, ellei ne yöt ala sujua, vaikka päivärytmi olisi jo kohdallaan, niin parasta on kysyä esim neuvolasta miten.

Meillä se tehtiin niin, että lapsi sänkyyn väsyneenä ja ensin istuttiin vieressä kädestä pitäen. (Tätä ennen siis nukahtanut vain syliin.) Sitten pikkuhiljaa huoneesta pois ja hyvin pienin väliajoin käytiin laittamassa tuttia (toinen ei edes syönyt) ja sanomassa hyvää yötä. Seuraava askel oli pidentää käyntivälejä. Lopuksihan ei tarvinnut käydä enää ollenkaan. Tätä ei suositella alle 6kk vauvoille, joten teillä olisi sopiva ikä.

On jänskä kuulla miten monet vastustaa aika jyrkästi tätä unikoulua. Tod näk sellaiset, jotka eivät ole edes kokeilleet tai olleet ainakaan riittävän sitkeitä. Huutaahan se vauva ilman sitäkin..

Tsemppiä sulle ap!!

Vierailija

poika, nyt 3v alkanut nyt nukkua paremmin! Norm.heräillyt 3-5 krt yö! Vauvana 2h välein ja tunti meni aina uudelleen nukutukseen...olin ihan loppu. Reilu tunti vieläkin menee nukutukseen. Ilmeisesti nyt löytyneet allergiat syynä jatkuvaan kitinään. No, nyt kun poika ok, niin puolivuotias pimu aloittanut yökitinät. Mutta ei suostu syömään kiinteitä tai korvikkeita. Nälkäänsä alkanut tankata. mun maito taitaa jo olla aika vettä... EI MUUTA KUIN OMIEN HERMOJEN KASVATUSTA!

Vierailija

Jotkut ovat kyllä sitä vastaan, mutta meillä on toiminut 2 lapsen kohdalla hienosti. Pari yötä se on rankkaa, mutta ihmeen äkkiä vauvat lopettaa itkemisen yöllä ja oppivat nukahtamaan itsekseen sänkyyn, vaikka heräisivätkin välillä.

Mielestäni oli helpompaa kestää ne muutama yö, kuin jaksaa heräilyä ties miten pitkään.

Samalla molemmat oppivat nukahtamaan itse sänkyyn illalla. Ei tarvitse siis istua sänkyn vieressä. Tämä helpottaa iltoja.

Suosittelen!

Vierailija

ekat päiväunet aamupäivällä ja toiset iltapäivällä niin, että herää klo 16 mennessä.

Noi toiset päiväunet on teillä ihan älyttömän myöhään. Ei monikaan vauva nukahtaisi illalla nopeasti, jos olisi juuri nukkunut päiväunet noin myöhään.

Tosin tuollainen puoli tuntia nukahtamiseen on kyllä mun mielestä ihan normaali. Meillä lapsilla on aina mennyt sen verran. Sit kun meni kaks tuntia, niin silloin oli vaikeeta munkin mielestä. Ei kaikki lapset katsos nukahda niin, että ovat unessa parissa minuutissa. Laita tavoitteeksi, että nukahtaisi puolessa tunnissa, se on ihan inhimillinen tavoite sekä lapselle että äidille.

Vierailija

Yliväsynyttä lasta on vaikea saada rauhoittumaan, joten mä kokeilisin pistää myös aiemmin nukkumaan.

Mieti nyt itsekin, että kuinka hyvin nukkuisit jos menisit aina i

Vierailija

anna lapsen nukkua ainakin niitä ekoja päikkiä niin kauan kuin nukuttaa! Ja tarttee vielä toiset päikät, niin katsot sitten, pitääkö niiltä herätellä ettei yöunet häiriinny.

Vierailija

että jos se olisi noin helppoa, niin kaikkihan sitä unikoulua käyttäisi. Minä en edes miellä tuota miksikään unikouluksi.

Jos lapsi olisi tosiaan edes joskus ollut kolmekin minuuttia sängyssä hiljaa, niin se olisi antanut jotain toivoa. Puolen tunnin sängyssä pyöriminen oli aika valovuoden päässä, kun ei se siellä pyörinyt puolta minuuttia ennen kuin aloitti rääkymisen (ei kitinää, itkua tai muuta siedettävää, vaan kaamean rääkymisen).

Ja toisekseen, jos kahdella käynnillä rauhoittui, niin se tarkoitti tuolla sinun aikataululla, että lapsi itki enintään kuusi minuuttia. Entä jos olisi itkenyt monta tuntia, niin olisiko sinulla hermo pitänyt, vai kuinka monen tunnin jälkeen olisit kääntynyt miehesi kannalle, että sylissä on parempi.

Sitä paitsi tuo ihmeellinen kuvitelma, että jos vauvan nukuttaa syliin niin se nukkuu sitten sylissä vielä armeijassakin. Meillä on molemmat vauvana nukutettu syliin, ja silti ovat tuossa teidän lapsen 2 v 8 kk iässä nukkuneet jo liki kaksi vuotta omiin sänkyihinsä.

Vierailija

Ja toiset päikkärit on oikeestaan ihan välttämättömät, ja joudun niiltäkin herättämään, kuten ensimmäisiltäkin, silti tyttö tuntuu olevan aina väsynyt, johtuneeko valvotusta yöstä...

ja kiitos teille vastanneille

MITEN TÄTÄ HUUDATUSTA TOTEUTETAAN?

ap

Vierailija

Meillä on molemmat lapset nukkuneet ekat kokonaiset yöt vasta 2v ja selkeästi paremmin vasta n.2,5v. Ekana vuotena tapahtuu niin monenlaista että musta on ollut turhaa unikouluttaa. Hampaita, opitaan uusia taitoja, sairastelut häiritsee unta myös, eroahdistusta yms. Meillä lapset ovat olleet sellaisia että kun ovat esim. oppineet nousemaan seisomaan niin sitä tehtiin myös öisin aluksi ja pahimmillaan tunnin välein. Nämä ovat vaan aikoja jotka menevät ajan ja iän myötä ohi. Toki kannattaa miettiä että onko vauvalla jotain vaivaa em. syiden lisäksi. Voiko olla allergiaa? Meillä kakkosella oli laajat allergiat vaikkei ollut iho-oireita eikä ripulia. Selkein oire oli just yöheräily joka helpotti kun löytyi oikea ruokavalio.

Jos kyseessä on esikoisesi niin voithan nukkua päivällä kun vauva nukkuu ja muutenkin päiväsi ovat suht rentoja kun ei tarvitse isompia hoitaa. Loikoile ja lepäile tilaisuuden tullen, kyllä sullekin ne yöunet vielä joskus koittaa mutta siihen saakka tee asiat rennosti niin jaksat heräilyt paremmin.

Vierailija

Lainaus:

Meillä ei kummankaan lapsen kohdalla ollut tuo klo 16 mikään juttu. Hyvin on saanut unille kahdeksan aikoihin,

Katsohan, kun ap kysyi täältä neuvoa juuri siksi, että lapsi ei nukahda illalla. Jos sun lapset on aina nukahtaneet hyvin, niin sinä et näköjään sitten voi tajuta, että ongelmallisempiakin tapauksia on. Anna niiden neuvoa, joilla on kokemusta asiasta.

T. Kahden hyvin nukkuvan äiti, jonka lapset valvottivat vauvana.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat