Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jumankekka mun menee hermot tuon murkun kanssa...

Vierailija

Huoh.... poika on 15 v, nyt sitten kärähti kolmannen kerran tupakasta ja kaljottelusta 1,5 vuoden sisällä. Eka kännisekoili oli niin raju että ambulanssilla sairaalaan.... hö eipä oppinut mitään. Seuraavan kerran tuli humaltuneena kotiin (0,6%) ja luuli etten huomaa. Nyt lauantaina oli "nukkumassa" kun tulin töistä 21.30, jostain kumman syystä piipahdin pojan huoneessa ja haistoin alkoholin käryn. Puhallus ja 0,8%.

Olen kokeillut kotiarestia, rajoitettua ulkona olemista, nyt ajattelin kokeilla jotain sopimusta. esim annan jonkun vapauden (ei viina, ei tupakka) ja hän vastaavasti lupaa olla juomatta ja polttamatta. Onks mitään järkee? Parempia ideoita?

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

on kyllä vähän extremeä... Kyllä sen muutenkin tietää onko lapsi juonut vai ei- itseähän haistoit alkoholin jo ovelta!

Hyvä idea kokeilla antaa joku palkinto ainaisen rankaisemisen sijaan. Voisko se olla jopa jokin harrastus? Jonkun kännykän tmv. tavaran viehätys haipuu nopeasti.

Vierailija

tapa varmistua onko päihtyminen alkoholin vai huumausaineista johtuva. Aivan oikein olet tehnyt ap.

terv tällä hetkellä hoitovapaalla oleva poliisi.

Te jotka ette uskalla kontroloida nuorianne pois muuton pelossa, on lapsenne ottanut teistä jo vallan, olette alistuneen nuoren tahtoon. Ei hyvältä näytä.

Vierailija

että mikäli alaikäinen joutuu jonkun viranomaistahon kanssa tekemisiin alkoholin takia, siitä tulee AINA lastensuojeluun tieto. Ymmärrän oikein hyvin ap.n hermostuneisuuden poikansa juomisesta, ja vähättelyllä ette ainakaan ap:ta auta. Ideoita kehiin naiset mitäs me ap.n pojan kanssa oikein tehdään. Tästä saa tulevaisuuden varalle muutkin vinkkiä.

Vierailija

kyllä jos me ollaan ilta oltu ulkona, meiltä ei lähde kukaan ajamaan autolla ilman, että puhalletaan = rikos. Samoin kuin alaikäisenä juominen = rikos.

Vierailija

miten toimia nuorensa kanssa, niin ettei tule näitä tupakka- ja alkoholikokeiluja?

Kuten sanottu, eihän tuo ole hyväksyttävää, mutta kun näin vaan tapahtuu.

Tapahtui meidän ollessamme nuoria ja tapahtui nyt.

Ihan hiljanhan oli lehdissä joku tutkimus, en nyt muista lukuja, että valtaosa 14-vuotiaiden vanhemmista aliarvioi pahasti 14-vuotiaansa tupakka- ja alkoholikokemukset. Lähes kaikki uskoi, että "ei meidän lapsi", kun taas valtaosa lapsista oli kokeillut.

Lapsiahan nämä on, ja rikoshan se on, mutta miten toimia?

Nuoret hakee pesäeroa vanhempiinsa, ja se on ihan normaalia ja tervettä. Niinhän sen pitääkin olla, uhmata pitää ja se ero tehdä, jollain se onnistuu helpompin ja joillain ei.

Vierailija

Ap=34 joka kysyi juuri mitä tehdä kun lapsi juo. Moni piti sitä normaalina ja hyväksyttynä, ap ja muutamaa muun kanta oli ettei 15 vuotias ole fyysisesti eikä henkisesti vielä valmis ja katsoo että tämä on ongelma.

Vierailija

Ja koulupäivänjälkeen siis ambulanssilla lähdin terkkariin. Olin 14-vuotias.. Jäin myös eräässä koulun tapahtumassa kiinni juomisesta (en ollut kovassa kännissä mutta kuitenkin) eikä opettajat eikä rehtori juuri mitään sanoneet..

Vaikeaa kuvitella että lastensuojelu noin herkästi puuttuu!

Vierailija

juonut YHDEN ½l PULLON OLUTTA tai siideriä. Eli ei nyt välttämättä ole kyse siitä, että juo paljon (Silloin sairaalakerralla oli toki juonut paljon). Mutta tietenkään 15-vuotias ei saisi juoda alkoholia ollenkaan.

Vierailija

Anteeksi nuy vaan, mutta poika kuulostaa aika normaalilta 15-v. Mutta tuo jonkun vapauden antaminen juomisen ja polttamisen sijaan kuulostaa ihan järkevältä.

Vierailija

Lainaus:

ihme otus olet, jospa vähän luotaisit nuoreen.

Ilmeisesti demetia alkaa vaivata kun et muista millaista oli nuorena!

luottamus on petetty jo useita kertoja! Muistan millainen olin nuorena, tiedän että nuoret juo ja tupakoi. Minun tulisi siis teidän mielestä antaa hänen vetää lärvät pe ja la ehtoo ja polttaa tupakkia, siis 15 v??????

Ja luitte varmaan että on jo kerran juonut itsensä sairaalakuntoon, mielestäni huoleni ei ole aiheeton. Pojalla ei itsellään ole kontrollia, pitää juoda kuin mies kaveriseurassa, kuitenkin on vielä lapsi.

Ok, tarjoonko vielä kossua ja ostan tupakit kaupasta vai?

Vai annan muka minulta "salaa" juoda ties mistä pullosta, kunhan ei vain minun silmieni alle tule, kerran kumminkin jostain juo. Ja luonnollisesti jos juo itsensä taas sairaalakuntoon, menen kiltisti taas puhelemaan lastensuojeluvalvojan kanssa. Oho, olen aika ylättynyt kommenteistanne.

Vierailija

Jos vaikka haiskahtaa viinalta ja on sekaisin kun käkikello, kuitenkin puhaltaisi vaikka 0,3% niin aika varma ettei ole yksin viinan aiheuttama sekavuus.

Mielestäni ap on vastuuntuntoinen äiti joka kohtelee teiniään aikuismaisesti.

Vierailija

mä henkilökohtaisesti pakottaisin pojan myös saamaan valistusta alkoholin vaaroista, joko minulta itseltäni tai esim nuorisotyöntekijältä tai lääkäriltä (niille voi soittaa ja varata ajan). Ja sitten yrittäisin järjestää jotain muuta tekemistä - "työ" on ehkä vähän liioittelua 15-vuotiaalle, eikähän mitään töitä iltaisin voi tehdä, mutta joku muu, toisenlainen ja uusien kaverien piiriin vievä harrastus tms, jossa käyminen olisi osa tuota sopimusta. Koittaisin löytää sen yhdessä pojan kanssa niin että edes jotain aidon kiinnostumisen mahdollisuuksia olisi. Varmaan se pistää vastaan kaikin keinoin, mutta pakkohan seon yrittää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat