Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö työhaastattelussa kertoa sairastaneensa masennuksen??

Vierailija

Huomenna olen siis menossa työhaastatteluun ja moista pohdin. Sairastin noin vuosi sitten keskivaikeaa masennusta johon söin mielialalääkkeitä. Masennus johtui suurimmaksi osin silloista elämäntilanteestani ja nyt olen eronnut ja kaikin puolin tasapainoinen ihminen, Oma itseni. Tietenkään ei olisi minulle hyödyksi kertoa asiasta mutta teenkö virheen jos jätän kertomatta? Mitäpä se muille kuuluu kun tilanne on nyt ohi, vai?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

mut eikös lääkärin tekemässä työhöntulotarkastuksessa pidä kertoa, kai siellä kysytään onko sairastanu mitään? ei se lääkäri sitä tietty kerro eteen päin, laittaa siis vaan lapun, onko sopiva/ei sopiva työhön, mut kai se siis siellä pitää kertoa??

Vierailija

tai murtuneesta kädestäkään... Ei tarvitse kertoa. eikä ne saa sitä selvillekään, mikäli vaitiolovelvollisuudesta on mitään hyötyä...

Vierailija

Valintaa kun ei saa perustaa (eikä kysymyksiä saa kysyä) mm. hakijan terveydentilaan, sivilisäätyyn, sukupuoliseen suuntautumiseen yms. liittyviin asioihin.

Vierailija

Ja ihan kuulkaa vastuullisissa töissä olen, syön mielialalääkettä ja sairastan masennusta, pian pääsen terapiaankin. Työ on osa kuntoutumistani. En tasan kerro kellekään, vasta siinä tapauksessa jos jostain syystä työnteko ei enää onnistuisi, kertoisin työterveyshuollossa.

Vierailija

Kauhea riski. Jos kertoisit umpisuolesta tai vaikka ohimenneestä syövästä, niin helpommin pääsisit kuin kertomalla mielenterveyden ongelmista. Tämä on rehellinen totuus asiasta.

Vierailija

Et edes tee mitään virhettä jos et kerro, koska se on yksityisasia ja sellaisia ei tarvitse kertoa työhaastattelussa. Sinun ei edes tarvitse vastata tai voit vaikka valehdella, jos sinulta sitä kysytään. Sitä ei siis saa edes kysyä, eikä mitään muutakaan yksityisasiaa, kuten onko raskaana, lasten "hankinta"-suunnistelmista, sairauksista, sukupuolisesta suuntautumisesta tms.

Työnantaja voi kysyä vain asioita, jotka liittyvät työhän ja niistä asioista, joita tarvitset työstä suoriutumiseen.

Masennus on kuitenkin monille pelottava ja hyvin "epämääräinen" asia, ja saattaa turhaan pelottaa ja sen vuoksi karsiutuisit pois valittujen joukosta.

Vierailija

Yllättävän monet vastuullisissakin töissä olevat ovat sairastaneet tai sairastavat masennusta ja syövät mielialalääkkeitä. Masennus ei kuitenkaan ole mikään psykoosiin tai skitsofrenia, josta olisi mahdollisesti vaaraa muille ihmisille.

Itse olin pari vuotta sitten masennuksen (tai minusta se oli ennemminkin uupumusta) takia kuukauden edellisestä duunistani saikulla ja söin mielialalääkkeitä. En salannut asioiden tilaa mitenkään töissä keneltäkään ja kun puoli vuotta sen jälkeen hain uutta työpaikkaa ja sain sen, ei kukaan olisi millään päästänyt minua pois. Eivät siis halunneet innoissaan eroon, vaikka vähän pipipää olinkin välillä ollut.

Vierailija

teen itse haastatteluja ja rekrytointia aika ajoin ja periaatteessa kaikki henkilökohtainen tieto "häiritsee". On se sitten hehkuttamista siitä, kuinka rakastaa bodypumpia, kuinka asuu miehensä ja kolmen kissansa kanssa rivitaloasunnossa, kuinka on viettänyt nyt monta vuotta kotona lasten kanssa ja kuinka seinät kaatuvat päälle ym.ym. Monet sellaisetkin asiat, jotka hakija kokee keventävänä "ice-breakerina" häiritsevät ihan todella haastattelijaa. Me kuitenkin teemme valintamme koulutuksen, työkokemuksen ja työhön soveltuvuuden perusteella.

Sairastettu masennus ei ole sellainen tieto, joka tarvitsee ilmoittaa. Jos kertoisit sen minulle, joutuisit aika helposti "ehkä"-jonoon. Mielessä kuitenkin pyörisi, että mitä jos.... ja saattaisit jäädä valitsematta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat