Auttakaa aidosti! Lääkäri soitti labratulokset. Kolesteroli 8,8. Juon liikaa

Vierailija

jne.

Maksa-arvoista lääkäri ei huomannut mainita mutta tiedän, että ovat koholla.

Auttakaa minua! Huomenna aloitan uuden elämän mutta haluaisin siihen jostakin tukea.

Lopetan ainakin alituisen viinin lipittämisen.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Tuo "oikeasti odotan asiallisia neuvoja" ei tosiaankaan ollut tarkoitettu sinulle.

Tiedän ettei yhdessä yössä ihmeitä tapahdu mutta olen päättänyt lopettaa viinin päivittäisen kittaamisen.

Seuraavat labrat ovat kuukauden kuluttua ja haluan, että niissä näkyy jo jotain tuloksia.

ap

Vierailija

Minä kanssa lähtisin liikkeelle tuosta viinin juomisesta, eli se pitäisi saada loppumaan tai ainakin jäämän hyvin harvoihin kertoihin, tosin kuulostaa että sulle on jo kehittynyt alkoholiriippuvuus eli tämä on tod.näk. sulle joko-tai -tilanne. Keskityt ensin siihen, ja sitten hiljalleen alat tehdä pieniä muutoksia myös ruokailutavoissa, esim. otat tuon Benecolin käyttöön, siitä on helppo aloittaa.

Vierailija

Mäkin olen ollut ns. elämäntapa juoppo, kukaan ei ole juomistani ongelmaksi kokenut ei edes oma mies, tosin hän ei laskekaan annoksia kuten itse teen. Itse tiedän että join ihan liikaa, juuri myös siksi että jaksan 4 lapsen sotkuja siivota ja muutenkin kestää paremmin heidän meteliä, vilskettä ja puhetta ...

Nyt kun olen juomasta täysin irti, en enää siis juo lainkaan, olo on mitä parahin! Oikeesti virkeystaso nousee kummasti, jaksan nyt paljon paremmi kaikkea kuin mitä jaksoin pikku-pöhnässä muutaman oluen voimin.

Mulla tuo alkoi muuten just noin että aloin itse miettiä että juonko liikaa? Siitäkin meni kaksi vuotta ennen kuin tajusin että juon aivan kauheasti!! Kännissä en juuri paljon ollut, koska toleranssi oli jo aivan kauhea, saatoin juoda illan mittaan 10 olutta eikä kukaan, edes mies, huomannut että olen juonut, kuin korkeintaan pari olutta!!

Loppu juomiselle tuli kun yksissä juhlissa join enemmän kuin muut miehetkään ja olin silti ainoa joka muisti kaiken ja oli loppuun asti pystyssä. Hävetti, itseäni siis, koska tiesin tasan paljonko olin juonut, pullon viiniä, 11 pulloa olutta, illassa :((

Suosittelen raittiutta!!

Vierailija

Ensin tuo viini pois, et yritä mitään muuta vielä. Itse lopetin alkoholin, olin suurkuluttaja, pois. Eka viikko meni oikeesti helposti, toinen viikko oli vaikea, kolmantena oloni alkoi olla mitä mainioin! sain nukuttua huikeita unia, näin paljon unia pitkästä aikaa, jaksoin alkaa tehdä kaikkea "normaalia" mitä en jaksanut tehdä kun olin alkkis! Mm. tyhjentää pesukonetta, leikkiä lasten kanssa kunnolla, hoitaa vaatepyykkiä...pikku hiljaa aloin kaivata myäs ulkoilua, lähdin illalla aina lasten kanssa pihalle, lenkille kun alkoi kello olla sen verran että pitäis ottaa eka tömpsy.

Siitä se lähti pikkuhiljaa, olo oikeesti parani niin paljon ja vireystasoni nousi kohisten etten ole kaivannut viinaa kuin poikeustilanteissa.

Lisäksi apuna on ollut alkoholittomat oluet ja viinit, eli saan sen lasin kouraani kun oikein ahdistaa! Sekin auttaa. Alkoholiton kun ei nouse päähän niin ei tee mieli toista lasia, kuten tekisi jos joisin oikean juoman.

Tsemppiä!! Kanttatta panostaa nyt omaan terveyteen. Ajattele että vartalosi/kehosi on temppeli, jonne et enää myrkkyjä laita suusta sisään!! =D

Vierailija

Minä taas ehdottaisin että jätät viini pois kertalaakista ja päätät ettet enää koskaan koske siihen. Ei mitään ajattelumallia että "no kyllähän minä voin juoda viiniä sitten kun on isot juhlapäivät". Ei, sinulla on selkeä riippuvuus viiniin ja siitä pääsee parhaiten eroon kun tekee päätöksen ettei ikinä koskaan milloinkaan enää juo sitä.

Tiedän ettei joku cokis ole tosiaankaan sama asia kuin alkoholi mutta väitänpä että olin minäkin tosi paha addikti vaikka cokiksesta "vaan" oli kyse. Join 10 vuoden ajan cokista vähintään (kyllä...siis vähintään) 1,5l per päivä. Lightia kyllä mutta se aspartaamin määrä sitten. Huh. Koitin aina välillä tsempata etten juo sitä niin paljoa kunnes huomasin että kokoajan lipsuin ja aina löytyi hyviä erikoistilanteita juoda cokista. Päätin 4v sitten kertalaakista etten juo enää koskaan yhtäkään colajuomaa. Se on pitänyt tämän 4 vuotta - ainoa poikkeus oli kun jouduin raskausaikana sokerirasitukseen ja se litkuhan on hyvin colamaista. Pelkäsin silloin oikeasti että repsahdanko uudelleen.En repsahtanut.

Hankalaahan tuo joskus on. Kaveripiirissä kun on tyttöjeniltoja niin usein siellä on tarjolla colaa ja vissyä (joisin esim. spriteä hyvin rajoitetusti). Juon sitten vissyä. Tai tuon oman 0,33l pullon vaikka jaffaa mukanani.

Älä aloita joka tapauksessa monta erilaista elämänraitistusta nyt. Jätä viini ja mieti ruokavaliota sitten kun olet viinistä päässyt! Tsemppiä!

Vierailija

En mikään sipsin tai pullanmussuttaja ole koskaan ollut.

Lopetan viinin juomisen. Toleranssi noussut niin, ettei pari pulloa viiniä päivän mittaan tunnu missään.

Auttakaa jos vain voitte. Olen päättänyt olla ilman.

ap

Vierailija

On mahtavaa, että ymmärrät oman tilanteesi. Kolesteroli on todellakin koholla. Mutta se ei kerro koko totuutta. Kuinka paljon todella käytät alkoholia päivässä/ viikossa?

Olet huolissasi alkoholin käytöstäsi ja se on erittäin hyvä lähtökohta. Mutta kuten otsikossa ilmaisin, ei elämän tapoja muuteta yhdessä yössä. Suosittelen hakeutumaan mtt.n tai vastaavan tahon puoleen, tuen saamiseksi. Myös lähipiirisi on hyvä saada tukijoukkoihin. Tuki on ensiarvoisen tärkeää kun viinan himo iskee ja jotta pitemmällä aikavälillä pysyt tavoiteessasi. En halua lannistaa sinua, sinulla on oikea suunta. Ja on mahtavaa, että pystyt myöntämään avoimesti, että alkoholi on sinulle ongelma.

Voisit kokeilla myös antabus tabletteja, jotta onnistuisit paremmin. Reseptin saat varmasti samalta lääkäriltä, joka soitti sinulle lab. tuloksista. Samalla voisit kysyä niistä maksa-arvoista ja veren sokereista. Ja suunnitelkaa hoito-/ tuki ohjelma.

t. psyk.sh

Vierailija

minun laskemani mukaan.

jos 1/4 osa hiilihydraatteja

1/4 osa proteiinia

niin jää 2/4 osaa rasvalle joka on prosenteissa 50 energiansaannista.

Vierailija

Alkoholista: Tähän ei aluksi auta mielestäni mikään muu kuin ihan totaalinen kieltäytyminen. Tiedän tämän, koska minusta kehkeytyi pikkuhiljaa oikea tapajuoppo. Viikolla en juonut oikeastaan mitään, mutta viikonloppuna saatoin aloittaa lauantaina jo heti puolenpäivän jälkeen ja tissutella siitä pikkuhiljaa. Toleranssi kasvoi ja määrät sen mukana. Aloin laskea määriä ja rahaa joka niihin kului, ja tein tiukan päätäöksen, että vuoden alusta aloitan ensin parin kuukauden täysraittiuden ja katson sitten miltä tuntuu. Tavoitteena huomattavsti pienemmät määrät. Omalla kohdallani juomisesta tuli tapa ja kun aloin kestää viinaa, määrät kasvoivat. Voin sanoa, että eka viikonloppu on vaikein, mutta kun siitä selviää selvin päin, on olo maanantaiaamuna kuin voittajalla.

Painosta ja kolesterolista: Kun sulla on 30 kg ylipainoa, melkein suosittelisin joko painonvartijoita tai karppausta. Karppauksella on monella kolesteroliarvotkin pudonneet, mutta tästähän ei ole tieteellistä näyttöä riittävältä otokselta ja ajanjaksolta. Kun sulla on ongelmana tuo alkoholikin, niin en lähtisi millekään viherpiipertäjälinjalle, jossa on kiukkuinen nälästä ja viinan tuskasta. Karppauksessa saa sentään syödä rasvaista kunnon ruokaa eikä tarvitse nähdä nälkää. Käy tutustumassa www.karppaus.info

Toisaalta ns. virallisterveellisen linjan mukaisella painonvartijadietillä kyllä laihtuu, mutta siinä ei kyllä viinatuskaa ainakaan syömisellä pääse paikkaamaan - ihan näin raadollisesti sanottuna. Mutta on siis tehokas jollei repsahda.

Itse pudotan tuon alkoholin kerryttämiä suunnillee viittä kiloa nyt virallisterveellisen linjan mukaan ihan siksi, etten jaksa säätää perheen ruokia erikseen, mutta ärsyttävää touhuahan tämä on. Joitakin vuosia sitten sain 5 kg tosi hyvin pois karppaamalla, mutta typeryyttäni join ne takaisin.

Tsemppiä! Tärkeintä että ajattelet matkan päivä ja kilo kerrallaan, Iloitse jokaisesta parista sadasta grammasta ja jokaisesta alkoholittomasta päivästä. Kun saat tuloksia, se kannustaa jatkamaan. Alku on vaikein!

Vierailija

päivittäisestä viinin nauttimisesta.

Ylikiloja n. 30

Haluan päästä ns. ruotuun.

Kaikki apu ja neuvot ovat tarpeen. Olen päättänyt. Auttakaa jos voitte.

ap

Vierailija

Täällä "kohtalotoveri", en kolesterolista tosin vielä tiedä, mutta sokerit koholla, samoin verenpaine ja vyötärönmitta huikea :(.

Ja milläs ne on tullut...oluellahan ne! 1.1 loppui juominen, ja nyt teen muutoksia jatkuvaan ruokailuni kanssa, pikku hiljaa. Olen ottanut tavoitteen että askel askeleelta nyt muutun ihmisenä, luen paljon netistä ruokavaliosta ja juomisesta, ns. aivopesen itseäni.

Vaikeeta tää on, nytkin on mielessä vain tuo punkku pullo joka hyllyssä kyyhöttää. Mutta pakko on muuttua, en tahdo lasteni jäävän ilman äitiä!!

Tsemppiä!

Vierailija

samantapaisia ongelmia.

Minä juon viiniä siksi, että jaksaisin tarttua kotitöihin ja hoitaa hommat illalla. Tuntuu, että aivot ei pelitä ilman lasia-paria. Määrät ovat siis kohtuullisia, koska estän toleranssin kehittymisen pitämällä taukoja alkoholinkäytössä (päivien-kuukausien pituisia). Mutta taukojen aikana on olo kuin jotakin puuttuisi.

Hoidan työni ja lapset erittäin hyvin ja ainoa, joka tietää ongelmastani, olen minä itse. Ja ehkä tämä ei olekaan ongelma? Mitä mieltä olette?

Sisimmässäni tiedän kyllä, että jos alkoholinkäyttö huolestuttaa edes vähän, se ei ole normaalin rajoissa :(

Vierailija

Hae itsellesi oikeesti tukea mt-toimistosta, tuo on valtava haaste ja siinä on varmasti kyse hyvin syvistä asioista. Tuolla kolesterolilla tarttisit ehkä jotain statiinejakin, kolesterolilääkkeitä?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat