Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalihuolto on oikea pyhän kaksinaamaisuuden paratiisi

Vierailija

Meillä on kolme lasta, joista nuorimmaisella elämää huomattavasti hankaloittava sairaus. Nyt olen kolme kuukautta valvonut yhden kanssa kolmeen ja herännyt toisen kanssa kuudelta. Eli kolmen tunnin yöunilla. Miehelläni on sairaus, joka vaatii ehdottomasti säännöllistä rytmiä ja kunnon yöunia. Olen aivan umpi väsyny, ja viikonloput meillä meneekin niin, että äiti nukkuu päivät. No, ei silläkään kuitata koko viikon velkoja.

Olen kuusi kertaa puhunut asiasta neuvolassa. Useaan otteeseen olen myös Jorvissa hoitavalle lääkärille asiasta puhunut. Olen soittanut sosiaalitoimistoon yms. mutta he eivät asialle mitään voi, koska "meillä ei ole päihdetaustaa tms. joka vaatisi sosiaalihuoltoa." Olemme siis liian kunnollinen perhe. Sukulaisia ei ole lähellä, ja ei muutenkaan ketään joka voisi auttaa.

Mietin vaan, että pitääkö tässä maassa vetää pullo kossua naamaan että voi saada apua? Sitten kun joku "kunnollisen" perheen äiti/isä täräyttää hengen perheeltä, on ministerit ja muut kauhuissaan. "Olisi pitänyt osata hakea ajoissa apua..." (Olkaa huoleti, en ole siis tappamassa ketään, niin epätoivoinen en sentään ole. )

Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa mihinkään palkattuun kodinhoitajaan. Itse olen kotona, mieheni opettaja ja kaikki säästöt ovat menneet tämän lapsen sairauden hoitoon ja lääkitykseen yms. Ottaa niin pirusti päähän se, että jos ei ongelmat ole itseaiheutettuja ei apua näemmä saa. Päihdeperheiden auttaminen on toki tärkeää, mutta on kai meidänkin perheellämme joku arvo?

Kommentit (15)

Vierailija

Kun meillä oli vastaavanlainen avun tarve, emme sitä saaneet, koska emme olleet päihdeperhe.

Toisaalta nyt, kun vuosien kituuttamisen jälkeen, olemme saaneet asiamme kuntoon, olen ylpeä, että selvisimme siitä omin avuin. Se on hieno tunne, että on osannut toimia kriisitilanteessa siten, että siitä kaikesta on selvinnyt. Mutta ei sitä silloin itse kriisin keskellä osannut ajatella. Sitä vain eli hetki kerrallaan ja yritti selvitä.

Sille joka kommentoi kahden kuukauden tiliotteista, niin kyllä sinne sossuun pitää viedä kolmen kuukauden tiliotteet. EIkä kannata heti hakea, mitään tukia, jos jää työttömäksi tms. Täytyy odottaa se kolme kuukautta. Muuten vanhat tulot vaikuttavat ja yleensä ne vaikuttavat paljon pitempään kuin tuo 3kk, koska sitä tuloa vyörytetään koko ajan eteenpäin. Kun minulla oli tästä kokemusta ja toisella työttömyyskaudellani tiesin systeemin, tein ekan hakemukseni vasta 3kk:n päästä. Saimmekin silloin sekä sen normaalin lasketun, että vähän ylimääräistäkin, kun 3kk:n tiliotteissa oli niin pienet tulot. Ensimmäisellä kerralla olimme kärsineet puoli vuotta ilman sossun tukia, koska olin tyhmyyttäni tehnyt ensimmäisen hakemuksen heti ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana.

Vierailija

Mitään, et valitettavasti saa, jos et vaadi ja uhkaile. Näiden jälkeen alkaa tapahtumaan ja saat ehkä apua.

Monta perhettä on jäänyt ilman apua, sen vuoksi koska tulot ovat "liian" hyvät sosiaalitoimistojen määräysten mukaan. Lisäksi (ainakin Helsingissä) on pulaa perhetyöntekijöistä ja melkein kaikki apu on suunnattu lastensuojelun perheille. Teidän perhe olisi hyvin pienellä avulla autettu, ennen kuin tilanne menisi pahemmaksi. Se olisi sitä ennaltaehkäisyä, josta nyt kovasti vaahdotaan sosiaaliporukoissa.

Soittakaa ja vaatikaa! Tsemppiä!!!

T: hoitovapaalla oleva perhetyöntekijä

Vierailija

meillä esikoinen oli vauvana sairas ja nukkui noin tunnin vuorokaudessa. mies kävi töissä ja rakensi illat ja yöt. neuvolassa täti kysyi, että miten ootte jaksanu. minä ja mies vastattiin yhteen ääneen HUONOSTI ja minä purskahdin itkuun. neuvolan täti sanoi voi harmillista, no punnitaanpa nyt se vauva...

apua ei siis saa vaikka pyytäisi, niin se vaan näämä on.

Vierailija

Totta on ettei sosiaalitoimisto auta ku, huume hörhöjä ja alkoholistejan ja työtä pelkääviä!

menetin työni ja rahaa ei ole ku satanen kuussa, siitäkö vuokra ja kaikki laskut ja ruokakin pöytään? Sosiaalitoimisto tuijottaa menneen vuoden palkka kuitteja, "pitäshän sinulla olla rahaa" Juu sillon oli mut ei tänä vuonna olekkaan. Minulle oli kynnys mennä soskun luukulle, en siellä ilokseni käy. Pitää olla jo ihmisellä hätä

Vierailija

Oletko ollut yhteydessä sairaalan tai vammaishuollon sosiaalityöntekijään? Tiedätkö kaikki etuudet, joita voitte saada? Avustaja, omaishoidontuki, lapsen vammaistuki?

Voisitko laittaa lapset edes osa-aikaisesti päiväkotiin? Päivähoitopaikkaan teillä niin kuin kaikilla muillakin on ainakin oikeus.

Vierailija

että normaaleille lapsiperheille ei ole enää minkäänlaisia perhetyöntekijöitä tarjolla. Mutta silti kannattaisi yrittää soitella sinne soskuun ja varata keskusteluaikaa, sillä varmasti niin kauan kun ei kukaan edes kysy tai puutu asiaan, tilanne ei parane yhtään.

Vierailija

omaisuudesta ja ottaa kuppia ahkeraan, niin eiköhän sitä apua ala tulla.

Mutta toisaalta lapsillenne varmaan parempi, jos jotenkin jaksatte sinnitellä noin. Se on kyllä ikävää, että on niin paljon monilapsisia perheitä, joilla ei tukiverkkoja. Itse ajattelen, että se on aikamoinen riski tehdä lapsia, jos ei ole apua lähettyvillä. Itse tällä hetkellä valvon öitä vauvan kanssa miehen tehdessä hurjasti töitä (pakko tehdä, jotta työpaikka pysyy). Mutta meillä on täällä lähellä kaikki eläkkeellä olevat isovanhemmat, jotka auttavat, samoin lapsen täti yms... Joten hätää ei ole.

Yritä luoda verkkoja naapurustoon yms... Meillä on pari naapuriakin, joille lapset voi viedä hoitoon välillä. Toki otetaan myös heidän lapsiaan. Laita myös isommat päiväkotiin, jotta voit nukkua päivällä nuorimman nukkuessa.

Vierailija

mutta sen hakemuksen pitää olla kirjallinen. Kaikkiin muihin tiedusteuihi nvastataan aina "eioo", mutta kirjalliseen hakemukseen ne joutuvat osoittamaan hoitopaikan. Siitä on laki. Jos jostais syystä kirjalliseen hakemukseen ei reagoitaisi joko osoittamalla hoitopaikka TAI antamalla (laiton) kirjallinen kielteinen päätös, siitä voi valittaa lääninhallitukseen. Samoin pitää valittaa siitä mahdollisesta kielteisestä päätöksestä, koska niin kauan kuin meillä on se subjektiivinen päivähoito-oikeus, kunta ei voi kieltäytyä paikkaa antamasta.

En tiedä, mikä sairaus teidän nuorimmaisella on, mutta usein lasten sairauksiin on olemassa vanhempien vertaisryhmiä. Nillä voi myös olla jotain palveluita ja edunvalvontaa, joten suosittelen etsiytymään sellaisen pariin!

Vierailija

Olin aivan lopussa ja kärsin masennuksesta. Tilanne alkoi hieman parantua kun nuorimmaisen yöunet kohenivat.

Koin, että ongelmia vähäteltiin esimerkiksi neuvolassa. Jälkeenpäin en voi käsittää miten jaksoin tuon ajan enkä romahtanut täysin.

Vierailija

Seurakunnan kerhotkin on ihan täynnä. No, kyllä me selvitään, mutta raivoaa vaan noille isommille ihan turhasta. Aika aikaa... Ollaan niin uusia, että naapureihin ei olla tutustuttu vielä.

Uusimmat

Suosituimmat