Jaksaako masentunut ihminen tehdä asioita tahdonvoimalla kun on pakko?

Vierailija

Minulla on ystävä, joka sairastaa masennusta. Hänellä on siihen lääkityskin. Välillä menee hyvin, välillä huonommin. Minusta tuntuu, etten ihan oikeasti kuitenkaan hänen sairauttaan ymmärrä, vaikka yritän. Silloin kun hän on oikein masentunut, hän kuitenkin pystyy käymään ihan normaalisti töissä.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

mutta ei hänestä oikein mitään irti saa. Tai hän antaa ymmärtää, että sairaus on pysyvä, sille ei voi mitään ja se on hänellä aina koko loppuiän. Olisi kiva ymmärtää paremmin. Olisiko jollakin suositella jotain maalaisjärjellä tajuttavaa kirjaa asiasta? ap

Vierailija

meni keskittymiskyky kokonaan masennuksen (plus muita sairauksia) takia, ja muistini oli testien mukaan niin huono, että yksi lekuri väitti, etten tule selviytymään korkeakoulutasoisesta opiskelusta ollenkaan. Mutta siitä muutaman vuoden päästä (nyt) suoriudun opiskeluista joten kuten, vaikka muisti ei vieläkään ole normaali. Keskittymiskyky on aika oleellinen asia, jos töitä tekee, ja monella masentuneella se on huono. Yritin silloin aluksi siivota työkseni, mutta siitäkin sain potkut ja syytökset asenneongelmasta, enkä oikein tajunnut, että miksi.

Vierailija

Työteho tosin oli aika huono ja itkeskelin pitkin päivää, mutta kuitenkin tein työni ihan kohtuullisesti. Kasasin itseni, kun paikalla oli joku, mutta yksin ollessani aina vähän romahdin. Kukaan ei varmaan huomannut mitään erikoista, ja itsellenikin oli yllätys saada diagnoosiksi vaikea masennus sekä lääkärin suoranainen määräys pitkälle sairaslomalle. Minäkin luulin, että oikeasti masentunut ihminen ei jaksa tehdä mitään.

Vierailija

Masennus voi viedä toimintakyvyn. Itsellä ollut psykoottinen masennus ja oli päiviä jolloin et pystynyt tehdä mitään. Lapsia en pystynyt hoitamaan, käymään työssä jne. Eli ei ole vaan laiskuutta. Lievemmissä masennuksissa toimintakyky pysyy ainakin osittain

Vierailija

hoidin kaksosvauvat ja tein ruuat ym. kotityöt. Olo oli vaan jatkuvasti ihan kauhea, tuntui joko pahalta tai ei miltään. Koko ajan hoin itselleni, että pakko jaksaa pakko jaksaa...

Vierailija

Joskus työssäkäynti auttaa, jos kokee syvää yksinäisyyttä (esim. yksineläjä) kotona. Jos masennus ei ole työstä johtuvaa, voi olla jaksaa käydä töissä, kun saa välillä muuta ajateltavaa kuin oma pahoinvointi.

Joskus masentunut ihminen voi suorittaa asioita, mutta uupuu niistä paljon ja tarvitsee pitkän palautumisajan.

Tärkeää on löytää elämisen mieli ja ilo ja tehdä asioita, jotka niitä palauttavat. Mikäs sen parempi, jos ne löytyvät työnteosta. En kuitenkaan usko, että työnteko riittää ainoaksi hoitomuodoksi tai sitten on kyse lievästä, kroonistuneesta masennuksesta.

Oletko kysynyt ystävältäsi asioita, jotka sinua askarruttaa?

Vierailija

Lainaus:

minä kun olen ikävästi hänestä ajatellut, että masennuksen turvin voi jättää hommat tekemättä. Hän kun ei voi hoitaa lapsia, tehdä mitään kotitöitä, ei käydä kaupassa, ei laittaa ruokaa, ei siis mitään näitä tavallisia juttuja. Töissä jaksaa käydä, ja jos on jotain kivaa tiedossa, vaikka teatteri tai jotkut juhlat, niin niihin jaksaa lähteä. ap

Vierailija

olen masentunut, kun oon kotona en viitti oikein tehdä mitään vain syöminen on kivaa.

Kun oon töissä saattaa päivä mennä siihen että en saa tehtyä juuri mitään ja välillä itken, etten osaa mitään enkä ymmärrä mitään, että olen väärällä alalla ja haluaisin olla vain kotona.

Pitäisi varmaan käydä lääkärissä ja koittaa selvitä

Vierailija

mutta töihin pystyin kuitenkin menemään. En väitä, että työt olis aina tullut niin hyvin tehdyksi mutta olin kumminkin paikalla... Tavallaan se helpottikin, että oli jotain ajateltavaa, joka sai hetkeksi ajatukset pois omasta kurjuudesta, mutta tsempattava oli aina että pääsisi sängystä ylös.

Vierailija

ja käyn töissä, mutta työteho on huono ja minun on vaikea keskittyä. Nytkin oli pakko tulla hetkeksi tänne, koska en jaksa keskittyä töihin.

Kun lähden kotiin olen ihan puhki. Kotonkain teen vain sen mikä on ihan pakko, muuhun voimat ei riitä.

Vierailija

pysyvää työ- ja toimintakyvyn menetystä ja masennus voi uusiutua. Onkohan ystäväsi masennusta sairauden alussa hoidettu riittävän tehokkaasti tai mitä hoitoa hän parhaillaan saa?

Mutta hei, eikö olisi asiallisempaa, että keskustelisit ystäväsi asioista hänen itsensä kanssa? (Vaikka et mitenkään rumasti juoruilekaan, vaan haet ymmärrystä ystäväsi sairauteen.)

Lainaus:

Hänellä on siis työ, missä pitää olla aivan skarppina kahdeksan tuntia päivässä muiden kanssa tekemisissä. Eikö masennusta saada kokonaan parannettua? Tätä on jatkunut jo kymmenen vuotta. ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat