8kk tyttö ei ryömi eikä konttaa. Istuu ja seisoo (tuettuna). Muita?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Pullukka tyttöni (varmaan n.9,5-10kg ja n.70cm) ei ole vielä ryömi (tai ryömii hieman takaperin, mut ei tajua sitä) eikä siis konttaakaan. Pyörii kyllä reipasta tahtia navan ympäri ja takapuoli nousee sekä nousee käsien varaan ja on välillä konttausasennossakin, mutta liikkeelle ei pääse. Mahallaa potkii ihan mahdottomasti ilmaan, käden sivuilla. Näyttää kuin mahansa varassa ois maassa eli siis maha nostaa jalat ylös, eivätkä ne ota maahaan kosketusta.

Tyttö kyllä istua töröttää itekseen ja kovasti kampeaa tukea, lähinnä äitiä tai isää, vasten seisomaan (vielä tosin aika huteraa). Mahallaan vaan on kitissyt sen jälkeen, kun n.6,5kk alettiin istua (neuvolan täti käski istuttaa). Pääsee eteenpäin, jos jalkapohjiin antaa tukea. Jalkoihin alkoi varata myös vasta n. 6,5kk iässä. Ei osaa vielä nousta istumaan itse eikä kääntyä kunnolla mahalta selälleen. Yritystä niissäkin.

Nyt kun neuvola lähestyy taas, pelkään, että mille laihikselle tai terapeutille tytön laittavat, kun maha ottaa kiinni eikä osaa tekniikka millä pääsis liikkeelle.

Minun puolestani saa istuskella ihan rauhassa, nää neuvolan tätit vaan aina saa mielen mustaks...

Kohtalotovereita?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

olisi normaali tai ei oppisi kävelemään.

Toiset lähtee nopeammin liikkeelle ja toiset pohtivat pidempään :D

Meillä esikoinen ryömi eteenpäin 6kk iässä ja konttasi 8,5kk iässä. Nousi tukea pitkin seisomaan 8kk iässä, käveli tuettuna 9kk iässä ja ilman tukea ensi askeleet tuli 1v 1kk iässä.

Meillä muuten pääsi itse istumaan esikoinen vasta 10kk.. eikä tod ollut mikään iso kokoinen vauva, päin vastoin

Toinen lapseni on nyt 8kk. Ryöminyt taakse päin kuukauden ajan, pyörii akselinsa ympäri ja taakse päin. Yllättävän ketterästi pääsee yllättäviinkin paikkoihin :D

Konttaus asentoa laiskanpuoleisesti mallailee. Mutta harjoittelee kuitenkin.

Eipä tuolla kiirettä mun puolesta ole. Kiva vaan kun vielä on suht paikoillaan :)

Meillä neiti on siis 8kk, 8kg ja pituutta 66cm

Vierailija

Esikoinen ei ryöminyt ollenkaan, mutta käveli jo 10 kk ikäisenä. Kakkonen kohta 8 kk, ei myöskään ryömi. Konttausasennossa heiluttelee kyllä. On selvää, että jos vauva alkaa opetella konttausasentoa, niin ei siinä samalla nopeudella liikkeelle lähdetä kuin ryömimisessä. Ajatelkaapa, kuinka paljon vartalon hallintaa ja käsivoimia konttaaminen vaatii. Heiluttelu kuuluu asiaan: haetaan tasapainoa ja painonsiirtoa käsiltä jaloille. Kyse ei ole siis tahdonpuutteesta liikkeelle lähtöä kohtaan. Toisia vauvoja kiinnostaa pystyyn nouseminen ja toisia liikkuminen eri tavalla. Jos lapsi edistyy, eikä kehitys kokonaan pysähdy, en turhaan huolehtisi. Kunhan vauva saa riittävästi mahdollisuuksia liikkumisen opetteluun. Kannattaa kokeilla myös erilaisilla pinnoilla, karhealla, pehmeällä ja liukkaalla. Jos vauva on tyytyväinen, niin lattialle vaan harjoittelemaan, sylissä voi olla sitten, kun on väsynyt ja kitinää. Lelujen ei myöskään tarvitse olla koko ajan ihan ulottuvilla, että on syy lähteä liikkeelle.

Vierailija

Tämä vielä unohtui, eli en ymmärrä miksi vauva laitetaan kävelytuoliin. Tai ymmärrän, jotta vauvalla olisi kivaa... Se ei kuitenkaan tue kehitystä. Miten vauva voi opetella ryömimistä/ konttaamista kävelytuolissa?

Vierailija

kohta 9kk poika joka istuu tukevasti,pyörii navan ympäri ja osaa kieriä pienen matkan. Ei ryömi eikä konttaa (ei mene konttausasentoonkaan).

8kk neuvolassa oli 10kg ja 70cm. Me saatiin jo 8kk lääkärineuvolasta lähete lastenpolille tutkimuksiin,mutta ei ole vielä aikaa kuulunut sinne.

Toisaalta muille on sanottu että 10kk pitäisi liikkua,että sitten vasta lähetettä. Taitaa olla lääkäristä kiinni..

Minun esikoinen ei ryöminyt ollenkaan,konttasi ja nous ylös 8kk ja käveli 10kk. Vaikka eihän näitä sais verrata. :)

Mutta eiköhän nämä vielä kaikki joskus liiku!

Meillä ei onneksi suuremmin noita kyselijöitä/voivottelijoita ole.

Vierailija

on ihan saman kokonen tytön tyllerö ja reilu kuukausi sitten tilanne oli sama kun teillä (ikää sillon melkeen 8kk). Mut sitten yllättäen nousikin istumaan ja rupesi samantien yrittämään myös seisomista ja konttaaminenkin yht'äkkiä luonnistui!! Nyt kävelee jo ihan innoissaan tuen kanssa. Tässä on ite ollu melkosen pihalla, että mitä tapahtui? Eli en ois kyllä yhtään huolissaan, saattaa tilanne muuttua hyvinkin nopeesti...=)

Vierailija

siis vielä sen verran istuttamisesta ja seisottamisesta, että 6,5kk neuvolassa täti heilutteli tyttö istualtaan ja tuumasi, ettei ole vielä täysin kypsä istumaan (selkä ok, mutta sivuttain ei ottanut vastaan). OHJEENA: käyttöön syöttötuoli, rattaiden selkänoja pystyyn ja istumaan. Vahvistaa lihaksia, kun pääsee huojumaan ja joutuu käyttämään lihaksia monipuolisesti, ettei kaadu. Itsehän en ollut tytön kuin hieman sylissä antanut istua, kun hurjana ylös kampesi, ennen tuota 6,5kk neuvolaa. =)

Samoin ohjeena oli seisottaa ja tarkkailla/korjailla jalkojen ja selän asentoa (ei saa varpistaa ym.), kun tyttö ei vielä silloin varannut jalkohin. Vaikka mitään asentoja ei korjailtukaan, niin seisominen tuli parissa viikossa, eikä tyttö varpistele. =) Ja sitten tyttö siitä oppikin, että pitää päästä seisomaan ja nyt kampeaa koko ajan ylös ja polvilleen.

Vierailija

Meillä on samanikäinen tyttö, jolla painoa 9kg ja pituutta 67,5 eli ihana pikku pallero ;) Hän liikkuu aikalailla samaan tyyliin kuin teilläkin eli taaksepäin peruuttelee, pyöriin napansa ympäri ketterästi, istuu tuettuna, ei kylläkään nouse vielä seisomaan ja istumaan itse. Konttausasentoa kovasti harjoittelee ja siinä heijaa itseään edestakaisin, mutta liikkeelle lähtöä ei ole hoksannut. Tänään neuvolalääkäri totesi tytön kehittyneen normaalisti myös liikkumisen osalta, eli ei tarvitse vielä olla huolissaan. Eikä kyllä painostakaan yhtään maininnut, että olisi liikaa pituuteen nähden tmv. Eli odotellaan vielä ihan rauhassa ja luulen kyllä, niinkuin joku toinenkin sanoi, että vielä näiden perässä saadaan juosta ;) On vielä aika helppo hoidettava siinä mielessä, että pysyy aika lailla siinä mihin jättää esim. vessaan mennessä, ettei löydy jostain vaarallisesta paikasta tmv.

Joten toivottavasti ei teilläkään neuvolassa isommin vielä huolehtisi tästä.

Weera ja Aino 8 kk

Vierailija

Minun puolestani tyttö saa ihan rauhassa olla, mutta juuri tuota neurologi, fyssa jne. rumbaa "pelkään". Meidän neuvolan täti on jotenkin, niin niiden kirjojensa pauloissa, et heti lähetettä kirjottamassa. Meillä tyttö ei 6kk neuvolassa varannu jalkoihin, niin alkoi puhumaan, että fysioterapiaan. Mä olin että TÄH? Tyttöä ei saa ees istuttaa ja sen pitäs jo seista. No sanoin, että jospa me ekaks kotona harjotellaan ja fyssa sit viimessä hädässä. Tyttö seisoi jämäkästi kahden viikon kuluttua tuosta.

Eli eniten kammoan neuvolan tätiä ja tietty kun tuttavat alkaa kommentoida, että eikös sen jo pitäs liikkua, niin tulee ahdistava olo. :_|

Vierailija

En ryhdy täällä tuntemattomille tekemisiäni selittelemään tai perustelemaan ja minua on turha syyllistää. Toisen ymmärtävät asiat, niin kuin itse haluavat ymmärtää. Ei siinä selittelyt auta.

Olen ohjeet neuvolasta saanut, enkä mielestäni ole pätevä niitä hirveästi kyseenalaistamaan. Eikä niitä VARSINKAAN ole pätevä kyseenalaistamaan ihminen, joka ei ole edes nähnyt lastani.

Fysioterapeutin mielipidettä en tiedä (ja tuskin tällä palstalla voidaan tehdä mitään diagnooseja lasta näkemättä), mutta neuvolan ohjeilla mennään ja siellä istumisesta sanottiin, että voi istua tuetta, kun istuu jämäkästi, selkä suorana eikä tietenkään kupsahtele ja heilu ympäriinsä. Lapsi myös pääsee hallitusti pois istumasta eli ei vaan kupsahda kumoon. Lapsi istuu varmasti enemmän syöttötuolissakin kuin lattialla. Entä jos vielä lykkisin pari tuntia päivässä tyttöä rattaissa tai pyöräilisin?! Istuisihan niissäkin. Jiisus, mitä besserwismiä!

Tyttö kampeaa minua vasten seisomaan ja seisoo 5-20sek. Sitten kun ei enää jaksa, niin aikuisen tukemana takaisin alas lattialle ja ei varmasti ole vielä tasapaino kehittynyt, että aivan puikkona seisoisi. Nousee myös matalia lelulaatikoita vasten, eikä varmasti ole jalat tikkusuorina, mutta so what?! Siinähän ne harjaantuu. Ja ihan omaan tahtiin.

Kävelemme n. 10 askelta päivässä. Tämän minun selkäni ja tytön nivelet varmaan kestävät. Onnistumisen iloa lapsi saa, kun pääsee edes vähän liikkumaan "itse" tavaroiden luo, eikä vaan kannettuna. En kuvittele tämän mitenkään vauhdittavan kehitystä vaan tiedän, että kaikki aikanaan. Siksi en tältäkään palstalta hakenut NEUVOJA vaan vertaistukea. Tuntuu mukavammalta, kun ei ole asian kanssa niin yksin.

Kävelytuoli on meillä se viimeinen vaihtoehto, kun syli tai lattia ei kelpaa. Siinä tyttö seisoo ja ottaa muutamia askeleita tai sitten vaan istuskelee. On kuitenkin hyvin tuettu ja jalat saavat vahvistusta. Tuolia käytämme n.10 min päivässä. Jos tyttö saisi hyppiä hyppykiikussakin, niin ehkä hän voi hetken seisoakin. Ja meidän vauvalla saa olla vähän kivaakin...

No mutta edistystäkin meillä on tapahtunut:

TYTTÖ ALKOI NOUSTA EILEN ITSE ISTUMAAN VATSALTAAN! Ja on nyt sitten siitä lähtien noussut auttamatta mahaltaan itse istumaan. Saanko nyt antaa hänen istua rauhassa!?

Huomasin heti, että tyttö menee paljon mieluummin vatsalleen, kun pääsee itse ylös, joten toivon tämän olevan sysäys liikkeelle lähtöön. Oikeastaan hän nyt vaan seilaa mahalleen ja takas istualleen. Ennen vain huusi vatsallaan ja selällään.

Ihanaa, edistystä! Tämän tunteen tietää vain hitaasti liikkeelle lähteneen äiti!

Kiitos kaikille tuesta ja ilmoittelen taas kuulumisia!

:x

Vierailija

olet takku83 saanut neuvolan tädiltä. En usko että kovin moni fysioterapeutti näitä allekirjoittaisi. Ei lihaksia saatikka tasapainoa tarvitse harjoituttaa istuma-asennolla. Käy vain kuten takkukin totesi, eli lapsi viihtyy istualtaan liiankin hyvin...

En myöskään seisottaisi näin pientä. Äidin tai isän slekä vain kipeytyy, kun lapsi haluaa, että kävelytetään. Toki se on hauskaa, mutta kehitysvaiheissa ei kannata kiirehtiä. Ensi kontaaminen, sitten seisominen ja kävely. Lapsi nousee itse pystyyn, sekä istumaan että seisomaan, kun hänen kehityksensä sen sallii. Kuten joku fysioterapeutilla käynyt jo totesikin, selkä vain rasittuu istuttamisesta. Myöskään alaraajojen nivelet eivät liian nuorella tue riittävästi. Eipä ihme jos polvet lonksuvat...

Vierailija

Meillä poika melkein 7,5kk ei ryömi eikä konttaa, peppu nousee pystyy ja leikkimatolla kyllä kieriskelee, mitat 6kk neuvolassa 71cm, 9,4kg eli isohko myös täällä, hyvin on tissimaidolla kasvanut =) Ei meijän neuvola täti mitään hötkyillyt tosin saa nähdä mitä tulee 8kk neuvolassa.

Lapset on NIIIIN yksilöllisiä, toiset lähtee konttaa 5kk iässä toiset 12kk iässä, tiedän tapauksia. Annetaan niille niiden oma aikansa ja neuvoloiden tädeillekin saa sanoa oman mielipiteensä jos ei halua mihinkään "lisätutkimuksiin" eihän ne semmosiin voi pakottaa.

Kyllä meilläkin varmasti lähetään liikkeelle kun oikea aika on tullut =)

-Zurite ja poika s.5.6.2008

Vierailija

Kuten tuossa aikaisemmin kirjoittelin, meillä on yli 10kk, lähemmäs 11kk jo ikäinen tyttö ja hän nousi eilen ensimmäistä kertaa itse istumaan! Voi sitä riemua, niin vauvalla kuin äidilläkin!!! Joten tiedän tunteen!!! =) Tiedän myös, että kun joku asia on henkilökohtainen, niin siitä pahoittaa entistä helpommin mielensä, mutta muistetaan tosiaan, että tunnemme kaikki omat lapsemme parhaiten!!!

Meillä ei tyttö näytä edes yrittävän ryömimistä, ja nyt näyttääkin siltä, että lähtee suoraan istuma-asennosta konttaamaan. Viikon aikana on myös oppinut nousemaan polviseisontaan ja yrittää kiskoa itseään seisomaan (ei tosin onnistu). Ollaan harjoiteltu paljon seisomista, ja se on selvästi vahvistanut jalkoja ja nyt on edistytty paljon lyhyessä ajassa. Jee!!!!

täysikuu ja tytär kohta 11kk

Vierailija

Meidän poika, nyt 9 1/2kk lähti konttaamaan vasta viime viikon lopulla, sitä edellisen päivän ryömi =). Ennen tätä oli vaan just tuota navan ympäri pyörimistä ja käsinojailua ja mahalla sätkimistä. Ja sitten ihan yks kaks vaan hoksasi kuinka päästään eteenpäin. Ja esikoiseni lähti liikkeelle vasta n. 12kk ja silloinkin peppukiitäjä tyyliin, alkoi kävellä vasta 1v 7kk. Kaiken maailman neurologit ja fysioterapeutit juostiin läpi eikä mitään vikaa löytynyt. Eli älä ota mitään stressiä! Kaikilla on oma tahti lähteä liikkeelle ja omasta mielestäni sillä onko pullukka vai laiheliini ei ole väliä.

Vierailija

Meidän neiti täytti viikonloppuna 8 kk ja oppi kääntymään vasta uutena vuotena (7,5 kk) selältä mahalle. Me käytiin fysioterapeutilla heti uuden vuoden jälkeen katsastamassa tilannetta. Neuvolan tädin mielestä ei olisi vieläkään tarvinnut mennä, mutta itse halusin koska tiedän täällä Tampereella olevan erinomaisen lastenfysioterapeutin. Kuten itsekkin saatoin arvata tyttö on ihan kunnossa, mutta korvakierre on hieman kehitystä hidastanut. Saatiin paljon jumppaohjeita joilla voimme tukea lapsen kehitystä. Mitään jumppauspakkoa ei ole, mutta näillä voimme mallintaa tiettyjä asentoja. Istuttamisesta sanoi myös, että ei saa istuttaa muuta kuin syötön ajan, ettei selkä väänny. Noita jumppaohjeita saa varmasti myös neuvolasta kunhan vaan osaa pyytää. Ainakin minulle fysioterapeutilla käynti oli helpotus. Nyt ei tarvitse neuvolalääkärille tai terkkareille selitellä mitään vaan motoriikkaa seurataan fysioterapeutin kanssa. Ja toinen hyvä asia on, että nyt pystyn auttamaan lastani kehittymään. Kyllähän sitä lapsikin turhautuu jos mitään ei ala tapahtua. Terapeuttikin sanoi, että koska motoriikka on päässyt viivästymään niin siitä tulee lapselle "työläämpää". Tietoisuus on lisääntynyt, joten on paljon helpompaa vain huudella raivona lattialla ja odottaa syliä :) Jos lapsi on selkeästi tyytyväinen siihen ettei pääse liikkumaan jne. niin on varmaan helpompi vaan odotella, mutta itsellä alkoi kyllä tulla jos tuska siihen jatkuvaan kitisemiseen. Nyt tyttö viihtyy paljon paremmin ja jumppaus on selkeästi tuottanut tulosta. Vieläkään ei käänny kuin toiseen suuntaan, eikä ryömi, mutta pää nousee jo hyvin terhakkaasti makuuasennossa, alkaa varaamaan suorille käsille ja kääntyy hieman navan ympärillä. Ryömimiseen ja istumiseen on varmasti vielä matkaa, mutta ehkä kesään mennessä jo konttailee.

T: Ompun äiti

Vierailija

kirjoitin siis aiemmin pojasta joka ei liiku mitenkään. yhtäkkiä kuitenkin eilen lähti ryömimään. (ikää tänään 9kk) Eli siis,kyllä ne näköjään kaikki lähtee kun aika on oikea :) ei nyt mitenkään päätä huimaa vielä vauhti eikä matkat,mutta siitä se varmasti lähtee. Kohta saa olla silmät selässäkin :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat