Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntoutuksellinen päivähoito - millä perusteella?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minulla on kohta 5 vuotias erityislapsi, jonka päivähoidon tarve muuttuu nyt oman työtilanteen takia, siis itseasiassa ei tarvitse päivähoitoa.

Päiväkodissa toteutetaan lapsen terapia, ja muutenkin on suositeltu päiväkotia vrt. esim. perhepäivähoito (lapsi F83 - jotain väliltä vaikea dysfasia lievä kehitysvamma).

Saako hoitavalta taholta jonkun suosituksen kuntouttavasta päivähoidosta, voiko sen saada maksuttomana (pelkästään miehenkin tuloilla menemme melkein ylimpään tulorajaan, mutta täyden maksun maksaminen alkaa olla kipurajoilla kun en ole itse työssä...).

Onko jollain kokemuksia?

Kommentit (2)

Vierailija

Meillä on kolme erityislasta. Se taho, joka lapsesi diagnoosin onkaan tehnyt, lienee helpoin vaihtoehto. Meillä tutkimukset tehty yliopistollisessa sairaalassa, joten siellä se tulee automaattisesti(lähes). Eli epikriisiin tulee maininta jotain siihen suuntaan että: "lapsen päivähoito on kuntoutuksellista" tai "päiväkoti on osa kuntousta". Jälkikäteen sen saa myös ottamalla yhteyttä em. tahoon ja pyytämällä tälläisen lausunnon. Se toimitetaan vapaamuotoisen hakemuksen kera paikkakunnan esim. päiväkodin kautta varhaiskasvatuspäällikölle, tai kuka se päättäjä teidän kunnassa onkaan. Eikä lausunnot maksa mitään. Periaatteessa lastenhoitomaksut maksetaan takautuvasti takaisin siitä, kun on tämä hoidontarve muuttunut, mutta se vaihtelee kunnan mukaan. Meillä ainakin sujunut kivuttomasti nämä päätöksenhaut. Ei olla kyllä koskaan takaisin saatu, mutta se ei liene se oleellisin asia!

Jaksamisia vain teidän perheelle!

Vierailija

Niin, siis meillä on ollut tuo F83 diagnoosina, kun on vapautus haettu, eikä kuntoutuksellisessa päivähoidossa ole normaaliin hoitoon muuta eroa kuin tämä "ilmaisuus". Esim. meidän kaupunki rajaa kuntoutuksellisen päivähoidon 5 tuntiin/päivä. Toiset taas saallivat lapsen olla esim. 8h/pv. Toisissa kunnissa on muuten saanut tuon 5h/pv ilmaisena, vaikka olisi itse töissä. Silloin siis maksaa vain siitä osapäivähoidosta...tidätkö, miten teillä? Jos se on tapa teidän kunnassa, voi olla mahdollista sinun työssäoloajaltasi saada takaisin jotain? :D

Uusimmat

Suosituimmat