Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tummaa vai vaaleaa puuta lattiaan?

Vierailija

Valinta on vaikea niinpä päätin kysyä av-raadin mielipidettä. Kumpi valita kun huonekalut ovat tummia ja toisaalta haluaisin myös seiniin jotain väriä eikä pelkkä valkoista.

Kommentit (6)

Vierailija

antiikkisia, niin tummempi lattia voi toimia.

Siitä voi tulla aika raskas vaikutelma, mutta matoilla ym. voi keventää.

Jos uusia, moderneja tummia huonekaluja, niin esim. vaalean harmaaksi maalattu / petsattu lattia voisi toimia aika hyvin.

Ja sitten taas.... tammihan alkaa tulla taas muotiin :)

Vierailija

Meillä on tumma parketti olkkarissa ja makkareissa. Muualla vaalemapi laatta. Tykkään tosi paljon tummasta parketista, tulee jotekin itämainen vaikutelma :). Huonekalut meillä on myös tummahkoa, kirsikkaa ym. Sohvat beiget. Ehkä jos koko talo olis tummaa parkettia en enää tykkäis, tulis liian raskas vaikutelma mutta nuo vaaleat laatat piristää mukavasti ja valaisee keittiön, eteisen jne..

Mun mielestä tammi ym vaaleat on äärettömän tylsiä, mun mielipide..

Vierailija

Sen lisäksi siinä näkyy kaikki lika ja pöly todella hyvin.

Itse ottaisin hyvin klassisen, hyvälaatuisen tammilattian. Jos tammen oma, hieman hermahtava väri ei miellytä, niin etsi tammilattia, jonka lakkaus on taitettu vähän hunajaisempaan suuntaan. Tammi on hyvä ja aina sopiva lattiapuu, sen lisäksi se on kova niin ettei koloja tule kovin helposti.

Vierailija

Minäkin pidin aiemmin paljon tummasta lattiasta, mutta asuimme väliaikaisesti tuttavaperheen asunnossa kesällä kuukauden. Heillä oli tumma parketti ja se oli kauhea pitää puhtaana. Kaikki näkyi lattiassa heti, jopa lasten varpaitten jäljet. Kun aamulla pesi lattian ja illalla katseli sitä auringon laskiessa tietyssä valossa, se oli jo ihan kauhean näköinen.

Vierailija

mutta tämä on tietenkin ihan makuasia.

Nykyisessä kodissani on vaaleat tammilattiat, edellisessä taas tumma. Uuteen nyt valmisteillaolevaan olemme valitsemassa tumman parkettilattian. Totta on, että tummassa näkyy pöly ja naarmut hyvin, mutta itse kyllä lämpenen tuolle tummalle lattialle. Sekin on totta, että tumma imee valoa, mutta jos asunto on muuten valoisa ja avara, ei sillä ole väliä. Jos teillä on tummat kalsuteet , niin valitisin kyllä varmaankin tumman lattian myös.

Uusimmat

Suosituimmat