Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö osittaista hoitorahaa saa, jos siirtyy suoraan kotihoidontuelta töihin

Vierailija

osa-aikaisesti?

Näin minulle KELA väitti, joskin tutkailevat vielä asiaa. Olen toki ollut saman työnantajan palveluksessa jo ennen hoitovapaata, mutta ymmärsin, että saadakseen osittaisen hoitorahan (70e/kk) pitäisi e nsin olla 6kk töissä ja vasta sitten voi hakea tätä etuutta?

Onko kukaan törmännyt tälläiseen? Mikä ihmeen järki siinä oikein on?!?!?

Kommentit (11)

Vierailija

Osittainen hoitovapaa edellyttää, että vanhempi on työskennellyt saman työnantajan palveluksessa vähintään kuusi kuukautta viimeisen vuoden aikana ennen hoitovapaalle jäämistä.

Vierailija

Minä olin esikoista kotona hoitamassa lähes kaksi vuotta ja kun palasin töihin rupesin tekemään kuuden tunnin päivää. Ja sain tuota osittaista hoitorahaa heti alusta alkaen. Eli riittää kun olet ollut saman työnantajan palveluksessa tuon 6 kk, vaikka sitten olisitkin ollut äitiyslomalla tai hoitovapaalla.

Vierailija

Lainaus:

Osittainen hoitovapaa edellyttää, että vanhempi on työskennellyt saman työnantajan palveluksessa vähintään kuusi kuukautta viimeisen vuoden aikana ennen hoitovapaalle jäämistä.

Työskennellyt....ihan eri asia kuin olla ollut palveluksessa.

Eli onko pitänyt oikeasti työskennellä väh. 6kk viimeisen 12kk aikana että saa rahan vai onko pitänyt vaan olla 6kk palveluksessa (palvelussuhteessa, työsuhteessa) viimeisen 12kk aikana?

Vierailija

"Hoitovapaan saaminen edellyttää lisäksi, että vanhempi on ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeksi kuluneen vuoden aikana. "

Tarkoittaa siis vain, että on ollut työsuhteessa, vaikkakin hoitovapaalla sen 6kk?

ap

Vierailija

Kenelle osittaista hoitorahaa?

Edellytyksenä osittaiselle hoitorahalle on, että vanhempi on työ- tai virkasuhteessa ja tekee töitä lapsen hoidon vuoksi enintään 30 tuntia viikossa. Hoitovapaan saaminen edellyttää lisäksi, että vanhempi on ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeksi kuluneen vuoden aikana.

Vierailija

Minä siirryin hoitovapaalta töihin ja teen 80 % työaikaa. Olen saanut 1. päivästä alkaen hoitorahaa Kelalta (ollut saman työnantajan palveluksessa vuosia).

Vierailija

Virkasuhteessa, toimessa tai työsuhteessa. Hoitovapaan ajaksi ei mikään em. katkea. Tässä ihan oikea esimerkki: tuttavani valittiin työhön juuri ennen äitiysloman alkamista. Hän ei ollut päivääkään varsinaisesti TÖISSÄ. Hän oli vain työsuhteessa ja siitä ensin äitiyslomalla ja sittemmin koko 3 vuotta hoitovapaalla. Kun hän "palasi" töihin, eli aloitti fyysisesti työt ekan kerran tälle työnantajalle, niin hän jäi osittaiselle hoitovapaalle ja sai osittaisen hoitorahankin, koska vanhempi lapsi oli aloittanut koulun.

Itse jäin osittaiselle hoitovapaalle oltuani ensin äitiyslomalla ja sitten hoitovapaalla puolisen vuotta. Ja toki siis sain osittaisen hoitorahan, kun kuopus oli alle 3v.

Uusimmat

Suosituimmat