Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

pottailusta!! kokemuksia kiitos!!

Vierailija

varmaan käyty jo useampikin keskustelu...

minkä ikäisenä olette aloittaneet vauvan pottakokeilut?

koska on alkanu tulemaan saalista?

koska on ollut täysin kuiva?

kuinka usein potalle ja koska?

olisin tosi kiinnostunu kuulemaan teidän kokemuksia! meillä poika 8,5kk. pottailu aloitettiin pari kk sitten. parin päivän jälkeen alkoi tulla saalista ja parin viikon jälkeen tuli myös kakka pottaan. sen jälkeen kakka yleensä aina pottaan. potalle vien yleensä aina kun herätään unilta ja ruuan jälkeen, myös muulloin tilanteen mukaan. miten muilla?

Kommentit (10)

Vierailija

meilla poika reilun vuoden ikäinen, enkä ole vielä kokeillutkaan potalle. jostakin lujin tai kuulin että lapsi ei osaa pidättää eikä tiedä olevan hätä, ennen 2vuoden ikää... joten en ole pitänyt kiirettä pottailun aloittamisessa. kesällä vasta ajattelin kokeilla.

Vierailija

</p> <p>[quote kirjoitti:

Potatus kannattaa aloittaa ajoissa. Surettaa ne monet tuntemani jo 2-3.v lapset, jotka kulkee täysin vaipoissa, eikä pottavaihtoehtoa ole edes tarjottu. Ei se lapsi sitä itse osaa pyytää.

Puoli vuotiaana istutettiin eka kerran potalle. Heti oli vastenmielistä... Kaikkeni tehnyt ja 3v voi sanoa olleen päiväkuiva.

Vierailija

Pönttöön ovat tehneet alusta asti. Eka pienentäjän kanssa ja sitten pidelty kainaloiden alta apuna, kunnes jaksaneet itse kannatella itseään kunnolla.

Niin ja pojat on heti halunneet korokkeen kanssa seisovilteen kun pituutta tarpeeksi. Jännä kun isäkin pissaa istuvilteen kotona, että mistä keksineet tuon seisovilteen pissaamisen.

Itse halusin pienenä tehdä pönttöön, enkä pottaan ja näin on lapsenikin halunneet. En tiedä onko geeneissä tuo potta kielteisyys.

Ei siis kannata pakottaa potalle jos jossain vaiheessa alkaa kieltäytymään.

Vierailija

Meillä aloitettiin pottailu vajaan 8kuukauden iässä, heti tuli saalista ja siitä lähtien teki aina kakat pottaan, pissojakin tuli useastikin päivässä. Sitten tuli pieni takapakki parin kuukauden päästä mutta se meni ohi parissa viikossa. Nyt tyttö 11kk ja käy potalla noin 7 kertaa päivässä. Tekee lähes joka kerta jotain pottaan.

Ja mielestäni osaa jollain lailla pidättääkin ja jopa "pyytää" potalle. Esim eilen kuulin että tyttö päästi paukun, katsoin tyttöä ja sanoin "onko kakkahätä, mennäänkö potalle". olin itse ajatuksissani siinä lehteä lukien ja ajattelin että vien kohta hänet potalle. Sitten havahduin kun hän oli kontannut luokseni ja yritti kiivetä syliin. Otin hänet ja vein potalle ja teki sitten kakan pottaan. Myöskin jos hän joskus on jo aloittanut hädän tekemisen vaippaan niin hän keskeyttää sen jos tajuaa että vien hänet potalle, jatkaa sitten asiaansa potalla.

Vierailija

kiitos kannustuksesta 2.

3 itse olen myös kuullut tuon saman. oman kokemuksen perusteella uskon että pienikin "osaa" pidättää. meillä poika teki aina kakat ruokailun yhteydessä vaippaan mutta parin viikon pottareenin jälkeen alkoi tehdä pottaan heti ruuan jälkeen. voi tosin myös olla sattumaa... tsemppiä teille kun aloitatte pottailun!

t:ap

Vierailija

Lainaus:

meilla poika reilun vuoden ikäinen, enkä ole vielä kokeillutkaan potalle. jostakin lujin tai kuulin että lapsi ei osaa pidättää eikä tiedä olevan hätä, ennen 2vuoden ikää... joten en ole pitänyt kiirettä pottailun aloittamisessa. kesällä vasta ajattelin kokeilla.

Kyllä lapsi osaa tunnistaa hädän jo ennen kahta ikävuotta. Useimmat lapset tunnistaisivat hädän jo pian syntymän jälkeen, mutta vain pienelle promillelle (?) vanhemmista tulee moinen ajatus edes mieleen. Vaatiihan se aluksi työtä viedä pientä pissalle/kakalle, mutta monilla yrittäneillä se on tuottanut tulosta.

Meillä aloitin esikoisen potatuksen 11 kk iässä, heti alkoi tulla tulosta.

Kuivaksi ei kyllä oppinut pian, mutta säästihän se vaippoja ja ei tarvinnut olla niin pitkään märissään kun sai ennen ulkoiluja ja päikkäreitä ym pissarakon tyhjennettyä.

Kakkosen pissatuksen aloitin jo n. kk:n iässä, mutta voimat eivät riittäneet kun välillä tuli takapakkia, mutta sitten 6 kk:n iässä aloitin pissatuksen tosissani, ja (lähes) joka kerta se tirautti pisut, vaikkakin pienet. Siis ihan selvästi "puski" sen pissan ulos, ja sitten nauratti! Vähän myöhemmin aloitettiin istuttaa potalla, kun istui paremmin ja potta kiinnosti.

Potatus kannattaa aloittaa ajoissa. Surettaa ne monet tuntemani jo 2-3.v lapset, jotka kulkee täysin vaipoissa, eikä pottavaihtoehtoa ole edes tarjottu. Ei se lapsi sitä itse osaa pyytää.

Vierailija

vaikka välillä voi tulla pottakieltäytymisiäkin.

meillä aloitettu reilusti alle vuoden ikäisenä.

1,7kk yö ja päivä kuiva (tai silloin lopetun varmuudeksi laittamasta vaippaa) .

Potalle vein kuten sinäkin, mutta isompana pissatetkiin vielä kun mentiin itse nukkumaan. Ja yöllä jos heräsi niin saatetiin käyttää pissalla.

Uusimmat

Suosituimmat