10cm x 5cm kasvain munasarjassa. Tietoa pliis!

Vierailija

Siis tänään perus gynen tarkastuksessa löytyi iso kasvain toisesta munasarjasta. Kohtu ja toinen munasarja näytti "puhtaalta". Ultralla siis löytyi ja tuntui myös kuulemma sormilla sisältä sekä vatsan päältä. Mulla ei ole tullut menkkoja synnytyksen jälkeen (lapsi nyt 8kk) ja sen takia siis menin lääkäriin. Nyt viimeaikoina on ollut jonkin verran särkyä mahassa ja alaselässä. Myöskin on ollut jotain ulostus ongelmia, joko ummettaa tai sit suoli ei tyhjene kokonaan. Ajattelin että ne on ollut jotain ohimenevää vaivaa... En siis tod. osannut odottaa tollaista diagnosia.

Lääkäri ei osannut sanoa olisiko kyseessä kysta vaiko joku pahalaatuinen kasvain. Kasvain painaa suolistoa ja vaikuttaisi siltä että se on kehittynyt nopsaan. Leikkausta se jokatapauksessa vaatii ja sairaalaan sain lähetteen. Todennäköisesti ainakin toinen munasarja on mennyttä siis. "Menkattomuus" johtuu siitä kai ettei munasolut pääse irtoamaan ison kasvaimen takia ja voi olla että se toinenkin m.sarja on tukossa.

Nice. Ikää on siis 23.v ja lisää lapsia haluaisin. Kertokaa rakkaat ihmiset jotka jotain asiasta tiedätte, että mitä voin odottaa edessä olevan? Onko kystien leikkaus kivuliasta? Voi oikeesti tän ikäisellä olla syöpä? Onks se yleistä? Onkohan lasten saaminen ihan mahotonta yhdellä munasarjalla? (jos se siis säilyy) Lääkäri sai myös että kystat on yleensä pehmeitä, koska niissä on nestettä, mutta mun patti vaikutti kovalta...

Pelottaa niin maan perkeleesti!

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Moi,

tuli mieleen, että oireet sopivat myös endometrioosiin. Usein gynejen ultrat ei tarpeeksi tarkkoja kertomaan onko hyvän- vain pahanlaatuinen kasvain. Sain itse keväällä 2006 gyneltä tiedon, että oikeassa munasarjassa 5cm kasvain, laadusta ei osannut sanoa. Lähete sairaalaan jossa diagnoosiksi endometrioosi.

Leikkauksen koettavat tehdä tähystyksellä, josta 3-4 reikää mahassa, mutta avoleikkaus siinä tapauksessa jos tähystys ei onnistu, tämä yleensä päätetään leikkauksen aikana. Tähystyksestä toipuu helpommin, saikkua 1-2vkoa, avosta noin 4vkoa.

Lapsia pystyy saamaan yhdellä munasarjalla ja jos tarvetta, niin lapsettomuushoidotkin on olemassa.

Tsemppiä ja odottele rauhallisesti diagnoosin tarkennusta.

Vierailija

Itselläni on mennyt 14-115 kk synnytyksestä ennen menkkojen alkamista, nytkin tässä odotellaan...

Minua ei koskaan diagnosoitu, mutta tuollaisia tuntemuksia on ollut minullakin kerran aiemmin ja nyt oikea puoli tuntuu pinkeältä ja epäilen kystaa. Mietinkin, voiko menkattomuus jotenkin aiheuttaa kystia.

Todennäköisin vaihtoehtohan kysta on sinullakin vaikka ymmärrän, että pelkäät pahinta. Voimia!

Vierailija

Eikä todellakaan kannata pyytää molempien munasarjojen poistoa. Jos se on hyvälaatunen kasvain eli kysta niin ei leviä minnekään. edellisen vastaajan äidillä oli varmaan pahan laatuinen kasvain ja ne saattaa tunnetusti levitä.

Koska sun kasvain oli niin suuri niin suosittelisin pikasta yhteydenottoa naistentauteihin erikoistuneeseen lääkäriin, että sulle voitas tehdä leikkaus tähytyksellä eikä avolla.

-se joka oli raskaana ja jolta leikattiin kysta ja toinen munasarja pois-

Vierailija

kyseessä oli hyvänlaatuinen dermoidi-kasvain,leikattiin tähystyksellä. Ymmärrän pelkosi ja tunteesi,toivon mukaan ei mitään vakavaa,olen saanut kaksi tervettä lasta leikkauksen jälkeen! Voimia!!!

Vierailija

Epätietoisuus voi olla repivää, tiedän tunteen. Yritä nyt olla menemättä asioiden edelle.

Kirjoita kaikki mieltäsi vaivaavat kysymykset lapulle, jonka otat mukaan lääkärin vastaanotolle. Netistäkin saat paljon tietoa, mutta muista, jokainen ihminen on oma tapauksensa, etkä voi yleistää aina tietoa sinun kohdallesi.

Olen muuten kuullut, että molempienkin munasarjojen leikkaus ei ole estänyt raskaaksi tuloa. Munasoluja on otettu ennen leikkausta talteen. En kyllä muista oliko Suomessa.

Luota siihen, että saat hyvää hoitoa, oli vaivasi mikä tahansa.

Vierailija

Tästä on jo 9v aikaa. Ihmettelin illalla kun alkoi yhtäkkiä tulemaan maha kipeäksi, aloin ripuloimaan ja oksentamaan. Sitten lähettiin päivystykseen peijakseen ja sieltä lähin lanssilla naistenklinikalle. siellä todettiin että kysta joka puhjennut. Seuraavana päivänä leikkasivat. Vatsaonteloon oli vuotanut 1/2 litraa nestettä. eli melko iso on ollut. Mulla se muistaakseni poltettiin ja sen jälkeen ei ole mitenkään vaivannut.

Ihan hyvä jos pääset heti leikkaukseen.

Niin ja nyt meillä on viisi lasta. Eli ei se välttämättä estä raskaaksi tuloa uudelleen.

Vierailija

Vaikka välillä kyseenalaistan tätä palstaa, niin tarvittaessa täältä saa kyllä mahtavasti tietoa ja vertaistukea!

Nyt taidan alkaa surffaamaan noita teidän linkittämiä sivuja läpi. Maha on vähän kipee eilisestä ronkkimisesta, mutta kai tää tästä...

Vierailija

Juurikin munasarjassa. Kokoa oli se 10cm läpimitaltaan. Hommaa vaikeutti se, että olin raskaana. Kaikki sujui hyvin, mutta ei kiitosta siitä ainakaan neuvolaan... Lähete laitettiin Oys:iin, mutta aika oli merkattu yli kuukauden päähän ja itellä oli näitä oireita, joten otin naistentauteihin yhteyttä ja päivystyskäynti oli samana päivänä ja vajaa viikko menin leikkaukseen.

Mulla kasvain kasvoi muutamassa viikossa jo tosi paljon ja se tuntui ja näkyi mahan päällä kovana pallona, yli nyrkin kokoinen. Lääkäri oys:ssa ihmetteli miten ei ole laitettu kiireellisenä, kun oli niin iso ja vielä olin raskaana. Tähystyksellä leikattiin viikolla 15, jos olisin odottanut oikeata läheteaikaa en olisi päässyt tähystykseen vaan avoleikkaukseen. Riskit olisi olleet huomattavsti suuremmat ja vauvan selviämismahdollisuudet paljon huonommat.

Lääkäri vielä varoittiettei näin isoa välttämättä onnistuta tähystyksellä leikkaamaan ja hän saattaa joutua vaihtamaan kesken leikkauksen "avohommiin". Raskaaksi tulemiseen ei kuulemma vaikuta. Enkä ole edes kyseisellä munasarjalla voinut raskaaksi tulla.

Loppu hyvin, kaikki hyvin.

P.s. 4kpl reikiä piti tehdä mahaan, joten jälki sen mukainen:( eli tämä tyttö ei käytä bikineitä ainakaan ensi kesänä... Niin ja ikää 24v. leikkaus hetkellä.

Vierailija

asiallista tietoa ja mahtavaa vertaistukea odotukseen. Sieltä minä ainakin koin saavani lohdutusta ja apua kun pelkäsin outoja rintakipuja ja odottelin lääkäriin pääsyä. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti kaikki menee loppujen lopuksi parhain päin. Koeta nyt säilyttää rauhallinen mieli (tiedän että se on vaikeaa) ja ota asia kerrallaan.

Vierailija

Minulla on ollut lukuisia kystia ja aina ne on ultrassa jo sanottu kystiksi. Kystan kaiku tutkimuksessa lienee erilainen kun muiden kasvainten. Kystat on yleensä hyvänlaatuisia. Mulla on niitä tullut ja mennyt. Yksi suuri leikattiin 8 x 10 cm ja siinä meni tietty sen puolen munasarjakin.

Kova patti vaikuttaa kasvaimelta. Muista että kasvaimista 85 % on hyvälaatuisia.

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Munasarjakasv...

Googlettamalla löydät tietoa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat