Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ronkeli vieras

Vierailija

Meillä on poika nyt sellaisessa iässä, että kutsuimme ekaa kertaa hänen kaverinsa yksinään meille kylään. Hain lapsen päiväkodista ja tarjosin välipalaa: ruisleipä juustolla, pillimehu ja jacky makupala. Lapsen kommentit: "Mä en syö kuin vaniljajackya", tarjolla oli maitosuklaata. Yritin sitten banaania, johon "Siinä on ruskeeta, en syö". Kokeilin punaista omenaa, ja "mä syön vain vihreitä omenia". Poika söi lopulta leivän ja mehun ja vaikutti ihan tyytyväiseltä, mutta minä kolmen lapsen äitinä jäin ihmettelemään, että näinkö ronkeleiksi lapset nykyaikana kotona opetetaan.

Kommentit (14)

Vierailija

Meillä on kaksi lasta. Esikoinen söi pienestä pitäen vaikka kiviä mausteiden kanssa, mutta lähes kaikki meni tai ainakin maisteltiin. Kakkonen olikin sitten toista maata. Vähänkin erikoisen näköinen ruoka, niin ei onnistu välttämättä edes maistelu. Nyt nuorempi on ekalla luokalla ja alkaa maistua erikoisemmatkin ruuat. Tosin vielä suuren epäluulon kanssa.

Vierailija

Meidän vähän vaille 4v ikäisellä on menossa tuommoinen kausi, että vaan tuttu ja turvallinen kelpaa, ihan vähän käy pinnan päälle... Esikoisella oli sama juttu, tosin hieman nuorempana. Luojan kiitos meni vähän vajaassa vuodessa ohi, eli on siis ohimenevää.

Tosta omenajutusta: meillä yhdellä lapsella on sellainen vika, että tietyt omenalajit saavat suun kutiamaan, toiset taas eivät. Ei auta vaikka kuinka pesisi ja kuorisi. Eli jos on joku sellainen ongelma, ja lapselle itselleen on vaan sanottu että "saat syödä vaan vihreitä"?

Vierailija

Valitettavasti tuo kranttuus ei ole välttämättä äidin vallassa. Meillä neljä lasta, joista toiseksi vanhin 7 v. on "epäluuloisuuden ruumiillistuma". Pienenä söi kyllä kaikkea (kuten muut lapsemme) mutta isompana on ruennut tosi epäluuloiseksi. Ihme ja kumma, koulussa on suostunut maistamaan kaikkea mitä on tarjottu, kotona linja on pojalla edelleen tiukka :).

Hedelmistä kelpaa vain banaani (joskus omena), porkkana on hyvää vain raakana, kaikenlaiset hipsut ja nökkäreet (lue: mausteet) poimitaan kastikkeesta lautasen reunalle jnejnejne. Ja isänsä on ollut lapsena aivan yhtä paha... Nyt kolmivitosena miehelle ruoka maistuu turhankin hyvin, joten eiköhän se aika tämänkin vaivan korjaa.

Vierailija

jos ei kelpaa, niin ei voi mitään. En rupea ketään maanittelemaan syömään.

Ei sille voi mitään, jos makuaisti on herkempi, mutta kyllä minusta lapset, jotka vielä kouluikäisinä sanovat ruuan olevan pahaa, kylässä ollessaan, tai ilmoittavat jo etukäteen mitä sitten eivät syö, ovat kamalan huonosti kasvatettuja.

Olen omilleni opettanut, että ei sanota mitään, jos ei keksitä mitään hyvää sanottavaa, ja hyvin on tehonnut. Korkeintaan lapseni eivät joskus ole 'jaksaneet' syödä ihan kaikkea, mutta koskaan ei ole tarvinnut mitään möläytyksiä hävetä.

Vierailija

Lapselle on ollut jännittävää tulla teille, ja vieraassa kodissa ruuat tuntuvat oudoilta (muistan omasta lapsuudestani tämän). Sama ruoka, joka maistuu kotona hyvin, ei välttämättä enää maistukaan muualla.

Ei sinun olisi tarvinnut edes tuputtaa omenia tai banaaneja. Meillä ainakin tarjotaan mitä on, ja muuta ei saa (ei edes kaverit). Kyllä ne lapset nälkänsä pois syövät, jos on edes jotain tarjolla. Ja jos eivät syö, niin sitten pitää odottaa iltaan, että pääsee kotiin syömään.

Vierailija

Ja jäin vain siis miettimään, että annetaanko kotona aina lapsille sitä yhtä ja samaa, johon on totuttu ja siksi ollaan ennakkoluuloisia uutta kohtaan. Raaka banaani on kuulemma hyvää, mutta ei kypsä ja omenan tarjosin kuorittuna, mutta poika halusi tarkistaa, että minkä värinen se alunperin oli. Allergioita tms. ei ole minkäänlaisia. Sainpahan taas lisäpontta totuttaa omia muksuja uusiin makuihin!

Vierailija

mutta meidänkään tyttö ei syö suklaavanukkaita vain vaniljaa. Enpä ole tyrkyttänyt. Omenat syödään meillä kuorittuina joten värillä ei ole väliä. Juustokin olisi voinut jäädä leivän päältä syömättä. Kaikki ei ole kaikille suun mukaista. Ja eikös tärkeintä että vieras oli tyytväinen :)

Vierailija

kukin ottaa mikä parhaiten maistuu. En toki hyväksy että aletaan sitten morkkaamaan tarjoiluja...

Aikuiset ihmiset ostakoot itselleen millaisia banaaneja tai omppuja kun haluavat. Mutta kun tarjotaan niin on epäkohteliasta ronklata.. on tosin myös epäkohteliasta tyrkyttää.

Monesti tapaa näitä jotka lapsia väittävät ronkeleiksi, mutta ovat sitten itse kaikista pahimpia ronklaajia...

Vierailija

Meillä pojan kaverit ilmoittaa esim. kaverisynttäreillä, että "yök mitä kakkua, koska mä en tykkää kermavaahdosta" ja "onpas pahaa!". Sitten jo kouluikäisenä niistä tulee luontaisesti vähän kohteliaampia.

Uusimmat

Suosituimmat