Huomenna käynnistys tabletilla, kertokaa kokemuksia!

Vierailija

Rv 41+1 ja käynnistysaika huomenna, pitkään jatkuneiden kipujen, huonojen öiden, turvotuksen yms. takia. Nyt jännittää...2 synnytystä takana, jotka molemmat meni n.vkon yli lasketun,mutta syntyivät ihan itsestään. Onko käynnistys tabletilla (kohdunsuulle) millainen kokemus? Kertokaa kokemuksia! Kiitos!

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Synnytystä käynnistettiin Cytoteceilla kohdunsuulle epäkypsässä tilanteessa rv 40+1, syynä paheneva raskausmyrkytys. Cytotecia sain joka päivä, tokana päivänä käyrässä näkyi aavistuksen suppareita, sitten ei mitään. Rv 40+6 sain passituksen synnärille, jossa laittoivat mut kokoaikaiseen seurantaan ja samalla ison annoksen Cytotecia. Synnärille siksi, että oli jatkuva seuranta ja sektiovalmius jos jotain menee pieleen. Supistukset alkoivat sitten 4 tuntia isosta Cytotec-annoksesta, pahenivat nopeasti. Synnytys eteni rajuna, kunnes pysähtyi kun olin noin 6 cm auki. Oksitosiinikaan ei auttanut, kalvot olivta jo puhjenneet. Yritettiin jatkaa, supistukst olivat kovia, mutta avautuminen oli pystähtynyt. Sitten kymmenen tunnin kulittua tehtiin sektiopäätös sikiön sydänäänten epätasaisuuden vuoksi. Vauva syntyi lopulta rv 41+0 sektiolla.

Sektiossa mulla jäi pala istukkaa kohtuun,sitäkin yritettiin Cytotecilla ulos. Ei onnsitunut, jouduin kaavintaan. Tämän jälkeen sain vielä tokassa raskaudessa keskenmenon. Kohtu ei tyhjentynyt itsekseen, sain siihenkin Cytotecia kohdunsuulle. Supistuksia tuli, "synnytys" oli raju. Vuoto kesti viikkoja kunnes todettiin, ettei kohtu taaskaan tyhjentynyt kunnolla. Jouduin taas kaavintaan.

Mun kokemukset Cytoteceista eivät siis ole kovin hyviä. Ikävintä oli pahenevassa raskausmyrkytyksessä sairaalassa odottelu, että saisi taas annoksen lääkettä, jonka ainoa vaikutus oli pakko maata sängyssä supistuskäyrässä. Oli muuten pitkä viikko...

Vierailija

Mulle laitettiin kanssa toinen (cytotec), kun ei eka tehonnut. Sen jälkeen kaikki tapahtuikin vauhdilla. 3 tuntia siitä, kun toisen murusen sain, oli poika jo maailmassa. Kävi niin äkkiä, etten kivunlievitystä ehtinyt saada lainkaan, mutta eipä tarvinnut kauaa kärvistelläkään. Sattuihan se, niinkuin olis fillarin keskitangolle tipahtanut, mutta äkkiä meni ohi. :)

Hyvin meni ja voisin ottaa uudelleenkin, jos ei alkaisi normaalisti.

Vierailija

Minä sain illalla puolikkaan suun kautta. Aamulla kokonainen kielen alle ja siitä lähti! Kipu oli TODELLA repivää! Olin myös syntymättöminen osastolla ja hyvä että ehdin synnytyssaliin, oli niin nopeaa. Enkä luonnollisesti ehtinyt saada kipulääkitystä. Eivätkä syntymättömien osaston kätilöt ottanu mun kipua yhtään tosissaan, kun kerta hymyilin...tuskasta oli kyllä.

Mun mielestä on outoa, että käynnistetään näillä pillereillä, kun toisille ne on ku sokeria ja toisilla tehoaa heti niin rajusti!

Lainaus:

Omasta mielestä supistukset oli käynnistettynä kun paikat aukes neljään senttiin hemmetin kovia, kovempia kuin aikasemmissa synnytyksissä. Huusin kivusta synnyttymättömien osastolla, se oli ihan kamalinta kipua kaikista synnytyksistäni.

Vierailija

Vauvan epäillyn ison koon takia (vaikka arvio meni lopulta vikaan, vauva oli kolmesta lapsestamme pienin, vajaa 4 kg).

Käynnistys tapahtui cytotec(?)-murulla kohdun suulle tilanteesta, jossa kohdunsuu oli pehmeä ja sormelle auki. Eka muru ei saanut aikaan mitään, tokalla alkoivat supistukset, jotka olivat voimakkaampia kuin kahdessa itsestään alkaneessa synnytyksessä. Ihan hallitusti eteni synnytys silti, kesto muistaakseni n. 9 h.

Voimia koitokseen!

Vierailija

vaan ne muruset laitettiin kohdunsuulle. Eikä ne oikein tehnyt mitään, tosin poika syntyi 33h ekasta murusta. mutta aikaisemmat oli käynnisteety geelillä ja se on ihan 1 kamaa.. korkeintaan 6h on mennyt geelillä.

Mutta onnea koitokseen, ihminen on yksilö ja lääkkeetkin tehoavat jokaiseen erilailla.

Vierailija

Kaksi ekaa lasta tuli ittekseen alkamalla supistuksilla, kolmannesta lapsesta tuli lapsivettä rv 40, ei supistellut joten käynnistelivät synnytystä.

Kolme kertaa päivässä suun kautta Cytotekkiä ja kolmantena päivänä vasta avautu paikat vaikka joka päivä tuli napakoita supistuksia.

Meillä sairaalassa kolmantena päivänä aletaan antamaan alapäähän pilleriä jos ei pari ekaa päivää riitä.

Itte sain kolmantena päivänä aamulla suun kautta pillerin ja siitä kivut yltyi jatkuvasti enkä tarttenut enää päiväpilleriä.

Omasta mielestä supistukset oli käynnistettynä kun paikat aukes neljään senttiin hemmetin kovia, kovempia kuin aikasemmissa synnytyksissä. Huusin kivusta synnyttymättömien osastolla, se oli ihan kamalinta kipua kaikista synnytyksistäni.

Vierailija

lapsen pienen koon ja lapsiveden vähyyden vuoksi.

Sain yhden murusen/tabletin kohdunsuulle, ja minulle se riitti. Synnytys alkoi hiljalleen, ja "oikeista" supistuksista lapsen syntymiseen meni 3 tuntia. Sairaalassa ehdin kaiken kaikkiaan olla 12 tuntia ennenkuin lapsi oli maailmassa.

Oli raju synnytys, ja supistukset helvetistä (kenen mielestä ne nyt yleensäkään miellyttäviä olisivat, toisaalta), kun avauduin loppuvaiheessa todella nopeasti.

Vierailija

mitään ei tapahtunut ja sektioon lähdettiin kahden vrk jälkeen, syynä lantion yläaukeaman ahtaus, eikä lapsi päässyt laskeutumaan, supistuksia ei tullut ja näin ollen synnytys ei käynnistynyt. Lapsen koko 3kg, pipo 35cm.

Vierailija

En muista siitä paljonkaan, koska olin ihan sekaisin siitä kivusta, mutta aamulla käynnistettiin ja laitettiin 2kertaa tablettia ja illalla syntyi.

Veikkaan, että supistukset alkoi joskus puolen päivän aikaan.

Vierailija

Liian vähäisen lapsiveden määrän vuoksi synnytykseni käynnistettiin yhdellä kohdunsuulle laitettavalla kapselilla. Sain kapselin klo 16 aikoihin, aluksi ei tapahtunut mitään mutta yöllä alkoi yhtä-äkkiä supistella, heti täysin säännöllisesti. Reilun vuorokauden kuluttua syntyi tyttömme. :) Käynnistämisessä inhottavinta oli mielestäni se, että supistukset oli kivuliailta mutta tuntui, ettei ne kypsyttäneet kohdunkaulaa. Pelkäsin niiden loppuvan, että olisin kipuillut niin kovin "turhaan". Lisäkäynnistelyä ei kuitenkaan laitettu säännöllisten suppareitten vuoksi, paitsi synnytyssalissa oksitosiinitippa pidentämään niiden kestoa. Ja kyllähän odottelu viimein palkittiin ja olin superhelpottunut, että synnytys käynnistyi kunnolla ja saatiin neito maailmaan!

Vierailija

Mulla pehmeä kohdunsuu ja auki 2,2cm, mutta kanavaa jäljellä vielä 1,5cm. Huomenna siis kohtaan asian omalle kohdalleni ja kyllä vaan jännittää ja hirvittää!!! Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Vierailija

eikä oikein mikään muukaan. Muutama hullu suppari saatiin hevosen annoksella oksitoonia. Onneksi kalvoon tuli reikä ja tulehduarvot alkoivat nousta niin sitten puhkaisivat kokonaan sen. Suppareita oli muutama hassu koko synnytyksen aikana ja imukuppiin jouduttiin turvautumaan.

Ja niin, tämän synnytys tapahtui vasta 6 päivää käynnistyksen jälkeen.

Eli en koskaan enää anna käynnistää jos ei ole pakko. Kamalaa oli, varsinkin se odottelu ja se ettei mikään tehonnut oikeasti.

Joillakinhan synnytys saattaa käynnistyä jo yhdestä tabletista.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat