Onko teillä vastasyntyneet kirkuneet "sata lasissa" vatsavaivoja ILMAN että siitä kehittyi koliikki?

Vierailija

Meidän pian 4 vkon ikäinen lapsi sai järkyttävän kohtauksen eilen illalla, kirkui niin sydäntä särkevästi, eikä mikään auttanut. Yritti syödä rintaa, muttei voinut, kun tuntui, että on täynnä ilmaa. Yritettiin röyhtäyttää jne.

Nyt ahdistaa, jos tämä toistuu ja muuttuu koliikiksi...

Kommentit (14)

Vierailija

Minulla esikoinen itki paljon jo sairaalassa, koliikki oli 3 vko-2 kk ikäisenä. Kuopus oli rauhallinen vauva, tosin heräili öisin paljon, 3 kk ikäisenä todettiin maitoallergia, mistä alkoikin rankka ja laaja ruoka-aineallergiarumba, joka helpotti 3v iässä.

Minulle vauvan pitkäkestoinen itku, jota ei pysty lohduttamaan tai helpottamaan pois on ollut rankka kestää. Se väsyttää (esim. valvoa tuntitolkulla yöllä yö toisen perään) ja huolettaa ja ärsyttää tai itkettää, tunneskaalat tulee tehokkaasti käytyä läpi.

Toivotaan, että sinun vauvasi itkuisuus ei kroonistu ja pahene!

Vierailija

Lainaus:

Minulla ongelma on se, että maito oikeen suihkuaa kovalla paineella, ja vauva hotkii silloin paljon ilmaa maidon mukana. Nyt alkaa ehkä vähän helpottaa jo tuon "maidontuotannon" kanssa, mutta välillä on rinnat vieläkin ihan pinkeenä.

Pidän mielessä tuon nälkä-asian! Ettei sitä huutaisi. Voi olla, että on sitä kirkunutkin, kun yrittää saada syötyä, mutta sitten ei voi, kun maitoa tulee yli äyräiden:(

Kokeileppa pumpata maitoa hiukan, niin saat pahimpia paineita pois.

Pidän mielessä tuon nälkä-asian! Ettei sitä huutaisi. Voi olla, että on sitä kirkunutkin, kun yrittää saada syötyä, mutta sitten ei voi, kun maitoa tulee yli äyräiden:(

[/quote]

Vierailija

Toivotaan, että meilläkin jää yksittäisiksi kohtauksiksi. Turha kai vielä maalailla piruja seinälle, kun enemmän tai vähemmän näitä vatsavaivoja taitaa pienillä olla.

Ap

Vierailija

mutta pikkuvauvana (parin kuukauden ikäisenä) sai alkuillasta ihan hillittömiä itkukohtauksia ja huusi kolme tuntia putkeen, vaikka miten yritettiin rauhoitella. Itkut johtuivat vatsavaivoista, mutta koliikkia se ei ollut. Myöhemmin lapsella todettiin maito- ja muna-allergia. Hän sai oireita äidinmaidon kautta minun syömistä maito- ja munatuotteista.

Vauvallahan toki voi olla koviakin vatsaoireita, kehittyvän suoliston takia, ilman että on mitään isompaa vialla. Mutta jos itkut jatkuvat niin voi olla aihetta epäillä esim. allergioita tai koliikkia. Mutta älä suotta hätäile etukäteen.

Onko lapsella ihottumaa?

Vierailija

joka ilta ekat 3-4kk sai kanniskella.. Tämän jälkeen tuli kaulaan ihmeellinen ihottuma, ihan ruvella koko kaula monta viikkoa, sitten lopulta löydettiin maito ja muna-allergia.. Taisi mahavaivatkin siitä johtua.. Tokalla ei ollut mitään nukkui 8 tunnin unet heti synnyttyään ja nukkuu onneksi edelleen.. Mutte nyt, tämä 1,5kk:n ikäinen.. Voi,auttakaa! Huutaa päivät yöt. Toissapäivänä valvoi aamuyhdeksästä iltayhteentoista.. kokoajan sylissä, pikku orkkuja otti.. Onneksi nukkuu sentään yön,kunhan ensin nukahtaa, muuten tulisin hulluksi..

Vierailija

Säännöllisiä pitkään kestäviä itkukohtauksia, joita ei tahdo saada rauhoittumaan? Toistuvat joka päivä useamman viikon ajan.

Lainaus:

mutta pikkuvauvana (parin kuukauden ikäisenä) sai alkuillasta ihan hillittömiä itkukohtauksia ja huusi kolme tuntia putkeen, vaikka miten yritettiin rauhoitella. Itkut johtuivat vatsavaivoista, mutta koliikkia se ei ollut.

Vierailija

mutta jonkin verran niitä tuli. Vatsavaivat riippuviat varmaan myös siitä miten paljon olin itse syönyt maitotuotteita. Oireet ja itkukohtaukset helpottivat, kun aloin maidottomalle ja munattomalle dietille. Ei kai se itkun syy aina tarvitse olla koliikki.

Vierailija

Meillä kolme lasta, joista kahdella ekalla ollut koliikki. Olin ihan satavarma että niin käy kuopuksenkin kohdalla kun n. 3-viikkoisena sai yksi kaunis ilta järjettömän huutokohtauksen. Koliikit kokeneena koitin vaikka mitä konsteja, mutta mikään ei auttanut - paitsi pullollinen korviketta lähes tunnin huudon jälkeen :O

Olin tästä käänteestä aika masentunut ja ajattelin, että näinkö mun tisseillä ei sitten enää kolmatta vauvaa isoksi syötelläkään. Mutta kappas: tuo kerta jäi ainokaiseksi. Kertaakaan poika ei enää vastaavaa slaagia saanut eikä myöskään korviketta tarvittu, tissimaidolla mentiin sinne saakka kunnes tavallista maitoa sai alkaa antamaan :)

En väitä että vauvallani oli tuollakaan kerralla nälkä, ehkä hän itki jotain kipua mutta sai sitten muuta ajateltavaa kun maitoa alkoi yhtäkkiä virrata yllättävästä suunnasta? Ap:n vauvallakaan ei välttämättä ole nälkä, mutta pitää sekin mahdollisuus on hyvä ottaa huomioon... jos kohtaus siis vielä toistuu (toivottavasti ei!), koita korvikehörppyä. Ei se yksi kerta imetystä kaada :)

Vierailija

Eilen illalla ei neiti saanutkaan slaagia, helpottavaa:) Koko päivän oli vähän alakuloinen olo asian suhteen -esikoinen huusi monta kuukautta, kunnes kävi ilmi, että kyseessä on maitoallergia!

Minulla ongelma on se, että maito oikeen suihkuaa kovalla paineella, ja vauva hotkii silloin paljon ilmaa maidon mukana. Nyt alkaa ehkä vähän helpottaa jo tuon "maidontuotannon" kanssa, mutta välillä on rinnat vieläkin ihan pinkeenä.

Vierailija

kahden viikon ajan. Tyttö huusi kuin vietävä useamman tunnin iltaisin ja ihan selvästi oli vatsavaivoja... En tiedä olisiko mennyt ohitse itsestään, mutta kun huuto alkoi, vaihdoin ne d-vitamiinitipat niihin pahanmakuisiin vastaaviin, kun olin kuullut, että ne paremman makuiset voivat aiheuttaa vaivoja. Huuto tosiaan loppui sitten aika nopeaan vaihdon jälkeen, mutta en tiedä johtuiko se siitä vai jostain muusta.

Ja ei kehittynyt koliikiksi, vaikka huuto oli aika rajua sen vajaa 2 viikkoa. Muistaakseni alkoi iltayhdeksän aikaan huutamaan ja lopetti yhden aikaan yöllä, nukkuen loppuyön hyvin katkonaisesti.

Vierailija

Esikoinen huusi myös kai myöhemmin nälkääkin täyttä kurkkua ja me luultiin, että taas vatsaa huutaa... Ei ollut koliikki, mutta ekat pari kuukautta huusi aina välillä parikin tuntia putkeen iltayöstä.

Kuopus on saanut muutaman "sata lasissa" iltaitkukohtauksen luultavasti vatsavaivojen takia, mutta ovat siis olleet reilun puolen vuoden aikana ihan yksittäisiä huutokohtauksia. Huutaa tunnin puolitoista kurkku suorana ja ainoastaan kantelu helpottaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat