auttakaa, mikä on takaajan tarkoitus??

Vierailija

ymmärtääkseni menee niin että takaaja joutuu maksamaan lainaa jos velkoja ei maksa, eikö niin?

Olemme miehen kanssa ottamassa asuntolainaa, koska on ensimmäinen lapsi tulossa ja muuttaisimme omaan taloon.

Mutta eilen syttyi sota siitä takaajasta, vanhemmiltaan ei voi edes kysyä asiaa koska muka tietää jo että vastaus on kieltävä. Isästään taas ei ole apua...

Äsken sitten ehdotin hänen enoaan ja hänen vaimoaan mutta ei kuulemma kehtaa pyytää takaajiksi koska ei pysty vakuuttamaan että pystyykö sitä lainaa maksamaan yms...

En ymmärrä! Emmehän sitten koskaan voi ostaa taloa jos asia kaatuu sihen ettei kehtaa pyytää ketään takaajaksi!!!!

Mitä kamalaa sinä asiassa on......... auttakaa minua ymmärtämään.

Sivut

Kommentit (90)

Vierailija

Säästätte sen ostatte talon vasta sitten!

Lainaus:

saa ihmiset ajattelemaan että emme maksaisi lainaa???? samalla laillahan joudumme maksamaan nyt vuokraa! ja niin sen maksamme..

Ei tulisi pieneen mieleenkään asettaa takaajana olevaa mihinkään pulaan todellakaan, ja jo kerta se raha summa on vain 5000 niin sitä ei kovin kauaa tarvitse maksaa kuitenkaan...

Vierailija

Lyhennyksen päälle tulevat korot ja muut asumiskulut: lämmitys, sähkö, vesi, jätehuolto, vakuutukset. Myös rivitalossa tulee lainanlyhennyksen + korkojen päälle vielä yhtiövastike. Kannattaa käydä pankissa juttelemassa. Siellä kartoitetaan maksukykynne ja mahdollisuutenne saada lainaa.

Vierailija

Lainaus:

25, Miten niin?????.

Jos lainanottaja ei esim. vain halua maksaa lainaansa takaisin niin velkoja (tässä tapauksessa pankki) kääntyy takaajan puoleen. Vasta jos takaaja ei pysty (tässä ei siis haluamattomuus riitä) maksamaan lainaa takaisin niin lainan panttina oleva omaisuus (tässä asunto) menee myyntiin.

Eli....te voisitte vaan jättää lainanlyhennyksiä maksamatta. Mennä vaikka luksusmatkoille rahoilla. Pankki lähtisi automaattisesti perimään lainanlyhennyksiä takaisin takaajalta....jonka oma omaisuus menisi ulosottoon jos hänellä ei olisi varaa maksaa lainanlyhennyksiä. Vasta sitten jos takaajan ulosotettu omaisuus ei riittäisi velan maksuun niin asuntonne myytäisiin ja pankki ottaisi omansa.

Takaajanne joutuisi itse aloittamaan oikeusteitse rahan hankkimisen takaisin teiltä (ts. lisää kustannuksia hänelle)...

Vierailija

Mutta kun tulee tunne, että olet tosi huolettomalla asenteella lähtemässä turhan isoon projektiin mukaan... Eikö teidän kannattaisi mennä pankkiin juttelemaan näistä asioista, siellä ammattilainen selittäisi sinulle kaikki eri vaihtoehdot yms.

Ja se minua ihmetyttää, miksi sillä, että siskosi lainan maksussa ei ole ollut ongelmia, olisi mitään tekemistä teidän perheen raha-asioiden kanssa?

Vierailija

No aika harva lainanottaja itse sitä takaajaa haluaa tai maksukykyään epäilee. Eiköhän se ole pankki, joka ei ole varma, pystyykö lainanottaja maksamaan lainansa.

Lainaus:

...ja laina ottamatta, jos ette ole varmoja, pystyttekö maksamaan lainan takaisin.

Vierailija

heitä mutta mieleeni ei vain tullut ketään muita vaihtoehtoja enään. Ja en tosiaankaan tiennyt, että takaajaksi kysymisessä olisi jotain hävettävää. Mutta näköjään on. Ja onneksi täällä on sentään joitain ihmisiä jotka ymmärtävät edes.. Meillä taas äitini tekee kaikkensa auttaakkseen meitä jos meillä on joskus ollut hankaluuksia ja aina on sanomassa että auttaa kun voi kaikessa..

En ole sotkemassa ketn vaan se oli vain ehdotus..Siksi olen loukkaantunut miehelleni, koska hän huutaen vastasi minulle eilen takaisin asiasta pää punaisena kun ei ole minulle vielä edes selittänyt koko asiaa kunnolla tai mitä on jutellut pankin kanssa asioista.

Luulin että asiat olisivat järjestettävissä jos kerta hän on hakenut jo alustavasti lainasta arviota mutta yht äkkiä tuleekin tällainen esiin...

Vierailija

että se takaajahan on sitten valmis maksamaan sen osuuden minkä takaa, jos ei velallinen pysty sitä itse hoitamaan. En minä ainakaan takaisi kenenkään taloa :)

Että mennään hattu kourassa kysymään että "me halutaan tämä talo mutta jos ei pystytä itse maksamaan niin maksaisitko sää"? Pliis, jooko?

25

Vierailija

Ajattelepa, että sinua kysyttäisiin takaajaksi etkä syystä tai toisesta täysin luottaisi hänen maksukykyynsä. Pakko olisi kieltäytyä mutta miten sen kehtaisit tehdä?

Toinen vaihtoehto muuten on, että alatte nyt säästää rahaa niin että sitä on vaikka viidesosa asunnon loppuhinnasta. Vähempikin varmaan riittää; sen kertoo vaikka pankintäti. Kun summa on kasassa, saatte loppurahat pankista lainaksi taloanne vastaan. Siis jos ette saakaan lainaa sitten maksettua, teidän pitää myydä talo ja maksaa velka sillä. Mutta takaajia ei tarvita.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat