Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matkustaminen (kaukomaille) raskaana!!??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Varattiin miehen kanssa matka thaimaahan, Bangkok/phuket maaliskuulle, jolloin menossa rv 29+1-31+2. Vasta matkan varaamisen ja huuman helitettyä aloin miettimään mikä kaikki saattaakaan mennä pieleen, ja kuinka olo saattaakaan olla. Toisaalta kaikkihan saattaa mennä erinomaisestikin ja olo olla hyvä, eikö!!?? Mulla tähän asti normaali raskauden kulku, eikä muutenkaan riskiraskaudeksi luokiteltu.

Lentomatkan tuskallisuuteen olen täysin varautunut, mutta kohteeseen päästyä kuvittelen, että voinnin mukaan tekeminen ja oleminen voi olla täysin nautittavaa!???

Suurin huolenaihe on vauva, mitä jos jokin menee pieleen, synnytys käynnistyy, raskausmyrkytyksen oireita jne.... Onko lähteminen täysin järjetöntä ja syntymättömän hengellä leikkimistä...

Apuva ja kokemuksia siskot!!!!

P.s. otettiin matkalle peruutusturva kaiken varalta, joten mikään ei ole vielä tässä vaiheessa peruutamatonta :O)!

T. Hyttynen ja Hunni 21+6

Kommentit (14)

Vierailija

Entisenä Finnairin lähtöselvittäjänä kommenttia:

Ulkomaan lennoilla sallitaan matkustus rv 32 (eli juuri ja juuri tuo 31+2), lääkärintodistus vaaditaan. Kannattaa myös käännättää englanniksi vastaava, voi olla hyödyksi myös mahdollisten komplikaatioiden vuoksi perillä.

Lentokoneessa matkustamon ilmanpaine poikkeaa maaolosuhteista ja tämä saattaa pahimmillaan käynnistää synnytyksen. Sen vuoksi siis moinen sääntö.

Tässä faktojen osalta vastausta kysymykseesi. Muihin en osaa enkä haluakaan ottaa kantaa, itse varmasti tiedät parhaiten ja neuvolassa osaavat auttaa. Toivottavasti kaikki menee hyvin, ja pääset nauttimaan mukavasta lomasta!

Onnellista odotusta,

[quote]

Kesis

Vierailija

Mulla on liiton kautta matkavakuutus, eikä se olisi korvannut mitään raskauteen liittyvää koska raskaus ei ole sairaus.

Piti ottaa äkkilähtö, mutta loppujen lopuksi työnantaja ei antanut ottaa vapaaksi kahta viimeistä päivää ennen raskautta. Otti päähän kamalasti.

Raskaustodistuksen hankin viikolla 34. Ja olisin vallan mainiosti voinut istua 7h koneessa. Neuvolasta sanoivat, että mene ihmeessä vielä kun voit :). Paluu olisi ollut viikolla 35+6, joten tiukoille olisi mennyt.

Vaikeahan se on etukäteen tietää miten raskaus edistyy, mutta tosiaan kaikki asiat kannattaa selvittää ennen kun varaa mitään.

Marie rv 38+6

Vierailija

Itse matkustin ensimmäistä odottaessani 2 v. sitten rv 27 Välimeren rannikolle, ja silloin selvittelin matkavakuutusasioitakin. Minulla on jatkuva matkavakuutus Tapiolassa ja soittelin sinne vielä varmistaakseni korvauskattavuuden ennen lähtöä. Heidän mukaansa korvaisi kaikki äkilliset ja odottamattomat käynnit raskaudenkin suhteen, esim. jos tulisi keskenmeno tai muuta äkilliseksi sairaudeksi katsottavaa ongelmaa, mutta ei korvaa synnytykseen liittyviä kuluja! Ilmeisesti ei myöskään kattaisi esim. keskosen tehohoitoa yms...

Kannattaa vielä nämä asiat varmistaa hyvissä ajoin, onko tilanne sama kaikilla yhtiöillä.

Vierailija

Meillä oli matkalle lähtiessä lasta varten valmiina syntymättömän lapsen vakuutusvaraus Tapiolaan ja itsellä matkavakuutus. Kyselin Tapiolasta miten korvataan mahdollinen matkan peruuntuminen (eli jos en olisi lääkäriltä saanut lentolupaa) ja toisaalta mahdolliset pakolliset lääkärikäynnit komplikaatioiden takia matkan aikana. Vaikka raskaus ei ole sairaus, matkan peruuntuminen olisi kuitenkin katsottu terveydellisestä syystä tapahtuneeksi ja näin ollen vakuutus olisi sen kaiketi korvannut (pienellä varauksella tämän suhteen kuitenkin ja kuulemma käsitellään tapauskohtaisesti. Korvausta olisi voinut hakea myös matkan järjestäjän vakuutuksesta). Matkan aikana välttämättömät lääkärikäynnit olisi kuulemma korvattu mutta en kysynyt miten olisi synnytyksen laita. Noilla viikoilla syntyessään vauva toki vaatii vielä korkeatasoista hoitoa selvitäkseen. Ja tietenkään mitään "varmuuden vuoksi" tehtyjä ultra tms. käyntejä ulkomailla ei olisi korvattu. Sen määrittäminen on sitten tietysti vaikeaa, jos itse kokisit että vauva ei liiku tms ja ultrassa kaikki olisikin kunnossa. Tällöin en usko että vakuutus korvaisi jos mitään todellista hätää ei olisi ollut.

Vierailija

Itse kävin lääkärissä viikkoa ennen matkaa eli toista lääkärineuvolaa lykättiin normaalista rv 26-27 pari viikkoa eteenpäin. Sisätutkimus kannattaa ehdottomasti vaatia, jollei lääkäri sitä muuten meinaa tehdä, sillä sehän on juuri olennainen asia. Itse kun odotan toista, kohdunkaulaa oli hyvin jäljellä ja kohdunsuu sormelle auki, mikä on uudelleen synnyttäjälle tässä vaiheessa normaalia eikä mikään este lentämiselle.

Lääkärin tulee kyetä kirjoittamaan todistus sinulle englanniksi (siihenhän ei tule muutakuin että olet xx viikolla raskaana ja raskaus on sujunut normaalisti eikä estettä matkustamiselle ole. Ei sinun tarvitse erikseen käännättää.). Pohja voi olla suomenkielinenkin, ei sillä niin väliä.

Ja äitiyskortti pitää reissussa muistaa olla mukana (yhdessä passin ym. kanssa) sekä tiedot saamistasi rokotuksista.

Vierailija

Itse raskauden loppuvaiheessa (pakosta) pitkan matkan matkustaneena sanoisin, etta voi olla, etta noinkin myohaisessa vaiheessa raskautta matkasta ei jaksa niin hirveasti nauttia vaikka kaikki menisikin hyvin. Riippuu tietysti taysin ihmisesta ja raskaudesta, etta miten kaikki lopulta sujuu. 24 vkoa kuulostaa ihan hyvalta mun korviin viela mutta 31 on jo aika paljon. Pitkan lennon aikana olo voi olla hyvinkin tukala ja lennosta palautuminen voi kestaa montakin paivaa, eli se voi syoda sita lomasta nauttimiseen jaavaa aikaa aika lailla.

Olisiko teilla mahdollisuutta lahtea matkaan yhtaan aiemmin?

Thaimaassa (tai siis Bangkokissa) on joka tapauksessa tarjolla hyvinkin korkealaatuista sairaanhoitoa, eli siina mielessa se on varmasti ihan hyva matkakohde. Synnytys tai vakavat komplikaatiot voivat kylla tulla hyvinkin kalliiksi jos niita joudut ulkomailla hoidatuttamaan.

Onnea matkaan jos matkaan lopulta lahdette.

Vierailija

... nopea vastaus tässä. Eli Etelä-Euroopan suuntaan ollaan menossa. Lentoa n. 5h, joten sen suhteen ei paha. Ruokapuolta täytyy tosiaan tarkkailla. Mullakin on oma matkavakuutus, mutta en ole itse asiassa vielä edes perehtynyt tarkalleen mitä se missäkin tilanteessa korvaisi. Täytyy varmaan alkaa selvittää...

t.WilmaL

Vierailija

...joka kattaa mahd. paikanpaalla sattuvat komplikaatiot. Korkeatasoinen sairaanhoito kehitysmaassa on aina kallista, eika valttamatta rahallakaan saa vastaavantasoista hoitoa kuin Euroopassa. Kannattaa myos kysya lentoyhtiolta etta varmasti paastavat lennolle raskauden tuossa vaiheessa (tarvitset laakarintodistuksen joka tapauksessa) koska kaikkien lentoyhtioiden saannot eivat ole samat. Etenkin jos kyseessa on eka raskaus, niin on tosi vaikea sanoa miten tulee menemaan (yleensa uusintaodottajalla voi jo vahan arvailla edellisten raskauksien perusteella, vaikka ei siinakaan voi varmasti sanoa koska kaikki raskaudet ovat erilaisia) loppuvaiheessa, eli jonkinlainen jannitysmomentti kylla on olemassa, ja riippuu omasta riskinsietokyvysta minkalaisen riskin uskaltaa ottaa. Itse olen riskiodottaja (jo kolmannella kierroksella) ja vaikka luulin tuntevani oman kroppani niin niinkin vaatimaton reissu kuin Lontoonmatka jai tekemattaa kun sain maarayksen tiukkaan vuodelepoon viikolla 12, enka osannut sita yhtaan odottaa. Toisaalta tuossa tilanteessa auttaa tuo peruutusturva, meilla ei sita ollut. Toisaalta suurin osa raskauksista ON ihan normaaleja ja komplisoitumattomia, kuten varmaan sinullekin tulee moni tanne kertomaan. Yksi asia mika itselleni tuli mieleen juuri Thaimaasta on etta muistathan etta siella oli vahan aikaa sitten poliittisia levottomuuksia ja turistit olivat jumissa lentokentilla pidemman aikaa koska mielenosoittajat eivat paastaneet koneita nousemaan eivatka laskeutumaan; levottomuudet ovat talta eraa kylla loppu mutta poliittinen tilanne on edelleen kinkkinen eivatka uudet mielenosoitukset lie poissuljettuja. Tuollainen voi olla ikava tilanne jos se viivastyttaa kotiinpaluuta varsinkin raskauden loppuvaiheessa eli kannattaa seurailla mediaa tiiviisti ennen matkalle lahtoa Thaimaan tilanteen kannalta ja ottaa selvaa esim. Ulkoministerion verkkosivulta onko Thaimaaseen matkaaville mitaan suosituksia/varoituksia.

Vierailija

Itse palasin juuri samoilla viikoilla Kanarialta. Toinen lapsi tulossa ja supistuksia ollut rv 16 asti molemmissa raskauksissa runsaasti, mutta kivuttomia ja eivät ole saaneet aikaan muutoksia kohdunsuulla. Tähän reissuun lähdettäessä lääkärintodistus tarvittiin (Finnairin säännöt ja todistuspohja [http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/fin...|http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/kcxml/04_Sj9SPykssy0... )

Lento meni ihan kivasti, alussa supisteli paljon ja vähän jo pelästyinkin, mutta oma jännistys lieni suurin syy supisteluun eikä sylissä pomppiva parivuotias helpottanut tilannetta. Matkalla kaikki meni mukavasti.

Neuvolassa otettiin ennen matkaa toksoplasmavasta-aineet ja koska tulos oli negatiivinen, uusi näyte otetaan vielä parin viikon päästä matkan jälkeen siltä varalta että olen saanut tartunnan matkalla. Googlettamalla löydät tietoa näistä riskeistä sikiölle.

Itse en pidä näillä viikoilla matkustamista mitenkään lapsen hengellä leikkimisenä. Ilmanpaine koneessa toki on erilainen, mutta tämän synnytyksiä käynnistävästä vaikutuksesta ei ole kiistatonta näyttöä. jos olisi, lentämistä ei varmasti sallittaisi viimeisen raskauskuukauden alkuun asti.

Mukavaa matkaa!

Vierailija

tartuntatautitilanne, onko esim malaria tai denguekuumetta tai jotain muita troppisia sairauksia, mihin tarvitsisit lääkityksen tai rokotuksen ennen matkaa. niiden kanssa voi olla hankalaa kun raskaana olevaa ei mielellään rokoteta ja esim. malarialääkkeet on aikamoisia en itse niitä raskaana ollessa haluaisi kyllä syödä.

Jos raskaus on edennyt hyvin se tuskin aiheuttaa ongelmia matkalla. Lennolle hyvät tukisukat koska tulppariski on raskaanaolevalla muutenkin kohonnut. Olen itse nyt 31 viikolla ja en kovin raskasta reissua välttämättä jaksaisi, mutta kysessä onkin jo 3 lapsi(=paljon enemmän vaivoja), esikoisesta olimme kreikassa n. 27 viikolla ja reissu meni hyvin. isoin ongelma oli jatkuva pissahätä ja vessojen vähyys/siisteys... Myös se että ei oikein uskaltanut syödä läheskään kaikkea mitä mielellään olisi muuten syönyt (a-hepatiitti ja toksoplasmoosi jne.)

Toisaalta on ihana tehdä joku reissu vielä miehen kanssa kaksin lasten kanssa matkustelu on kuitenkin vähän vähemmän rentouttavaa :)

kotilo rv31

Vierailija

Tiedän tunteesi, koska olen itse ihan samanlaisen mietiskelyn keskellä. Varasimme matkan (mulla silloin rv24) ja heti alkoi arveluttaa ja kaduttaa, että onko lomamatka nyt tosiaan sen arvoinen...

Mutta, kaikkia mahdollisia faktoja tutkittuani, olen todennut, että ihan hyvillä mielin voi lähteä. Itseäni arvelutti lentäminen ja paineen vaihtelun vaikutukset eniten, mutta niin paljon raskaana olevat tuntuvat matkustavan ilman että mitään käy, joten eiköhän se ole turvallista!

Oikein hyvää matkaa teille!

t.Wilma

Vierailija

Kommentoin vielä tätä; odotan siis Aasiassa ja mun lääkäri (länsimaalainen) sanoi, että raskaana matkustaminen täällä lähialueille on ok, mutta kohde pitää valita äärimmäisen huolellisesti (mieluiten suurkaupunki) ja ruuan kanssa pitää olla varovainen. (Kysyin näet ennen joulua, että onko jotain rajoitteita matkailuun, jos lähtisi pyhien aikaan jonnekin.) Alueille, jossa esim. malarian riski on pienikin, lääkäri ei suositellut ollenkaan matkustamista.

Kannattaa myös muistaa, ettei malaria ole suinkaan ainoa hyttysten levittämä tauti. Lisäksi on nippu sekalaisia, äidille ja sikiölle vaarallisia bakteeritartuntoja, joiden hoito ei olekaan ihan yksinkertaista, kun on raskaana. Ruoka on toinen juttu; lääkäri luetteli litanian suosituksiaan; ei mitään kuorittuja hedelmiä, katukeittiöitä/rantabaareja/hökkeliravintoloita, maitotuotteita (hygienia/Kiinan melamiinisotku, saastuneita maitotuotteitahan löytyi pitkin Aasiaa), ei paikallisia kanatuotteita (salmonella, lintuinfluenssa, melamiinirehu) ym... Tämän lääkärin kanta on ehkä se toinen ääripää, mutta toisaalta täällä näitä hankalia tapauksia on enemmän kuin esimerkiksi Suomessa.

Joku vastaajista oli käynyt Vietnamissa mm. Mekongin jokisuistoalueella - tämä lääkäri ei kuuna päivänä suosittelisi raskaana olevalle matkustamista sinne. Eikä varsinkaan enää siinä vaiheessa, kun sikiöllä olisi mahdollisuudet selvitä kunnon tehohoidossa. Pitkä lento ei hänen mielestään ongelma. Jos raskaus on edennyt normaalisti, lennolle ei ole estettä.

Sen verran sairaaloista, että ne näyttävät netissä tosi hienoilta, mutta todellisuus ja paikallinen lääkäritaitotaso voi olla ihan toinen juttu. Vaikka vakuutus korvaisi kulut, niin paikallisella lääkärillä voi olla hyvin erityyppinen käsitys hoidosta kuin länsimaalaisella lääkärillä. Esim. lääkkeiden kanssa pitää olla tarkkana. Lisäksi lääkärikulut yksityissairaaloissa ovat korkeat, joten kannattaa todella selvittää, että vakuutus kattaa kulut. Jo pelkkä normaali synnytys saattaa maksaa 10 000 euroa kaikkine kuluineen ja jos tarvitaan vähänkään tehohoitoa tai hätäsektio, taksamittari raksuttaa aivan eri tahtia kuin suomalaisessa verovaroin tuetussa sairaalassa.

Ja edelleen nuo viikot 29-31; esikoista odottaessani lämpötila oli yli 30 ja ilmankosteutta 80%, olo oli tosi tukala! Ei tullut mieleenkään löhöillä missään uima-altaalla. Ilmastoidussa tilassa suurin osa ajasta kylllä meni. :)

Ei ole tarkoitus pelotella, toivottavasti matka sujuu hyvin ja on rentouttava, mutta kokemuksesta voin sanoa, että ei se elämä lasten tuloon lopu ja lapsen kanssa voi vallan hyvin matkustella kaukomaillekin :-)

Vierailija

Kiitos kaikille asiallisista kommenteista ja vinkeistä!!

Tänään olenkin selvitellyt faktoja; mulla ympärivuotinen vakuutus, joka korvaa mahdollisesti raskauteen liittyvät akuutit lääkärikäynnit sekä synnytyksen hoidon, tosin tuota vauvan hoitoa en tullut tarkistaneeksi (tuntuu niin kaukaiselta tuo ajatus, että oltaisiin erilliset olennot :O)!), soitanpa vielä huomenna uudelleen ja sitten otetaan vauvallekin tarvittaessa vakuutus.

Myös ennenaikaisten vauvojen tehohoitoa tarjoavat kansainväliset sairaalat kummassakin kohteessa on nyt listattu osoitteineen ja puhelinnumeroineen!

Rokotuksetkin kaikki voimassa, malarialta ei em. kohteissa tarvetta suojautua lääkityksin.

Neuvolaan mennään sitten vielä pe, täytyy jutella vielä terkkarin kanssa. Lääkäri meillä olisikin sitten siellä rv 26 tienoilla, täytyy printata tuo finskin todistus ja pummia allekirjoitusta, käännös lienee tetettävä omankustanteisesti :O)!

Minne teillä matka suuntaa WilmaL?

Tsili, Ihanalta ja rentouttavalta kuulostaa sun reissukokemuksesi, rohkaisevaa. Mekin oltiin viime vuonna vietnamissa ja ihanaa oli :O))!!

T. Hyttynen ja Hunni 21+6

Vierailija

Olin juuri Vietnamissa rv 26-28 ja hyvin meni. Yhdistetty ranta/kaupunkiloma ja Mekongin suistoaluellakin käytiin, vaikka sitä reissua ensin hieman pelkäsin tän tilan suhteen. Kaikki vanhat vaivat ja nippu uusia tuli heti kun tultiin takasin, ja veikkaisinkin, että arki rasittaa enemmän kuin pari pitkää lentoa... Aurinko ja valo piristivät mieltä niin että nyt taas jaksaa ja teki hyvää myös parisuhteelle ennen kuin elämä muuttuu täysin.

Neuvoisin ottamaan iisisti, mies kantaa matkatavarat, kävelemään hissukseen, käyttämään paljon taksia ja pitämään vettä aina reilusti mukana. Kannattaa myös selvittää sairaalat (joissa puhutaan englantia) etukäteen. Lennoille tukisukat ja sinnekin PALJON vettä kentältä. Ja iso matka-apteekki raskaana olevalle sopivia lääkkeitä kaikenlaisiin vaivoihin, nyt et halua syödä paikallisia.

Lääkärillä joudut tietenkin käymään ennen matkaa tuon lääkärintodistuksen vuoksi. Suosittelen että lääkäri tsekkaa kohdunsuun tilanteen, minkä se varmaan tekeekin. Jos jotain ongelmia, niin pitää jättää lähtemättä. Mä en päässyt neuvolalääkärille ennen reissua ja heti matkan jälkeen alkoivat jatkuvat supistukset, onneksi alakerta kiinni ja kunnossa.

Ihanaa matkaa Hyttynen ja Wilma!

t.Tsili

Uusimmat

Suosituimmat