Te jotka harrastatte ratsastusta! Kertokaa..

Vierailija

miksi ratsastus on loistava harrastus! Aikoinaan ala- ja yläasteaikoina kävin tunneilla ja nyt 33-vuotiaana tekisi mieli aloittaa uudestaan aikuisten alkeiskurssilla... Vähän jänskittää ja kannustusta tarvitsen, että uskallan ilmoittautua! Kunto on RAPA, olen hiukan sairastellut ja painoakin on jäljellä synnytyksen jälkeen... Omaan kilpaurheilutaustan ja rakastan muutenkin urheilua, mutta viime aikona se jäänyt vähiin, todella vähiin. Kiitos vastauksistanne!

Kommentit (5)

Vierailija

ratsastuksenopettaja, ja tosiaan suosittelen uudelleen aloittamista!

Yhä enenevä määrä oppilaista on aikuisia, jotka aloittelevat udelleen pitkän tauon jälkeen, tai ihan alkeista ekaa kertaa (jälkimmäinen ryhmä enimmäkseen miehiä).

Varsinkin alussa kunto kasvaa kohisten, sitten kun menee useamman hevosen joka päivä, niin ei enää niin vaikuta kuntoon.

Yksi tärkeimmistä fyysisistä vaikutuksista on ratsastajan "korsetti", eli rankaa ja ryhtiä tukevat selkä ja vatsalihakset, joita tarvitaan, jos meinaa kunnolla saada hevosen toimimaan.

Psyykkisiä hyviä vaikutuksia en ala luettelemaan, loppuu tila... =)

Ja monet aikuisratsastajat alkavat myös kisaamaan pikkutasolla, ostavat oman hepan tai vuokraavat jotain yksityistä (vuokrapolleja on nykyään tosi paljon, kun ihmisillä ei ole aikaa eikä varaa pitää hevosta 7 päivää viikossa). Eli vaihtoehtojakin on oman kiinnostuksen mukaan harrastaa!

Mukaan vaan!!

Vierailija

On loistava harrastus, koska se on monipuolinen laji, jossa voi oman valintansa mukaan joko nauttia luonnosta maastoratsastuksessa, näyttää osaamistaan kouluratsastuksessa tai huimapäisesti kiitää yli esteiden. Hevosen läsnäolo on terapeuttista ja ratsastuksessa murheet unohtuvat

Vierailija

..itselle se on sellainen asia, josta en ehkä koskaan pääse eroon ;)

Ehkä se on se tunne, kun pääsee ison eläimen kanssa yhteistyöhön, ehkä se kun tuntee, että hallitsee kroppansa ja saa tehtyä juuri sen mitä pitää ja samalla istuttua hevosen liikkeessä, ehkä luonnosta nauttiminen hevosen selästä käsin, ehkä se tunne, kun on oppinut jotain uutta ja edennyt, tai vaan yksinkertaisesti se, että hevosen selässä unohtaa muut huolet ja keskittyy vain siihen, tai kivat tallikaverit tai se parempi lihaskunto....?? Tai voi vain nauttia siitä, että hevonen on hieno, kaunis eläin :)

Oikeasti, mukava harrastus, kuntoakin saa (tosin mitä pidemmälle pääsee, sitä kevyempää se on, mutta se tarkoittaakin jo aikamoista määrää harrastusta ja hyvää lihaskuntoa)

Lisäksi mun mielestä plussaa, että sitä voi harrastaa hyvin erilaiset ja eri-ikäiset ihmiset, jopa kilpatasolla, esim. olympialaisissa taisi olla yli 60-v kouluratsastaja viimeksikin.

Vierailija

Onnistuneen treenin jälkeen on todella mahtava olo. Silloin on niin tyytyväinen itseensä ja hevoseensa :)

Minä treenaan tällä hetkellä 5-vuotiaan oriin kanssa ja todella hyvin menneet treenit ovat aika harvinaista herkkua nyt kun pojalla on "murrosikä" päällä. Mutta sitä makeammalta se onnistuminen maistuu, kun sen eteen joutuu tekemään paljon töitä!

Vierailija

Itseni lisäksi moni muukin entinen heppahullu on aloittanut viimeistään kun se lapsi on sopivassa iässä ratsastamaan. Itselläni oli kymmenen vuoden tauko ja nyt olen ratsastunut taas 3v. Vaikka välillä onkin hankalat aikataulut olen päättänyt että tästä en luovu- ratsastaessa unohtuu kaikki muu- hevosiin tottuu ja rohkeus kasvaa nopeasti. Tallille mennessä kaikki kiire ja hösellys unohtuu kun valmistautuu kohtaamaan hevoset. Ihana laji jossa ääretön herkkyys ja kontakti hienoon eläimeen yhdistyy vauhtiin ja hikisiin haasteisiin! Älä epäröi yhtään vaan soita itsellesi se eka tunti, siitä se lähtee!

Hevonen on niin hieno eläin, että mulla ainankin sydämessä sykähtää joka kerta kun sellaisen näen. Ihan kuin pikkutyttönä. Ja sitten ne ihanat maastolenkit, kesä ja kärpäset tai lumihanki ja kuutamo. Ja haasteitakin riittää vaikka mihin jos innostusta on!

terv. ikuinen heppahullu

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat