Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö aravavuokra-asuntoon vuokralaiseksi kuka vaan?

Vierailija

Miksi kysellään tuloja? Vaikuttaako, kun on miehen kanssa yhteinen omistusasunto?

Ensimmäisessä vaiheessa olen muuttamassa eri asuntoon. Myöhemmin varmaan avioero.

Kommentit (7)

Vierailija

Pystyisin ehkä hommaamaan asunnon myös vapailt amarkkinoilta, mutta mistä sellaisen löydän.

Myytäviä asuntoja netistä löytyy, mutta ei vuokra-asuntoja kuin muutama ja ne on väärältä puolen kuntaa.

Vierailija

Lainaus:

Itse ainakin olen valinnut asukkaiksi vastaavassa tilanteessa olevia. Nyt juuri tehdään asukasvalintoja helmikuun alussa vapautuviin asuntoihin (osa valinnoista on varmasti jo tehty), joten kannattaa olla nopea, jos silloin jo asuntoa tarvitset.

T. 4

Mutta mistä saan tiedää omistusasuntomme myyntiarvon? Ohjeissa lukee, että puutteellisia hakmuksia ei käsitellä.

Vierailija

Oman kuntani nettisivuilla lukee aravavuokratalot.

Hakemuksessa kysellään tuloja ja sitä onko omistusasuntoa ja jos on, niin sen myyntiarvoa.

Vierailija

Kyllä vain vielä on olemassa aravarahoitteisia asuntoja. Nykyisin ei enää tulorajoja ole, mutta varallisuusrajat on kyllä vielä. Omistusasuntoa kysytään juurikin tuon tulorajan vuoksi. Samalla kysytään myös paljonko asunnosta on mahdollisesti velkaa ja sehän toki vähennetään asunnon arvosta.

Asukasvalinnassa pääkriteerinä on asunnontarpeen syy ja kiireellisyys ja sinun asunnontarpeesi on tottakai kiireellinen. Ota yhteyttä suoraan asuntotoimistoon ja selitä tilanteesi. Jossain vaiheessahan toki luovut tuosta omistusasunnosta, joten se ei ole omaisuuttasi kovin pitkään. Toimistoa lähinnä kiinnostaa jääko sinulle tuon asunnosta luopumisen jälkeen niin paljon omaisuutta, että voit sillä hommata itsellesi asunnon vapailta markkinoilta.

T. arava-asuntojen asukasvalitsija

http://www.ara.fi/default.asp?node=1251&lan=

Valintaperusteina asunnontarve, varallisuus ja tulot

Valtion tukemat arava- ja korkotukiasunnot vuokrataan asuntoa eniten tarvitseville. Vaikka tulorajoja ei enää ole, ei itse tuloarvostelu ole kuitenkaan poistunut. Hakijaruokakunnan tulot kuuluvat edelleenkin asukasvalintaperusteisiin tasavertaisena tekijänä hakijaruokakunnan asunnontarpeen ja varallisuuden kanssa ja ne on otettava huomioon hakijoita etusijajärjestykseen asetettaessa.

Etusijalle asetetaan asunnottomat ja muut kiireellisimmässä asunnontarpeessa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijat. Samalla pyritään vuokratalon monipuoliseen asukasrakenteeseen ja sosiaalisesti tasapainoiseen asuinalueeseen. Kunnan tai kuntien tosiasiallisessa määräysvallassa olevien arava- ja korkotukivuokra-asuntojen asukasvalinnassa voidaan asunnontarpeen, tulojen ja varallisuuden kannalta kokonaisuutena arvioiden samassa asemassa olevien kesken asettaa etusijalle asunnon sijaintikunnan jäsen.

Näitä säännöksiä sovelletaan aravavuokra-asuntoihin, myös kymmenen vuoden jatkorajoitusajalla oleviin aravavuokra-asuntoihin, pitkäaikaisella korkotukilainalla rahoitettuihin vuokrataloihin ja kaikkiin uuden korkotukilain nojalla rahoitettuihin vuokra-asuntoihin.

Asukasvalintaoppaasta saa yksityiskohtaisempia tietoja alla kerrotuista asukasvalintaan liittyvistä asioista. Hakijoiden etusijajärjestykseen asettamisesta on annettu ohjeita luvussa 5.5 ja tulojen huomioon ottamisesta luvussa 5.4.

Vierailija

Itse ainakin olen valinnut asukkaiksi vastaavassa tilanteessa olevia. Nyt juuri tehdään asukasvalintoja helmikuun alussa vapautuviin asuntoihin (osa valinnoista on varmasti jo tehty), joten kannattaa olla nopea, jos silloin jo asuntoa tarvitset.

T. 4

Vierailija

Jos on pitkät jonot ei kovinkaan helposti pääse. Monilla kunnilla on kuitenkin useita isoja asuntoja tyhjillään ja vuokraavat mielellään niitä.

Kovin kysyntä on kaksioista yksiöistä ja sitten kolmioista.

Sinuna soittaisin sinne asuntotoimistoon ja kysyisin paikkakuntanne tilannetta ja sen jälkeen päättäisin hakea vai ei.

Uusimmat

Suosituimmat