Onko paikalla sellaisia äitejä, joilla painonnousu vähäistä raskausaikana?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

paljonko painosi nousi yhteensä koko raskausaikana? Oliko se ihan ok nauvolantädille? Saitko painosi vähisestä noususta positiivista vai negatiivista palautetta?

Kommentit (12)

Vierailija

eli viidettä odotan edelliset olleet tyttöjä ja nyt poika olisi kaipa tulossa :)

tytöistä olen saanu jokaisesta sen 15kg lisää odotus aikana, nyt olenkin ollut ihmeissäni kun ei ole tullut yhtään eli lähtöpainossa olen,

kättärin lääkäri sano että se ihan hyvä asia ja ultrassakin selvisi et masukki vastaa vkoja.

nyt menossa rv27

Vierailija

Juuri noista Fannyn mainitsemista syistahan aidin painoa ei monessa maassa edes tarkkailla (kuten esim taalla Briteissa). On todettu se taysin riittamattomaksi vauvan kunnon arviointiin ja lisaksi aiheuttaa turhaa joskus isoakin ahdistusta aidille. Kunhan itse tietaa etta ruokavalio on kunnossa.

Taalla mennaan viikolla 27 ja kiloja tullut 7 eli en oikeastaan tanne kuulu. Tosin BMI oli alle 19 lahtiessa eli varaa olisi viela kerata vaikka kuinka.

Vierailija

...nyt sitten on vihdoin tullut yhteensa nelisen kiloa (tanaan 24+4). Eli en kuulu ihan niihin joilla ei nouse ollenkaan tai laskee, mutta melko vahaista on ollut (etenkin kun edellisissa raskauksissa tuli reippaasti eli 20 kg ja 15 kg...). Olen syonyt ihan normaalisti kolme ateriaa paivassa plus valipaloja ja kaiken huipuksi olen ollut vuodelevossa viikolta 12 eli kulutus on tosi pienta, eli vahan mystista tama painon vahainen nousu on ollut. En ole saanut mitaan palautetta, edellisissa raskauksissa sain enemmankin siita etta paino nousi liikaa. Itse en niin niista palautteista piittaa, tarkeinta on etta itse tietaa syovansa riittavasti ja riittavan monipuolisesti eika ainakaan laihduta raskaana. Paljon riippuu myos lahtopainosta, jos BMI on kovin korkea niin silloinhan painonnousua ei suositellakaan, itsella oli BMI ennen raskautta oli 22-23 eli olisi saanut nousta enemmankin. Toisaalta ajattelen etta ehtii se tasta viela noustakin, itsella on aina paino noussut loppuvaiheessa kovaa kyytia, ehka osin turvotuksenkin takia.

Vierailija

painoni nousi kuusi kiloa ja toisessa seitsemän, olin kummankin raskauden alkaessa normaalipainoinen. Söin viidesti päivässä ja väliin tuli puputettua herkkujakin, tosin annoskoot pienenivät sitä myötä kun vatsa kasvoi. Neuvolantäti kommentoi vain, että joillekin sitä painoa ei vain kerry. Omalla äidillänikään ei aikoinaan raskauden aikana tullut paljoa painoa.

Vierailija

Joissakin neuvoloissa jotkut neuvolatädit jostain syystä ihan turhan tarkkaan seuraavat äidin painonnousua raskauden aikana ja laukovat asiattomia kommentteja jotka saattavat turhaan huolestuttaa odottavia äitejä. Tästä painonnoususta ei kuitenkaan pysty todellisuudessa päättelemään sikiön kasvua. Tiedän paljon tapauksia, joissa odottavan äidin paino ei ole noussut kuin muutamia kiloja raskauden aikana ja silti syntyneet lapset ovat olleet aivan normaalikokoisia. Äidin painontarkkailusta neuvolassa selviää oikeastaan vain se, jos äiti on "herkutellut liikaa" eli jos ylimääräistä rasvakerrosta on tullut kovasti lisää odotusaikana. Tällöin on vaarana voi olla esim. raskausajan diabetes.

Myöskään mahan koosta ei ulkoisesti pysty päättelemään sikiön kasvua. Eli ei kannata yhtään olla huolissaan, vaikka painoa ja/tai mahaa olisikin tullut vain vähän. Sikiöllä on todennäköisesti silti kaikki aivan normaalisti.

Vierailija

Minulla on tullut vain 2kg painoa lisää ja raskausviikot ovat nyt 36+3. Vauva on ihan normaalin kokoinen enkä ole säädellyt ruokavaliotani millään tavalla.

Esikoista odottaessa kiloja tuli 23kg! Kakkosesta 11kg ja kolmosesta 7kg. Kolmosesta kaikki ja enemmänkin jäi synnärille, nyt käy samoin :) Hyvä niin, minulla on kyllä ylim. mistä ottaa :)

Neuvolassa ei olla huolissaan kun kaikki on muuten hyvin.

Vierailija

täällä yksi. Mulla on 2 lasta 1v2kk ikäerolla. Esikoista odottaessa (poika) lihosi kaiken kaikkiaan 3 kiloa ja toista odottaessa (tyttö) 2 kg. Olen syönyt aivan tavallisesti ja herkutellutkin. Eli mitenkään en ole kontrolloinut ruokavaliotani.

Uskon tässä aika vahvasti perimään. Mun äitini, jolla on 5 lasta, lihosi eniten minua odottaessaan (olen kuopus) ja vaivaiset 4 kiloa. Kaikki me lapset ollaan oltu hyvin tavallisen kokoisia n.3.5kg ja 50cm ja itse asiassa kaikki 5 lasta on tulleet melkein 2 viikoa yliaikaisena. Mun siskoni sai lokakuussa kaksoset ja hän lihosi vajaa 8 kiloa noista pojistaan odotusaikana.

Eli käytännössä olen siis laihtunut itse raskausaikana. Kuvissakin olen paljon kapeaposkisempi ja laihempi. Lähtöpaino raskauksiin oli siellä normaalipainon ylärajalla-lievä ylipaino, jos BMI:tä katsotaan.

Meillä neuvolassa todettiin, että kyllä se vauva ottaa tarvitsemansa vaikka sitten äidistä itsestään. Eli koskaan eivät olleet mitenkään huolissaan tästä. Eikä muuten tullut mulle yhtään raskausarpeakaan koskaan, tosin en tiedä liittyykö se tähän mitenkään.

Emu

Vierailija

Odottelen rv 26, painoa tullut lisää 1-2 kiloa lähtöpainoon nähden, alussa tippui paino 2-3 kiloa.

Ei ole neuvola täti ollut huolissaan, sanoi nimenomaan, että huolestuneempi olisi, jos paino nousisi kovaa vauhtia :) Vauva ottaa äidistä tarvitsemansa.

On se mukavempi mun mielestä olla, ettei tarvitse kauhun vallassa käydä vaa´alla. Ja olen tosiaan syönyt miten sattuu ja herkkuja on tullut vedettyä hyvää tahtia :D

Vierailija

Nyt olen raskaana 20+2, eikä painoa ole tullut lainkaan lisää. Alussa putosi 1,4kg ja nyt kai on sit lähtöpainossa ainakin kotipuntarin mukaan.

Mun äiti ei myöskään lihonut ekassa raskaudessaan kuulemma juuri ollenkaan, oli niin laiha kyllä jo valmiiksi. Itse myös painan 64kg ja olen 173cm pitkä, eli melko normaalipainoinen kai.

Ei kuulemma ole mitään syytä huoleen, sikiö nimenomaan ottaa kaiken mitä tarvitsee, vaikka sitten äidin kustannuksella. Ja juuri oli rakenneultra, ja vauva vastasi viikkoja. :) Joten hyvillä mielin!

Jaksamisia sinnekin!

-Meevi ja pikkuinen 20+2-

Vierailija

Vanha ketju, mutta kiva kun ihmiset ottavat tuon "kyllä vauva ottaa äidistä tarvitsemansa" positiivisesti :D Ei ihme, että osteoporoosi alkaa nykyään aikaisemmin, kun kaikki tuudittautuvat ajatukseen, että ok, imeköön vauva musta!!! Äitini painoi 56 kg kun synnytti minut ja siskostani 52 kg ja oliko sattumaa että hänellä puhkesi osteoporoosi alle 50 veenä??? ;/ 

Äitini ei harrastanut juuri liikuntaa raskausaikana, mikä voisi lisätä äidin ruokahalua ja kasvattaa lihaksia. 

Itse söin terveellisesti raskausaikana, MUTTA ennenkaikkea liikuin ja harrasti liikuntaa. Ennen kummankin syntymää olen käynyt uimahallissa, pyöräilemässä, spinnaamassa, kahvakuulaillut ja jumpannut. Ekassa sain 17 kg ja tokassa vielä enemmän, mutta olen saanut kuulla että lapset ovat olleet hyvin valmiita ja terveitä vauvoja (esim. toinen nosti päätään jo alle viikon ikäisenä!!!). Liikunta tukee myös vauvan kuntoa ja kehitystä!!!

Vierailija

Mun paino lähti nousemaan vasta rv20 jälkeen (siihen asti aika lituskainen maha). Nopeiten nousi joskus rv23-28, varmaan jonkun kilon viikossa. Seuraava pikaspurtti oli joskus rv33-37, jonka jälkeen paino ei enää noussut. Yhteensä tuli kiloja 10-11, eli kuitenkin ihan kivasti. Neuvolassa ei ihmeltelty... Olen normaalipainoinen ja vauva oli aika pieni syntyessään (reilu 3kg).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat