G: Mitä läheltä-piti tilanteita teille on sattunut laten kanssa?

Vierailija

Olin kerran olkkarissa ja juttelin sohvalla kaverin kanssa. Huoneessa oli hälinää kun neljä pientä lasta touhusi ympärillä.

Yht'äkkiä kaverini säikähti ja nappasi kaksivuotiaani syliin.

lapseni oli kietonut verhokaihtimen narun kaulaansa ja keikkui sohvan reunalla.

Itse näin tapahtumahetkellä lapsen vain sivusilmällä enkä huomannut narun kaulaan kietomista.

Toinen kerta kun säikähdin tapahtui eräänä aamuna kun menin herättämään parivuotiastani.

Hän oli ilmeisesti illalla napannut alakerrasta yöpaidan hihan alle piiloon ranteen ympärille tiukan hiuslenksun joka oli yön aikana saanut käden turpoamaan kaksinkertaiseksi.

Käsi muistutti kumikäsinettä joka on puhallettu täyteen ilmaa.

Irrotin säikähtäneenä lenksun ja lähdin lapsen kanssa sovitulle ajalle neuvolaan. Terkka tutki käden ja sanoi että turvotus johtui onneksi vain nesteenkiertohäiriöistä.

Kuulin vasta jälkikäteen että jos käden verenkierto ei olisi toiminut yöllä niin sen verisuoniin olisi saattanut muodostua hyytymiä jotka olisivat voineet aiheuttaa halvauksen kun poistin lenksun.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

"miltei hukkumista". Kyllähän kuka tahansa lapsi saattaa humpsahtaa veteen - esim. kompastua tai kaatua selälleen. Ja varmasti useimmille joskus käykin näin. Mutta jos aikuinen on lähellä ja nostaa hänet heti ylös, ei siinä ole vaaraa.

Avainsana onkin valvonta: ilman aikuisen läsnäoloa näissä tilanteissa voisi käydä huonosti.

Vierailija

ei ole tarkoitus moralisoida tai syyllistää,mut kauhulla luin nuita kirjoituksiasi. Enkä ole mikään hössöttäjä äiti itsekkään lasten kanssa.

Vierailija

monenmoista on kymmenessä vuodessa kolmen kanssa meinannut sattua, onneksi ei mitään oikeasti pahaa ole käynyt. Meillä 99 % kaikki sattuu aina niin, että olemme itse ihan vieressä:

Tilanne 1: Tulin ulos hakemaan esikoista unilta, kun todella kova tuuli alkoi paiskata ovea kiinni. Reaktioni oli täysin väärään suuntaan, eli sieppasin kiinni ovesta jolloin rattaat lähtivät valumaan alamäkeen pihassamme. Onneksi ehdin saada kiinni ennen kuin vauhti kiihtyi liikaa. Alhaalla olisi odottanut autotie. Opin kerrasta :)

Tilanne 2: Kotonamme esikoinen kiipesi painavan lipaston alalaatikon päälle, jolloin lipasto lähti kaatumaan. Onneksi poika ehti alta pois ja selvittiin narmulla parketissa. Lipasto ei ollut seinässä kiinni, opimme kerrasta. Olin vieressä vaihtamassa vauvalle vaippaa.

Tilanne 3: Omakotitalon rappusista ovat kaikki 3 vuorollaan tulleet alas.

Tilanne 4: Olimme uimassa, olin kahden kanssa kaksistaan lasten altaassa kun mies oli isoimman kanssa uimassa. Juttelin vanhemman kanssa, pienin siinä ihan vieressä. Kun käännyin, pienin kellui naama vedessä kädet levällään kuin hukkunut, uimapuvun röyhelö vaan heilui veden tahdissa, samoin pitkä vaalea tukka. Tajusin että lapsi oli ollut näin max. sekunnin, mutta silti pelästyin aivan kuoliaaksi ja tuntui ikuisuudelta saada lapsi kaappaistua syliin. Mitään ei tapahtunut, onneksi, sukellusrefleksi toimi. Opetuksena olemme entistäkin varovaisempia veden äärellä.

Vierailija

Viikon ikaisena kaytin vauvaa pari kertaa laakarissa saman paivan aikana kun vauva oli ihan outo, mutta aina laakari vain passitti takaisin kotiin, sanoen etta ei ole kuin joku pieni infektio, anna vetta pullosta jos ei halua imea rintaa yms.

Veimme hanet itse sairaalaan, lapsella oli aivokalvontulehdus!

Noin 10kk ikaisena tipahti sangylta ja meni tajuttomaksi, sitten oksensi ympariinsa, kavi sairaallassa naytilla, kaikki ok.

Noin 12kk ikaisena oli vieraat unohtaneet alakerran lapsiportin auki, mutta laittaneet ylakerran portin kiinni vessaan mennessaan. Sitten kohta minua huudettiin etta hei tama teidan vauva on taalla ylimmalla rapulla ja roikkuu portista pitaen kiinni, tulisitko hakemaan pois?!! Luojan kiitos etta sain turvallisesti alas!

2x pyortyminen sohvalta tippuessa noin 1-2v. ikaisena.

Soitti itse 999 kun oli 2,5v. Vahingossa. Laitoin puhelimen kiinni kun luulin etta painellut vain jotain nappuloita. Soittivat sielta takaisin etta mika hatana, teilta tuli hatapuhelu ja kysyivat lapsen ikaa. ;o)

Vanhemmalle lapselle ei ole sattunut oikeastaan muuta kuin kerran jatti peukalon auton oven valiin pamauttaessaan sen kiinni, auts, sormi mustana ja kerran pyortyi kylvysta noustessaan mutta saatiin kiinni enne kun kolhi itseaan pahemmin...

Vierailija

niin nehän on liimaantuneena toisiinsa ja ne pitää irroittaa eikä niitä yhdellä kädellä saa irti millään eli tarvii kahta kättä. minusta isoin ongelma on se että hoitopöytiin ei tehdä kunnon laitoja. jos meille vielä vauva tulee saa mies tehdä korkeat laidat tuohon meidän kalliseen ja laadukkaseen hoitopöytään jossa reunat jotain 4 cm korkeudella.

Vierailija

että kylpylässä tippui sen 3 m. oli siis lasten liukumäki johon ei aikuisilla asiaa.

hoitopöydältä tippui kun avoin vaippa vauvan päällä. eli en pitänyt kiinni toisella kädellä kun en ois saanu vaippaa auki yhdellä kädellä. eikä siis osannut ennen kääntyä. pinnasängystä tippui niin että sänky alimmalla tasolla, lapsi 5 kk ja kiipesi laidan yli kun oli peiton laittanut kasaan jolloin sai sänkyä korkeammalle. keinusta vaan tippui vaikka oli vauvakeinu ja käteni oli 5 cm päässä. rappujen portti jäi vieraalta laittamatta kiinni jolloin tippui.

Vierailija

jolloin vanhempi lapsista oli 3 -v. olimme uimassa koko perhe ja mieheni istui rannalla, kuin itse pitelin 1-v. käsistä hänen uidessa. 3-v. karkasi kielloistani huolimatta syvemmälle, enkä päässyt itse avuksi. Samassa 3-v. upposi pinnan alle ja mieheni syöksyi rannalta ja otti lapsen vedestä. Aivan kamalaa. Useita kertoja käskin miestäni 3-v. luokse, sillä pelkäsin hänen puolestaan, kun kielsin monta kertaa menemästä syvemmälle. Mies vaan istui rannalla. Laiska kun on. Onneksi selvisimme pelkällä säikähdyksellä... Nyt ovat lapset vanhempia ja tämän jälkeen mieskin totisesti on ollut toisen lapsista kanssa vedessä, kuten itsekin. Kahden lasten kanssa ei kumpikaan meistä ole uimaan enää uskaltautunut.

Vierailija

On törmännyt kiukaaseen melkein naamalleen, mutta onneksi paloi "vain" käsivarsi. Aikuinen oli puolen metrin päässä. Lomalla kahlasi syvälle rantaveteen, kun isi käänsi hetkeksi selkänsä, vajosi äkkisyvässä uppeluksiin, oksensi ja kakoi suolavettä kun isä viimein sai napattua lapsen kiinni. Työnsi kätensä auton takaluukun väliin, onneksi pienet sormet mahtuivat sinne väliin niin, että vain nahka meni rullalle eikä mitään murtunut. Nämä tuli äkkiseltään mieleen.

Tätä lasta on vahdittu aivan haukkana koko elämänsä, mutta se on kertakaikkiaan niin nopea. Kaikissa näissäkin tilanteissa aikuinen oli vieressä. Pelkään _kuollakseni_, mitä tapahtuu, kun nyt viisivuotias lapsi lähtee omille teilleen isompana! :( Jostain syystä kuopuksella ei ole ikinä edes naarmuja tai mustelmia, vaikka on yhtälailla touhukas lapsi. Ja yleensä nekin mustelmat, mitä on, ovat isoveljen aikaansaannosta...

Vierailija

Meillä on iso uima-allas pihalla. Naapurissa asuu n. 5v lapsi. Olimme itse sisällä ja naapurin lapsi oli tullut ilman valvontaa pihallemme. Tippui altaaseen mutta onneksi terassinovi oli auki ja kuulimme molskahduksen.

Vierailija

näitä todella läheltä-piti-tilanteita. Kahdella nuoremmalla sen sijaan kyllä (ovat luonteeltaan aika lailla vilkkaampia, ja joo, on eri isä).

Toinen meinasi hukkua rantaveteen 2-vuotiaana, kun vein vauvaa rattaisiin ja luulin lapsen olevan aivan perässäni. Käänsin siis lapselta hetkeksi selkäni ja lapsi päätti mennä kahlaamaan. Tulikin äkkisyvää ja lapsi lipesi kasvoilleen veteen! Tapahtuma kesti vain sekunteja, mutta oli todella järkyttävä. Nopearefleksinen isosisko (9) oli minua nopeampi ja nappasi tytön ylös juuri kun ehdin luokse, ojensi minulle. Lapsi kakoi vettä, oli litimärkä ja järkyttynyt, mutta muuten kunnossa. Vieläkin selkäpiitä karmii, kun ajattelen, ja siitä on sentään 2,5 vuotta aikaa.

Toiselle sattui 2-vuotiaana tapaturma päiväkodin pihalla, josta onneksi selvittiin säikähdyksellä ja "varmuuden vuoksi" sairaalayöllä. Samaiselle lapselle on sattunut joitakin putoamisia sohvan selkänojalta ym., mutta niitä en luokittele vähältä piti -jutuiksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat