Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä terapiassa tapahtuu? Miten se konkreettisesti auttaa ihmistä?

Vierailija

Siis jos verrataan siihen, että olisin masentunut, niin miehelle kuitenkin puran aina tuntojani, juttelen ahdistuksestani. Haluaisin mennä terapiaan jos siitä olisi apua, mutta onko se samanlaista juttelua kuin juttelisin miehelleni? Eli mitä hyötyä terapiasta minulle on? Lääkitystä en ole hakemassa, mutta jotain muuta apua.

Kommentit (6)

Vierailija

samantapaista juttelua kuin se mitä miehelle puhut, mutta se miten terapeutti ja mies reagoivat siihen mitä sanot voi sitten olla aika eri. Jotkut terapeutit antaa myös harjoituksia, joita pitäisi tehdä terapiakertojen välillä. Terapiasuuntauksia on niin monenlaisia että vaikea sanoa mitään yleispätevää mutta tavoitteena on vaihtelevasti painottuen itseymmärryksen lisääminen ja ongelmien syiden hahmottaminen, haitallisten ajatusmallien ja tunnereaktiotapojen tunnistaminen ja uusien harjoittelu tilalle, ratkaisujen omaehtoinen hakeminen ja tilanteen positiivisempi tai rakentavampi määrittely.

Itselleni oli hyötyä kognitiivisesta terapiasta.

Vierailija

Lainaus:

eiköss paikalla o le ketään joka olis käynyt terapiassa

ehkäpä jopa saanut apua siitä

Fysioterapiassa. Apua olen saanut siitä.

Vierailija

Se ei ollut kovin intensiivistä, mutta koin siitä apua. On erilaista puhua ammattilaisen kanssa kuin miehen tai ystävän kanssa. Ammattiauttajaa ei tarvitse pelätä taakoittavansa liikaa. Hänelle voi puhua luottamuksella myös avioliiton kiemuroista, toisella tavalla kuin puhuisit niistä puolison kanssa. Hän on kuullut ja nähnyt monenmoista ja ymmärtää asioiden syy-seuraussuhteita ja osaa kysyä hyviä kysymyksiä. Hyvä auttaja ei johdattele kuitenkaan tai anna valmiita vastauksia vaan auttaa sinua löytämään itse ratkaisuja. Olen saanut myös ihan lämmintä välittämistä ja myötätuntoa osakseni. Terapia auttaa jaksamaan viikosta toiseen, kun tiedän, ettei tarvitse jaksaa taakkoineen kuin siihen asti. Luulen että terapeutti myös näkee, milloin lääkitys voisi olla tarpeen ja osaa ohjata psykiatrille. Terapiasuhde vaatii sitoutumista ja halua selvittää elämänsä asioita.

Vierailija

On paljon erilaisia terapiamuotoja, itselläni on psykoanalyyttinen intensiiviterapia kahdesti viikossa.

Meillä terapia on ensinnäkin parantanut parisuhdetta, kun mies ei voi toimia terapeutin roolissa, vaikka haluaisikin. Saan istahtaa 45 minuutiksi ja keskittyä vain itseeni. Miltä minusta juuri nyt tuntuu? Ja miksi? Vähitellen hahmottuu, kuka minä oikein olen ja mitä minä elämältäni haluan.

Terapian tarkoituksena on hyväksyä menneisyyteni ja nivoa lapsuuden tapahtumat osaksi itseäni. Samalla käyn läpi lähimenneisyyden isoa kriisiä, jonka jälkeen sairastuin ahdistukseen.

Terapia on ennen kaikkea ajan antamista itselle, itsearvostusta. Olen niin arvokas ja tärkeä, että minuun kannattaa satsata 2*45 minuttia viikossa. Olen olemassa myös itseäni varten enkä vain perheelleni ja työnantajalleni.

Uusimmat

Suosituimmat