kotihoidontuki, hoitolisä ja keikkatyö???? Miten vaikuttaa??

Vierailija

olen juuri jäänyt kotihoidontuelle ja hoitolisääkin saan n.80€/kk. Nyt olisi kuitenkin mahdollisuus tehdä vähän keikkatyötä, silloin kun itselle se sopisi(siis silloin kun esim mies tai mummu pystyvät lasta katsomaan..)

vaikuttaako keikkatyö miten nuihin tukijuttuihin?

Kommentit (10)

Vierailija

niin ilmoitat vain kelalle ettet halua enää hoitolisää. Sitten ei tarvitse ajatella kelaa ollenkaan. L

Jos tulot jäävät kuitenkin pieniksi, niin haet hoitolisää 6 kk:n kuluttua ja kela maksaa takautuvasti. Kuusi kuukautta on pisin aika, jolta maksetaan takautuvasti, siitä tulee tuo aika.

Vierailija

haet sitä sitten uudestaan.

Lainaus:

niin ilmoitat vain kelalle ettet halua enää hoitolisää. Sitten ei tarvitse ajatella kelaa ollenkaan. L

Jos tulot jäävät kuitenkin pieniksi, niin haet hoitolisää 6 kk:n kuluttua ja kela maksaa takautuvasti. Kuusi kuukautta on pisin aika, jolta maksetaan takautuvasti, siitä tulee tuo aika.

Vierailija

mutta minusta ne tuntuvat jotenkin sekavilta?!

Mutta jos siis hoitolisään vaikuttavat, niin minun siis kannattaa tehdä niin paljon keikkaan kuin vain mahdollista, koska saan hoitolisää vain 80€/kk?

miten muuten oikein ilmoitan sitten kelalle, että minkä verran teen keikkaa kun eihän sitä etukäteen voi tietää?

Kiitos kuitenkin jo kaikista vastauksista!:)

ap

Vierailija

Hoitorahaan (=kotihoidon tuki) eivät tulosi vaikuta lainkaan.

Hoitolisään vaikuttavat sekä miehesi että sinun tulot. Enintään sitä voi saada 168 euroa kuussa. Pidä tarkkaan kirjaa kuukausituloistanne. Jos tulot muuttuvat riittävän paljon (en muista oliko 10 vai 20 %) niin olet velvollinen ilmoittamaan Kelalle tulojen muuttumisesta.

Vierailija

Minulle sanottiin että 6kk:n tulot kerrallaan ja sitten katsovat vaikuttaako hoitolisään. Joten sinun kannattaa varautua siihen että joudut palauttamaan kelalle jotain.

Minulla oli myös tilanne etten voinut tietää tuloja tarkalleen, joka kuukausi vaihteli. Olin tekemässä kelalle ensimmäistä hakemusta hoitorahasta ja -lisästä ja päätin jättää hoitolisän kokonaan pois ja hakea sitten puolen vuoden päästä (tulojen kanssa) uudestaan. Koskaan en sitä sitten hakenut, koska tuloja oli sen verran etten olisi edes saanut.

Lainaus:

mutta minusta ne tuntuvat jotenkin sekavilta?!

Mutta jos siis hoitolisään vaikuttavat, niin minun siis kannattaa tehdä niin paljon keikkaan kuin vain mahdollista, koska saan hoitolisää vain 80€/kk?

miten muuten oikein ilmoitan sitten kelalle, että minkä verran teen keikkaa kun eihän sitä etukäteen voi tietää?

Kiitos kuitenkin jo kaikista vastauksista!:)

ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat