Miten aloitetaan kohtelias, muttei liian muodollinen sähköposti englanniksi?

Vierailija

Haluan tiedustella palveluiden hintoja ja sisältöä. Vastaanottaja/vastaanottajan sukupuoli ei ole tiedossa.

Kommentit (15)

Vierailija

Mun englantilainen opettaja kertoi aikoinaan aloittavansa kirjeen jopa pojilleen sanalla Dear, ei ole liian muodollista.

Hi! kuulostaa tökeröltä.

Vierailija

Itse viestittelen päivittäin työssäni ympäri maailmaa, ja sinuna kyllä laittaisin "Hello", jos halua kovin muodollista vaikutelmaa. Minne päin maailmaan sp menee (kulttuurikin vaikuttaa)?

Vierailija

En minäkään laittaisi "hi" tässä tapauksessa, se on liian tuttavallinen. "Dear Sirs" on mielestäni oikea vaihtoehto, parempi olla liian muodollinen kuin liian tuttavallinen.

Vierailija

taitaa olla Dear Madam/Sir tai Dear Receiver. Jälkimmäinen ei suositeltava kuin harvoin, itse en käytä juuri koskaan.

Maailmalla ollaan paljon muodollisempia kuin täällä. Esim tuon ensimmäisen vaihtoehdon jälkeen jos saan vastauksen katson siitä miten vastaaja on laittanut minullepäin - jos siinä lukee Dear Maija tai Dear Ms Möttönen niin jatkan samalla linjalla paluuviestissä. Jos taas lukee Hi Maija - olen tuttavallisempi minäkin.

Vierailija

Siitä vaan tulee (ainakin täällä Briteissä) moukkamainen kuva lähettäjästä. Kyllä se "Dear Sir" tai "Dear Sirs"on paras vaihtoehto, jos et tiedä sukupuolta, tai sitten "Dear Madam" jos tiedät vastaanottajan olevan nainen. Hello -aloitusta ei käytetä muutakuin puhelimessa, en ole kirjeessä nähnyt koskaan. Muista loppuun monet kiitokset!

Vierailija

käytän itse kun olen ensi kertaa yhteydessä, tiedä sitten onko se jostakusta liian muodollinen... Hi! olen käyttänyt ajoittain jos olemme olleet useammin sähköpostitse yhteydessä, useimmiten kuitenkin Dear xxx tässäkin tapauksessa.

Vierailija

käännä siitä englanniksi.

ei ne siellä muolimalla sen kummosempia ole kuin mekään.

Ite aloitan monasti, kuin normi kijeen.. sanalla Hi!

Suomessa Hei!

Vierailija

Hi - ainoastaan jos tunnet jo vastaanottajan hyvin

Dear - perustervehdys ja aina varma valinta, sen kanssa käytetään tunnettuuden mukaan joko (a) Dear Jean (jos tunnet jo henkilön, eli olet sinuttelu pohjalla; tai (b) Dear Mrs. Johnson (jos et tunne vastaanottajaa). Jos ei ole varma kenelle viesti menee, käytetään Dear Sir tai Dear Sirs.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat