Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin yöimetyksen voisi lopettaa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Heip!

Olen 10 kk ikäisen äiti, lapsi aloittanut kiinteät jo ennen puolen vuoden ikää. 3-6 kk ikäisenä nukkui yöt yleensä kokonaan, mutta 6 kk iässä alkoi yösyönti uudelleen, johtuneeko hampaista vai liikkeelle lähdöstä. Nyt liikkuminen on aktivoitunut entisestään ja sulatellut vauvanpyöreyttä ( 8 kk neuvolassa mitat 72 cm ja painoa lähes 12 kg...). Viime aikoina lapselle ei ole enää riittänyt 2 yösyöttöä, vaan herää yleensä 3 kertaa vaatimaan rintaa, ja mielellään jäisi nukkumaankin rinta suussa, täytyy oikein irrottamalla irrottaa rinnalta. Tyytyy kyllä tähän ja jatkaa uniaan - kunnes herää taas syömään... Nyt alkavat olla omat voimat vähissä, välillä tekisi mieli nukkua edes 4 h putkeen. Joten näin esikoisen ollessa kyseessä kysynkin teiltä viisaammilta, miten toimisitte tai olette toimineet vastaavassa tilanteessa?

Itse olen miettinyt joko korvikkeen aloittamista (antaisi yöllä vain pullomaitoa) tai yöimetyksen lopettamista - joka vaatisi sen, että mies nukkuisi jokusen yön lapsen kanssa ja minä toisessa huoneessa. Tämä jälkimmäinen vaihtoehto ei kovasti ainakaan vielä houkuttele, kun ajattelen,että lapseni voi ihan oikeasti tarvita vielä ruokaa öisin. Vaikka neuvolassa oltiin jo 8 kk kohdalla sitä mieltä, että välttämättä enää tarvisisi öisin ruokkia.

Vinkkejä, kiitos! ?:|

Kommentit (5)

Vierailija

Tuossa iässä on aika tavallista, että lapsella on eroahdistusta. Rinta suussa hän varmistuu siitä, ettei äiti ole hävinnyt minnekään.

Jos vauvasi on kovin aktiivinen päiväsaikaan, voi olla, että sylittelyt jäävät vähän vähemmälle, samoin imetykset. Näitä kiintiöitä sitten täytetään öisin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Monet äidit ovat huomanneet yöllisten imetysten ja läheisyydenkaipuun helpottaneen, kun ovat tietoisesti lisänneet päivisin sekä sylittelyä (kantoliina on oiva apu!) ja imetyksiä. Eihän tuo mitään ota jos ei annakaan, jos haluaa kokeilla ennen järeämpiä keinoja.

On myös sanottu, että yölliset touhottamiset helpottavat sitten, kun kävelemisen taito on täysin vakiintunut. Suurimmalla osalla vauvoista tuo tapahtuu viimeistään 18kk iässä.

Tsemppiä!

Vierailija

Moi,

Voit jättää yösyötöt hyvällä omatunnolla. Meillä myös pullukka poika, 8kk, eikä hän ainakaan enää syö nälkäänsä yöllä. Olen omaa laiskuuttani antanut vielä 4.30 jälkeen maitoa, kun edellinen ruokailu on kuitenkin jo 19.30. Tämä yömaitokin vaikuttaa toisina öinä vähän turhalta.

Älä vaihda yösyöttöä pullomaitoon, koska sitten saat vaan herätä pulloa antamaan kolme kertaa yössä. En tiedä vähenisikö nuo yöherätykset tuosta itsekseen, mutta melkein veikkaisin, että ilman unikoulua herätykset tuosta tihentyvät. Eli suosittelen kuitenkin sitä, että lapsi nukkuu isän kanssa tuon alkuyön, ja sitten kun sinusta tuntuu, että lapsi tarvitsee lisää ruokaa, siirryt takaisin samaan huoneeseen ja ruokit. Lapsi tottuu melko pian siihen, että tietyt tunnit yössä ovat unelle rauhotettuja.

Tässä minun mielipiteeni, toki toimit niin kuin omalle perheellesi sopii parhaiten! Jaksamisia!

Vierailija

Kiitokset Mangu vinkeistä! Täytyy tässä pureskella asiaa, mutta tuo unikoulu on varmaan edessä ennen pitkää - varmaan on totta, että turha totuttaa pullomaitoon, jos syönti on sitten kuitenkin yhtä tiheää - viime yönä onneksi vain kaksi syöttöä.

Lisää kommentteja odottaa

Doris

Vierailija

Hei vaan ja kiitokset arvokkaista viesteistä!

Asia ratkesi meillä nyt ihan itsestään, omalla vieroitusmenetelmällä. Tein sitten niin, että vauva sai kolmena yönä pullomaitoa, kahtena yönä kahdesti ja kolmantena halusi enää kerran. Sen jälkeen ei olla yömaitoa tarjoiltu ja vauva on nukkunut pinnasängyssään ilman huutokonserttia. Eli ilmeisesti aika vieroittumiselle oli oikea, eikä tarvinnut traumoja tuottaa, eikä toisaalta enää taida olla enää öisin nälkäkään. Varmasti oli tuota läheisyyttä ja äidin ikävää ainakin suuri osa - on totta, että sylittely jää helposti vähemmälle, kun vauva alkaa liikkua aktiivisesti. Olen pyrkinyt sylittelyä ja läheisyyttä lisäämään, päivällä imetän pääsääntöisesti enää kolmesti. Toki käyn 1-3 kertaa yössä vauvaa rauhoittelemassa, kun näkee pahoja unia/käväisee hereillä tms., mutta melkoisen hienosti yöt tällä hetkellä sujuvat. Voihan vielä muuttua, kun pääsee itse liikenteeseen ilman tukea, toistaiseksi talutellen edetään.

Mukavaa jatkoa kaikille ja kiitos avusta! :p

Vierailija

Neuvolastahan neuvotaan että yli 6kk ei tarvitse yöllä ruokaa, mutta ison kokoinen on lapsenne ja voi hyvin olla että hänellä yöllä nälkä on. Voi olla osittain nälkää, osittain vain mukava tapa saada unen päästä kiinni.. Niin kuin meillä...

Poika on 1v2kk ja syö edelleen öisin tissiä 2-3 kertaa. Juurikin tuossa 8-9kk iässä tahti kiihtyi pariksi viikoksi jopa 10 kertaan yössä, mutta sitten taas rauhoittui. Meillä syödään isot satsit puuroa illalla ja tisut päälle, en usko että nälkäänsä yöllä syö. Eikä ole edes nälkäisen oloinen, kun saa tissin suuhun niin jatkaa uniaan...

Mikä on teidän nukkumisjärjestely, siis onko hän pinniksessä vai teidän vieressä?

Meillä nukutaan perhepedissä, ja ehkä siksi en tunne yöimetyksiä raskaaksi, nostan vain paidanhelmaa ja jatkan unia! En kyllä jaksisi nousta jos poika olis pinniksessä.. Mutta näin jatketaan varmaan niin kauan kuin herralle sopii, kun on vielä maitoallergikko niin mielummin annan omaa kuin apteekin maitoa... Ja kun juuri nuo yöimetykset on hälle ne tärkeimmät!

Mutta mun mielipide on että tuon ikäiselle ei kannata ruveta enään korvikkeita ja pulloja tarjoomaan, koska niistäkin pitää joskus vierottua..

Unikoulua ollaan mekin mietitty, ja kerran kokeiltu pojan ollessa 8kk, mutta en kestäny sitä huudattamista. Jos pieni ihminen ei muuta halua kun lämmintä maitoa pari kertaa yössä niin suotakoon se hänelle!

Huom! Ellei äidin jaksaminen rupea oikeasti kärsimään tilanteesta. Pää pointtihan on se, että jos ei äiti voi hyvin niin siitä kärsii myös lapsi!

Ja muistetaan se, että ne on niin vähän aikaa ihan pieniä... aika menee liian nopeasti, nautitaan näistä pikkuisistamme!

Uusimmat

Suosituimmat