Kylmästä rintatulehdus, uskotko?

Vierailija

Kaikki kehottavat, neuvolaa myöten, suojaamaan rinnat imetyksen aikana kylmältä. Eikö tähän kuitenkin tarvita joku bakteeri tai tukos, jotta tulehdus tulisi. Onko tämä urbaani kaupunkilegenda?

En kuitenkaan väheksy, rintojen suojaamista kylmällä ilmalla, mutta en saa päähäni miten se kylmä tulehduksen aiheuttaisi?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

koska rinnoistani tuli erittäin kylmänarat maidon noustua... Eipä tehnyt mieli palelluttaa niitä, kun heti oli seurauksena tukos ja alkava rintatulehdus! Jopa kesällä vähänkin tuulisena päivänä oli laitettava jotain t-paidan päälle, ettei veto käynyt. Mutta varmaan yksilöllistä tämäkin. Tiedän yhden ystäväni, joka kävi avannossakin uimassa imetysaikana, eikä hänellä ikinä ollut ainuttakaan rintatulehdusta...

Vierailija

ja alussa tulee helpoiten.

Mä sain kakkosen syyskuussa, ja kun vauva oli kaksiviikkoinen, läksin innoissani t-paidassa ravistelemaan peittoja. Olin niin voimieni tunnossa, etten tajunnut kesän jo loppuneen.

Kaamea tulehdushan siitä tuli. Saattoi olla tukosta lisäksi tai kylmettymisen seurauksena, mutta aivan selvästi tuli siitä tissien löyhyttelystä syyssäässä. Ei se mitään, olin saanut edellisen viikon laskimotulehduksen juuri paranemaan...

Vierailija

Imetän ja käyn avannossa, lääkärin luvalla. Sanoi että rintatulehdus on sisäsyntyinen enkä voi sitä kylmästä vedestä saada.

Vierailija

Imetin eilenkin ulkona +3 Helsingissä. Tosin rinta meni nopeasti suuhun ja loput rinnasta suojasin villapaidalla.

Jos rinta olisi ollut pinkeänä maidosta ja arka, niin en olisi imettänyt ulkona. Ja jos minulla olisi taipumusta rintatulehduksiin, niin en myöskään olisi imettänyt.

Minulla on ollut vain yksi lievä rintatulehdus ja se tuli siitä, kun vauva soseiden aloituksen jälkeen hylki toista rintaani. Sain sen kotikonstein paranemaan.

Vierailija

synnytin toukokuussa enkä uskonu kun sanottiin että suojaa ne rinnat,no iloisesti toppi päällä hyppelin ulkona.. sitten yhtenä iltana paria tunnissa kuume yli 4kymmentä, kivaa.. Jospa nyt olisin viisaampi..

Vierailija

että toisilla on suurempi alttius saada rintatulehdu kuin toisilla. Itse olen kolme lasta imettänyt yli vuosikkaaksi - säällä kuin säällä, ulkona, sisällä jne.

Lisäksi olen nytkin käynyt postilaatikolla, koiraa viemässä jne. pakkasella ilman takkia vaikka täysimetän tuota vauvaa. Koskaan en ole rintatulöehdusta saanut. Rinnat ovat kyllä useinkin arat ja/tai pinkeät, mutta se johtuu ihan yksinkertaisesti siitä että sillä hetkellä rinnat ovat lian täynnä maitoa.

Esikoisen kohdalla sain kerran pienen tiehyttukoksen, joka näkyi punaisena laikkuna rinnassa ja pisteenä rinnanpäässä. Se kuitenkin meni ohi itsestään tiheällä imettämisellä.

Itse ne siis stressaa enkä jaksa rintoja niin kovin suojata. Imetysliivit, liivinsuojat ja normaalit vaatteet.

Vierailija

Tutkimusten mukaan kylmä ei vaikuta rintatulehduksen syntymiseen. Rintatulehduksen aiheuttajana lähes aina on bakteeri, joka pääsee rintaan joko rinnassa olevan haavauman kautta tai rintaan salpautuneen maidon kautta (tiehyttukos).

Toiset äidit voivat olla kylmänherkkiä, joten rintojen suojaamisessa ei sinänsä ole mitään väärää. Rintoja ei kuitenkaan tarvitse suojata vain siksi, että pelkää rintatulehduksen iskevän. Imettävä äiti voi uida kesällä järvessä ja talvella avannossa sekä imettää ulkona, jos niin haluaa. Kannattaa kuitenkin huolehtiä siitä, että tyhjentää rinnat hyvin ennen uimista sekä ulkoimetyksen aikana, jos on taipumusta rintatulehduksiin.

Vierailija

huonontamalla vastustuskykyä. Ihan tieteellinen fakta, eihän flunssakaan johdu kylmettymisestä vaan bakteerista mutta kylmettyminen saa elimistön puolustuskyvyn heikkenemään ja silloin bakteeri iskee.

Tuleehan virtsatulehduskin herkästi jos istut kylmällä alustalla ulkona, ihan sama juttu jos pidät tissejäsi kylmässä ja samaan aikaan bakteereita pääsee maitorauhasista sisään

Vierailija

Mutta on sekin ihan tieteellinen fakta että kylmä heikentää vastustuskykyä. Tuossa voisi myös olla sekin perä että kylmä edistää tukoksen syntymistä, kylmähän supistaa tiehyeitä ja tällöin luonnollisesti tukoskin tulee helpommin.

Vierailija

Sen tiedän, että elämäni ainoan rintatulehduksen sain kun pariviikkoista vauvaa imetin helteisenä kesänä yöllä, ja vasta vauvan jumittaessa pitkään rinnalla tajusin avoimesta ikkunasta tulevan vedon olevan vähemmän helteistä. Tuli vilu pikku yöpaidassa (lämmintä oli siis kuitenkin niin, että iho kylpi hiestä, mutta viileä veto tuntui kosteala iholla kylmältä). Onneksi äkkäsin ajoissa tilanteen seuraavana päivänä (punaiset täplät rintojen alla ja kuumetta) ja vauvaa imetyttämällä sain hoidettua pois.

Toisessa tilanteessa koettelin tuota kylmää, kun vauvan ollessa 5 kk aloitin avantouinnin. Rinnat olivat jo "tottuneet" imetystouhuun, pulahduksen jälkeen ripeästi kuivaus ja lämmitys. Ei tulehduksia koko talvena.

Eli riippuu myös kylmäaltistuksen tasosta, omasta kropan reagoinnistä yleensä tulehduksiin ym ym.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat