Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän tytöllä alkoi myös menkat myös

Vierailija

nyt pari kk sitten. Hän on nyt siis 13-vuotias. Mentiin yhdessä ostamaan siteitä ja juhlistettiin menemällä syömään kahdestaan ravintolaan. Hienosti hän on hoitanut itsenäisesti tuon homman, Buranaa annan tarv. särkyyn, nyt siis ollut kolmet menkat, epäsäännölliset siis.

Kommentit (13)

Vierailija

Yhdessä mentiin äidin kanssa kauppaan ostamaan suojat.

Käytiin myös kahdestaan syömässä ja olin niiiiin iso.

Ihana tunne oli olla äidin kanssa juhlistamassa isoksi tytöksi tuloa.

Saman teen oman tyttöni kanssa kun sen aika tulee.

Vierailija

Mulla alkoi menkat ollessani 11 vuotta. Soitin paniikissa äidilleni aamulla, kun löysin alushousuistani verta vessassa. Tiesin, että kyse oli menkoista, mutta en jotenkin siinä tärinässä tajunnut asiaa.

Äitini työkaverit olivat naisia ja heillä (3kpl) oli yhteinen isompi työhuone. Kaikki naiset olivat hyviä ystäviä ja perhetutujammekin. Äitini hihkui innoissaan puhelimessa työkavereilleen, että "ihanaa, meidän x:llä alkoi kuukautiset". Muistan, että tunsin ylpeyttä asiasta ja se oli hieno juttu. Minusta oli tullut iso tyttö - ei tietenkään nainen vielä.

Illalla mentiin äitini ja siskoni kanssa kaupungille ja sain valita nuorten liikkeestä itselleni vaatteet. Se oli hienoa! Käytiin myös syömässä ravintolassa naiste kesken :)

Niin ja siskoni neuvoi minua heti puhelun jälkeen vessassa miten siteitä käytetään. Muistan, että hänkin oli iloinen. Vaikka olin siis nuori kun menkat alkoivat, en muista kokeneeni sitä mitenkään negatiivisena asiana. Päinvastoin. Paras ystäväni, jonka menkat eivät meinanneet alkaa vielä 13 vuotiaanakaan (oli odottanut niitä siitä lähtien kun omani alkoivat), piti meidät ajan tasalla valkovuotojensa kanssa. Sen alettua kun kuulemma kuukautiset alkavat vuoden sisällä. Me lenkkiltiin, kun liikunta kuulemma nopeutti menkkojen alkamista (en tiedä mistä tällaista tietoa oli saanut). Kyllä niitä odotettiin :) Ja juhlat pidettiin kun ne vihdoin alkoi!

Vierailija

Menkat alkoivat kun olin 11. Ujona kerroin äidille, joka hämmentyi eikä asiasta sen koommin puhuttu. Muistan kuinka samana päivänä menimme kauppaan eikä äitini puhunut siteiden ostosta mitään. Kaupasta tultuamme sanoin että on vuotanut läpi, olin siis tunkenut vessapaperia kauheat määrät housuihini. Siihen äiti vihaisiesti tokaisi, että etkö ole saanut edes sidettä laitettua housuihisi? Kyllä ITKETTI!

No osti se äiti sitten jatkossa halpis siteitä minulle. Yläasteella aloin sitten terveystiedon opettajan kaapista varastaa tytöille tarkoitettuja näyte paketteja, tampooneja siis. Joskus 15-vuotiaana aloin sitten itse ostaa niitä!

Monet vuodot ehti tulla koulupäivinä läpi. Myös ala-asteella, jolloin luultavasti olin pienen koulumme ainut tyttö jolla on menkat. PELKÄSIN mennä kouluun!

Traumoja on vileäkin! 8h koulussa sama side. YÖK. Mutta kun ei äiti neuvonut :(

Vierailija

Enkä tajua itsekään, miksi siitä niin iso asia pitää tehdä. Sitä paitsi pikkutyttöjähän he vielä ovat eivätkä mitään naisia, vaikka menkat onkin. Mun kahdella tytöllä alkoi menkat 11-vuotiaana, ja ihan pikkutytön näköisiä rääpäleitä he silloin olivat, yhdellä alkoi 13-vuotiaana.

Uusimmat

Suosituimmat